تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۰ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۲۰ مرداد ۱۳۸۶
۱۱ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، امروز اعلام کرد: «ناامنی در عراق نتيجه‌ی سياست‌های غلط و تصميمات نادرست دولت آمريكا»ست. حسینی در واکنش به سخنان اخیر جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، امروز با صدور بیانیه‌ای، سه دور گفت‌وگو با آمريكا در عراق را در راستای راهبرد جمهوری اسلامی مبنی بر ايجاد امنيت و ثبات در عراق خواند و افزود: «تاكيد مقامات عراقی بر نقش سازنده‌ی ايران دليل بر سياست‌های دولت جمهوری اسلامی ايران در عراق است». سخنگوی وزارت خارجه سياست‌های آمريكا در قبال ملت ايران را «خصمانه و فريبنده» خواند و تلاش دولت آمريكا برای تفكيک دولت و ملت ايران را «اقدامی ناشی از درماندگی مسئولين آن كشور در مقابل اتحاد كم‌نظير ميان دولت و ملت در كشورمان» دانست. حسينی همچنین «وجود يک دولت عقل‌مدار و منطقی» را حق مردم آمريكا دانست و گفت: «آمريكا برای بازگشت وجهه‌ی از دست رفته‌ی خود نيازمند دولتمردانی عاقل است»

غزنی، افغانستان: دو تن از مذاکره کنندگان طالبان می‌گویند نسبت به گفت‌وگوهای انجام شده با هیأت کره‌ای «خوشبین» هستند. صبح امروز قاری بشیر، یکی از دو نماینده‌ی طالبان در گفت‌وگو با هیأت اعزامی از کره‌ی جنوبی، در بیرون از محل برگزاری این گفت‌وگوها در شهر غزنی گفت: «ما نسبت به نتایج مذاکرات‌مان خوشبین هستیم». اما وی همچنین تکرار کرد که دولت افغانستان باید برخی از زندانیان طالبان را آزاد کند. مذاکره کننده‌ی دوم طالبان، که خود را ملانصرالله می‌نامید، به خبرنگاران گفت: «همان‌طور که کره‌ای‌ها نسبت به هموطنان‌شان نگرانند، ما نیز نگران دوستان‌مان هستیم». ملانصرالله در پاسخ به سؤالی در باره‌ی وضعیت ۲۱ کره‌ای، که بیش از ۳ هفته است در گروگان طالبان هستند، گفت: «آنها خوب هستند».

کابل، افغانستان: سومین روز از گردهمایی ریش سفیدان قبایل افغانستان و پاکستان برای بررسی راه‌های پایان دادن به خشونت‌های طالبان و القاعده (جرگه امن) امروز پشت درهای بسته آغاز شد. سخنگوی این نشست اعلام کرد نتیجه‌ی آخرین تصمیم‌های این جرگه فردا در نشست پایانی اعلام خواهد شد. پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان، موافقت کلی خود را با شرکت در نشست پایانی اعلام کرده است.

بیت‌حانون، نوار غزه: نیروهای حماس شب گذشته ۱۰ نفر از اعضای جنبش فتح را در بیت حانون بازداشت کردند. نیروهای اجرایی حماس، گروه شبه‌نظامی‌ای که از هنگام تسلط حماس بر نوار غزه در نیمه‌ی ژوئن نقش پلیس را بر عهده دارد، شب گذشته این ۱۰ تن را بازداشت کردند. علت بازداشت این افراد اعلام نشده است. حماس ۱۰ روز پیش، یک شبکه‌ی تلویزیونی وابسته به محمود عباس را از تولید یا پخش برنامه در نوار غزه منع کرد. پس از آن، یک ایستگاه رادیویی و یک خبرگزاری هوادار فتح نیز تعطیل شدند.

نیویورک، سازمان ملل: شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته با صدور قطعنامه‌ای با گسترش نقش این سازمان در عراق موافقت کرد. هر ۱۵ عضو شورای امنیت شب گذشته با پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا و بریتانیا در باره‌ی گسترش نقش سازمان ملل در عراق موافقت کردند. بر اساس این قطعنامه، شمار کارمندان هیأت سازمان ملل درعراق افزایش می‌یابد و همچنین به نماینده‌ی ویژه‌ی این سازمان در بغداد اجازه می‌دهد تا در صورت مساعد بودن شرایط، در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، انتخاباتی، حقوقی، و مسایل حقوق بشر و بازگشت آوارگان و پناهندگان به دولت عراق کمک کند.

کنبونک‌پورت، آمریکا: جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، امروز در ویلای خانوادگی‌اش در کنبونک‌پورت، در ایالت مین، پذیرای نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، است. به گفته‌ی تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید، این دیدار غیررسمی‌ست و به صرف ناهار و گفت‌وگویی در باره‌ی برخی مسایل بین‌المللی منحصر می‌شود. انتظار می‌رود روابط سرد میان آمریکا و فرانسه در زمان سلف نیکولا سارکوزی، اکنون با حضور او در مسند ریاست جمهوری به گرمی گراید.

ایکالویت، کانادا: استفان هارپر، نخست وزیر کانادا، روز گذشته اعلام کرد این کشور قصد دارد دو پایگاه نظامی در مناطق قطب شمال تأسیس کند. گذرگاه مشهور شمال غربی و بستر اقیانوس قطب شمال، حاوی ذخایری از نفت و گاز است و مالکیت آن مورد ادعای روسیه، کانادا، دانمارک، آمریکا و نروژ است. روسیه نیز هفته‌ی گذشته پرچم خود را بر بستر اقیانوس قطب شمال نصب کرد.

جزیره‌ی جولو، فیلیپین: هزاران تن از ساکنان جزیره‌ی جولو در فیلیپین، با ورود نیروهای نظامی، که در تعقیب شبه‌نظامیان اسلامگرا هستند، از خانه‌های خود گریختند. در نبرد با شورشیان اسلامگرا طی یک هفته‌ی گذشته، به ویژه در درگیری‌های روز پنج‌شنبه، ۲۶ تن از نیروهای نظامی کشته و ۱۷ نفر زخمی شدند. ارتش فیلیپین اعضای جبهه‌ی آزادیبخش ملی مورو و گروه ابوسیاف را مسئول کشته شدن این نیروها می‌داند.

فری‌تاون، سیرالئون: رأی‌گیری ریاست جمهوری و پارلمانی سیرالئون از صبح امروز در این کشور آغاز شد. در انتخابات امروز بیش از دو و نیم میلیون نفر واجد حق رأی هستند. این انتخابات نشان خواهد داد آیا این کشور آفریقای غربی جنگ ده ساله‌ی داخلی را پشت سر گذاشته است یا خیر. گزارش‌ها نشان از آن دارد که رأی‌دهندگان از ۲ ساعت پیش از آغاز رسمی رأی‌گیری در برابر حوزه‌ها صف کشیده بودند.

آنانتانگ، هند: صبح امروز انفجار مهیبی در یک انبار مهمات ارتش در منطقه‌ی ناآرام کشمیر هند روی داد و موجب وحشت مردم شد. به گفته‌ی پلیس، این انفجار، که در روستای خاندرو در نزدیکی آنانتاگ در ایالت سری‌نگر روی داد، به دست جدایی‌طلبان کشمیر انجام شده است. اهالی این روستا و همچنین روستاهای اطراف پس از شنیدن صدای انفجار از بیم سرایت آتش، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. از تلفات احتمالی این انفجار گزارشی دریافت نشده است.

نظرهای خوانندگان

نا امنی در عراق نتیجه دخالت همسایگان این کشور هست!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Aug 11, 2007 در ساعت 09:30 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)