تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ایران از روسیه به دیوان لاهه شکایت می‌کند"

رشید جلالی جعفری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد ایران قصد دارد از روسیه به دلیل عدم تحویل سوخت و تاخیرهای پیاپی در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کند.


نیروگاه بوشهر. ایسنا

رشید جلالی جعفری در گفتگو با سایت خبری آفتاب اظهار داشت: "قرارداد ما با روسیه ربطی به مسائل سیاسی ندارد. موضوع هسته‌ای ما حدود 35 سال است که راه‌اندازی شده و از پیش از انقلاب حتی قرار بود که آنها به ما کمک هم بکنند. ولی غرب و روسیه این دو موضوع نامرتبط را با هم ربط داده‌اند".

نمایند کرج افزود: "ما باید این موضوع را به لاهه ببریم و این کار را خواهیم کرد. این موضوع با شکل فعلی حل نمی‌شود و باید چاره دیگری اندیشید".

رشید جلالی درباره تاخیرهای پیاپی در راه‌اندازی نیروگاه اتمی گفت: "جمهوری اسلامی در این باره موضع قضایی اتخاذ خواهد کرد. ما باید از روس‌ها به مراکز حقوقی بین‌المللی شکایت کنیم که چرا این قراردادی روشن را علیرغم آن که مبالغ هنگفتی را اخذ کرده‌اند، نقض کرده و سرویس‌های لازم را ارائه نداده‌اند".


رشید جلالی جعفری. آفتاب

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست اظهار داشت: "رویکرد ما به سمت احقاق حق خود در مساله نیروگاه بوشهر است. ما در آینده نزدیک حتی نسبت به دیگر روابط خود با روسیه تجدیدنظر خواهیم کرد. در این زمینه در روزهای آینده وزارت خارجه طی یک عکس‌العمل جدی شکایتی را برای ارائه به دادگاه بین‌المللی لاهه علیه روسیه تنظیم و ارائه خواهد کرد".

روسیه ایران را متهم می‌کند که در پرداخت دستمزد کارکنان و پرداخت هزینه ساخت نیروگاه بوشهر کوتاهی کرده است. تهران این ادعا را رد می‌کند. مقامات ایرانی بارها برای این مسئله بارها به مسکو سفر کرده‌اند اما برپایه گزارش‌های منتشر شده، نتیجه مشخصی از این دیدارها حاصل نشده است.

وعیدی و سعیدی در مسکو

نیروگاه بوشهر امسال راه‌اندازی نمی‌شود

ایران: تعهدات مالی شرکت روسی را پرداخته‌ایم

ایوانف: نیروگاه بوشهر ۲۰۰۷ راه‌اندازی نمی‌شود

نظرهای خوانندگان

استقلال داشتن ستایش انگیز است. هر چند خطرناک. اما استقلال همین است دیگر. کاش آزادی هم باشد و زندانیان را آزاد کنند.

-- سامان ، Aug 10, 2007 در ساعت 07:54 PM

این آقا چرت گفته است ! دعوای سازمان انرژی اتمی و روسیه یک مساله تجاری و حقوقی است و در چارچوب صلاحیت رسیدگی دیوان داوری لاهه نیست . عضو کمیسیون امنیت مجلس اسلامی باید بیشتر مطالعه کند البته اگر سواد داشته باشد .

-- منوچهر ، Aug 10, 2007 در ساعت 07:54 PM

هر کس به نوادگان دشمنی که به اندازه چند کشور بزرگ از خاک کشورش جدا کرده اند اعتماد کند باید در این مورد جوابگو باشد نه دیوان لاهه.

-- آریان ، Aug 10, 2007 در ساعت 07:54 PM

Rus ha besiar ensanhaye zirak va ...hastand , va omidwaram ke hokkame keshvare ma , dar har zaman movazebe harakate moozianeye anha bashand . Rusie hamisheye tarikh tanha be fekre khod boode .

-- aHMAD ، Aug 11, 2007 در ساعت 07:54 PM

بهتر است بروند دادگاه انقلاب پیش قاضی مرتضوی شکایت کنند

-- mhhh ، Aug 11, 2007 در ساعت 07:54 PM

I could have told the ... mullahs the Russians will never give them the nuclear fuel ...go.thanks for wasting billions more of our money

-- بدون نام ، Aug 12, 2007 در ساعت 07:54 PM

تاريخ نشان داده هيچ وقت به روسها نميتوان اعتماد كرد

-- علي رضايي ، Aug 12, 2007 در ساعت 07:54 PM

در كدام قرارداد روسها به قراردادشان با ايران عمل كرده اند كه اين بار عمل نمايند.

-- بدون نام ، Aug 13, 2007 در ساعت 07:54 PM

Tarikh tekrar mishavad
Ali, UK

-- بدون نام ، Aug 13, 2007 در ساعت 07:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)