تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقاد رفسنجانی‌ازعدم پیشرفت درمذاکره‌با آمریکا

اکبر هاشمی رفسنجانی امام جمعه موقت تهران امروز از عدم پیشرفت چشمگیر در مذاکره ایران و آمریکا بر سر مسئله عراق انتقاد کرد و اظهار داشت اگر آمریکایی‌ها "منصفانه به بحث بنشینند راه‌ (حل‌های عراق) آسان است".

raf.jpg

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران مذاکرات ایران و آمریکا را "کم اثر" خواند و گفت: "اگر واقعیت‌های میدان عراق و منطقه را بدون اغراض استکباری و انحصارطلبی و فقط به خاطر مصالح بشری و مردم و کشورهای منطقه و بدون بغض نسبت به اسلام و مکتب اهل بیت و ملت عراق در بحث بگذارند، می‌تواند از این جا راه درستی دربیاید ولی تا به حال آمریکایی‌ها علامت خوبی نشان نداده‌اند".

به گزارش فارس، هاشمی رفسنجانی با اشاره به اتهاماتی که همواره مقامات آمریکایی مبنی بر دخالت ایران در عراق مطرح میکنند، اظهار داشت: "آمریکایی‌ها با 150 هزار سرباز در عراق دخالت می‌کنند ولی ادعایشان نسبت به ما که همسایه عراق هستیم این است که تعدادی از عوامل شما در عراق فعال هستند".

رییس‌جمهوری پیشین ایران تصریح کرد: "مذاکره این چنینی، کم نتیجه می‌دهد. اگر بخواهند واقعاً نتیجه بگیرند باید اصل مسئله را به صورت ریشه‌ای بحث کنند، ببینند چرا این طور شد".

ایران و آمریکا تاکنون دوبار در سطح سفیر درباره مسائل امنیتی عراق با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.

واشنگتن تهران را به حمایت از شبه‌‌نظامیان شیعه و ارسال مواد منفجره به عراق متهم می‌کند. تهران این اتهامات را رد کرده است. این مذاکرات در شرایطی برگزار شد که آمریکا همچنان از آزادی پنج مقام ایرانی که در ژانویه امسال در حمله به کنسولگری ایران در اربیل دستگیر شدند، خودداری می‌کند.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه بهترین راه برای حل اختلافات با آمریکا "مذاکره" است، اظهار داشت: "ایران در هر سطحی آمادگی مذاکره را دارد. شرط‌های تحقیرآمیز و غیرقابل قبول را پس بگیرند و بدون شرط بنشینیم مذاکره کنیم".

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد که ایران و آمریکا در زمینه "مسائل منطقه، مسائل هسته‌ای و هر مسئله‌ای که وجود دارد" می‌توانند به یکدیگر "کمک کنند".

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود به پرونده هسته‌ای ایران و اتهامات مطرح شده از سوی واشنگتن اشاره کرد و گفت: "علی‌رغم سال‌ها بازرسی‌ خارج از حد معاهده NPT از مراکز هسته‌ای ایران و طرح سئوالات خارج از حد، ولی نتوانسته‌اند ادعای خودشان را درباره انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز اثبات کنند".

رئیس مجمع تشخیص مصلحت افزود: "هر چه خواستند، می‌گویند و عنوان می‌کنند ما این را نمی‌دانیم. اگر بنا باشد نمی‌دانم دلیل باشد آدم در هر مسئله‌ای می‌تواند ایستاده و مقاومت و اخلال کند".

وی با تاکید بر اینکه باید آن چه می‌دانیم،‌ مبنا قرار دهیم، خطاب به آمریکایی‌ها گفت:‌ "بگویید و روشن کنید که ایران کجا منحرف شده است؟"

نظرهای خوانندگان

مثل اینکه خیلی عجله دارند!
http://www.freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Aug 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

Esm o rasm o amamash be kenar o nadideh, agar faghat sohbatesho goush bedim hagh darad

-- NAM ، Aug 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

rast mige

-- بدون نام ، Aug 10, 2007 در ساعت 11:59 PM

بزودی محمود جان ... تو دهنش خواهد زد .

-- پیروز ، Aug 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)