تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مشرف حالت فوق‌العاده اعلام نمی‌کند

ژنرال پرویز مشرف برخلاف توصیه مشاورانش در این کشورحالت فوق‌العاده اعلام نمی‌کند. مشاوران حاکم نظامی پاکستان از وی خواسته‌اند برای این که دامنه بی‌ثباتی در کشور فراتر نرود حالت فوق‌العاده اعلام کند.


پرویز مشرف. فرانس پرس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمدعلی دورانی وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در این باره اظهار داشت: "رییس‌جمهور مشرف تصمیم گرفته است(برخلاف پیشنهاد) برخی احزاب و شخصیت‌ها در کشور حالت فوق‌العاده برقرار نکند".

دورانی افزود: "از آنجا که اولویت رییس‌جمهوری و دولت کنونی برگزاری انتخابات آزاد، منصفانه و بی‌طرفانه طبق قانون اساسی است، چنین تصمیمی اتخاد شد".

مشرف با تعلیق رییس دستگاه قضایی این کشور با موجی از نارضایی روبرو شد. با این حال دیوان عالی پاکستان تصمیم مشرف را غیرقانونی خواند و افتخار محمد چوهدری را بار دیگر به مقام خود منصوب کرد. منتقدان پرویز مشرف می‌گویند، وی با این کار قصد داشت مانع قانونی برای در اختیار داشتن همزمان ارتش و ریاست‌جمهوری را از سر راه خود بردارد.

از سوی دیگر پس از حمله خونین به مسجد لال اسلام‌آباد، که به مرگ همه طلبه‌های پناه گرفته در آن منجر شد، اسلامگرایان پاکستانی از مشرف خشمگین هستند. از آن پس پاکستان شاهد چندین حمله انتحاری بود.

برپایه یک نظر سنجی که "موسسه بین‌الملل جمهوری‌خواهی" در آمریکا منتشر کرده است، 62 درصد از پاکستانی‌ها معتقدند مشرف باید از فرماندهی ارتش استعفا بدهد. برپایه این نظر سنجی 59 درصد از پاکستانی‌ها نیز بر این باورند اگر مشرف در لباس نظامی انتخابات را برگزار کند، به احتمال زیاد انتخاباتی منصفانه نخواهد بود.

با اعلام حالت فوق‌‌العاده در پاکستان پارلمان این دوره به طور خودکار 12 ماه دیگر تمدید می‌شود که به معنی به تعویق انداختن انتخابات است. این انتخابات طبق برنامه باید امسال یا اوایل سال 2008 برگزار شود.

در همین حال نواز شریف و بی‌نظیر بوتو دو نخست‌وزیر پیشین پاکستان به تازگی ابراز تمایل کرده‌اند که برای شرکت در انتخابات به این کشور بازگردند.

نواز شریف، در سال 1999 با کودتای نظامی ژنرای مشرف سرنگون شد. نواز شریف رهبری حزب مسلم پاکستان و بی‌نظیر بوتو رهبری حزب مردم را از تبعید برعهده دارند.

نواز شریف از دادگاه عالی پاکستان تقاضای فرجام کرده تا بتواند به کشور بازگردد. این پرونده هم‌اکنون در حال رسیدگی است.

مخالفان مشرف به یک پیروزی دست یافتند

"گفتگوی محرمانه پرویز مشرف و بی‌نظیر بوتو"

پایان آتش‌بس طوایف و آغاز حملات انتحاری و"جهاد"در پاکستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)