تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی


کمپ دیوید، امریکا: جورج بوش دردیدار با حامد کرزی بر تلاش برای انزوای ایران به
خاطر برنامه هسته ای این کشور،تاکید کرد و ایران را عامل بی ثباتی منطقه دانست. سخنان بوش یک روز پس از آن که کرزی از ایران به عنوان حامی افغانستان در مبارزه با افراطیون نام برد عنوان شد. در این دیدار اما کرزی هیچ اشاره ای به ایران نکرد. جرج بوش‌ رئیس جمهورآمریکا ادامه داد در صورتی که اطلاعات دقیق توسط ما و پاکستان بدست بیاید، سران القاعده را از بین خواهیم برد. او که به همراه حامد کرزای در کمپ دیوید به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد، به این پرسش که "آیا بدون مشورت با رئیس جمهور پاکستان نیروهای آمریکا را به این مناطق می‌فرستید؟" پاسخی نداد. پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان با هر گونه اقدام یک طرفه مخالفت کرده است.





تفلیس، گرجستان: وزیر کشور گرجستان اعلام کرد، جت‌های روسیه یک فروند موشک هوا به زمین را به اراضی گرجستان شلیک کرده اند. این در حالی است که نیروی هوایی روسیه بمباران گرجستان را رد کرد.وزیر کشور گرجستان گفت: رادارهای ما نشان داده که این جت‌ها از روسیه به پرواز درآمده و درست از همان مسیری که آمده بودند، بازگشته‌اند.مقامات رسمی گرجستان می‌گویند، این موشک به روستایی در 65 کیلومتری غرب تفلیس برخوردار کرده اما منفجر نشده است.





بغداد، عراق: نخست وزیر عراق امروز سفر دوره‌ای خود را به دو کشور ترکیه و ایران آغاز می‌کند تا در دیدار با مسوولان ارشد این دو کشور مسایل مشترک و امنیت مرزها را مورد بحث و بررسی قرار ‌دهد.سفر المالکی چهار روز به طول می‌انجامد که نیمی ازآن در آنکارا و نیمی دیگر در تهران خواهد بود.

نوری المالکی در دور اول سفر خود با مسوولان ترکیه‌ای مسایل امنیتی و سیاسی و نگرانیهای بغداد از حضور عناصر حزب کارگران کرد ترکیه در اراضی عراق را به بحث می‌گذارد و با مسوولان ایرانی مساله ارتقای روابط دو جانبه و بررسی اوضاع امنیتی عراق و راهکارهای حمایت از دولت عراق را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.





سئول، کره جنوبی: ربایندگان 21 گروگان کره جنوبی در افغانستان پیشنهاد کردند برخی از گروگان‌های زن کره‌ای با زندانیان زن‌ حامی شبه نظامیان مبادله شوند.

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان در این خصوص گفت: ما از تعداد دقیق زنان حامی طالبان که در زندان‌های دولت افغانستان هستند اطلاع نداریم، اما اگر (کابل) آن‌ها را آزاد کند، ما نیز به همان تعداد گروگان‌های زن را آزاد خواهیم کرد.در حالی که طالبان ادعا می‌کند دو تن از گروگان‌ها به شدت بیمار هستند، سونگ مین سون، وزیر امور خارجه کره جنوبی ابتلای گروگان‌ها به هرگونه بیماری جدی را رد کرد.





واشنگتن،آمریکا: تعدادی از نمایندگان سیاسی آمریکا به دلیل عدم رعایت حقوق بشر در چین خواستار تحریم ، المپیک 2008پکن شدند.

2 قطعنامه درباره تحریم رسمی المپیک 2008 پکن، به علت نقض حقوق بشر در چین و نیز حمایت این کشور از رژیم های سودان و کره شمالی به مجلس نمایندگان آمریکا ارایه شده است.

درمتن این سند که مولفین آن، گروهی هشت نفره از نمایندگان هستند، اعلام شده اگر رژیم چین نقض جدی حقوق بشر در رابطه با اتباع خود و حمایت از نقض جدی حقوق بشر از سوی دولت‌های سودان، برمه و کره شمالی را متوقف نکند، این دولت باید تدابیری فوری برای تحریم المپیک در پکن اتخاذ کند.

قطعنامه نیازی به تایید در مجلس سنا نداشته و در صورت تصویب، باید از سوی رئیس ‌جمهوری امضا شود.





مسکو، روسیه: سفیر انگلیس در مسکو بر موضع دولت متبوع خود مبنی بر ضرورت تحویل "آندره لوگووی" افسر امنیتی سابق روسیه به انگلیس، که لندن وی را متهم به قتل "آلکساندر لیتویننکو" همکار پیشین خود کرده است، تاکید کرد.

"انتونی برنتون" روز سه‌شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "رن.تی.وی" روسیه گفت: ما به همکاری با روسیه برای تحویل این شخص به انگلیس به منظور محاکمه وی نیاز داریم.

"لوگووی" افسر سابق امنیتی روس از سوی دادستانی انگلیس به قتل "آلکساندر لیتویننکو" همکار خود در لندن متهم شده است و روسیه با استناد به قانون اساسی خود از تحویل وی به انگلیس خودداری کرد.





سئول، کره جنوبی: سه تن از وزرای دولت کره جنوبی از مقام خود استعفا کردند .

استعفای وزرای دادگستری کشاورزی و اطلاعات و فن آوری در حالی صورت گرفته که قرار است دسامبر آینده انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برپا شود .انتقادات شدید روموهیون رئیس جمهور کره جنوبی از وزیر دادگستری و مخالفتهای وزیر دادگستری با رئیس جمهور از عوامل مهم استعفای وزیر دادگستری کره جنوبی است . مخالفتهای کشاورزان کره ای با توافقنامه آزاد تجاری کره جنوبی و آمریکا و انتقادات گسترده ای که کارشناسان کشاورزی علیه وزارت کشاورزی کره جنوبی به راه انداخته بودند باعث استعفای وزیر کشاورزی شد .





واشنگتن، آمریکا: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت تصمیم همسر تبعه آمریکایی مفقود‌شده در ایران برای سفر به این کشور «شخصی» است. وی افزود: این «تصمیم شخصی» آنهاست و باید خطرات این کار را بررسی کنند .این در حالی است که کریستین لوینسون که مادر هفت فرزند است علیرغم هشدارهای وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد به ایران سفر کند. لوینسون آخرین بار در هشتم ماه مارس در جزیره کیش دیده شد و می‌خواست اطلاعاتی درباره قاچاق سیگار را برای یکی از مشتریان شرکت امنیتیش دریافت کند.





بابل، عراق: انفجار بمب، منزل نماینده آیت‌الله سیستانی در استان "بابل" عراق را لرزاند.به گزارش فارس این انفجار که عصر دیروز در منزل "سید رسول الموسوی" رخ داد، خساراتی را به ساختمان منزل وارد کرد. الموسوی، مسؤولیت دفتر "المصطفی(ص)" در استان بابل را بر عهده دارد که زیر نظر دفتر آیت‌الله سیستانی فعالیت می‌کند. هنوز جزئیات موثقی از این حادثه منتشر نشده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)