تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۱۳ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۱۳ مرداد ۱۳۸۶
۴ اوت ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، روز گذشته گفت: «همه‌ی تلاش آمريكا اين است كه بين برادران ما در كشورهای منطقه تفرقه ايجاد كند». احمدی‌نژاد، که در جمع خبرنگاران الجزايری در تهران سخن می‌گفت، افزود «ما از فروش تسليحات به‌كشورهای منطقه نگرانی نداريم؛ زيرا رابطه‌ی برادرانه‌ای با كشورهای منطقه داريم». قرار است احمدی‌نژاد در پاسخ به دعوت رسمی بوتفليقه، رييس جمهوری الجزاير، هفته‌ی آينده به الجزيره سفر كند.

بیروت، لبنان: جمهوری اسلامی ايران برای بازسازی يک جاده در شرق لبنان، روز گذشته ۲۵ ‬ميليون دلار به شورای عالی بازسازی لبنان هديه كرد. به گزارش ايرنا، نبيل الجسر، رييس شورای عالی بازسازی لبنان، و حسام خوش‌نويس، رييس هيأت ايرانی ستاد بازسازی لبنان، توافقنامه‌ی اين هديه را امضا كردند. خوش‌نويس در این مراسم اعلام كرد: «تاكنون از ۲۵ ‬پلی كه بازسازی آن به ستاد ايرانی واگذار شده، كار ۱۲ ‬پل به پايان رسيده است». او افزود ستاد ایرانی بازسازی ۴۳ روستا، ۱۴۹ مدرسه و ۵۰ مسجد را به پایان رسانده است. به گفته‌ی خوش‌نویس، اين ستاد مسئولیت ساخت ۲۵ ‬مركز پزشكی، ۱۷۳ ‬كيلومتر راه اصلی، ۳۶۵ ‬كيلومتر راه فرعی و خنثا كردن مين‌های ۱۰‬كيلومتر مربع از مناطق مين‌گذاری شده‌ی لبنان را برعهده گرفته است.

اسلام‌آباد، پاکستان: در تازه‌ترین خشونت‌ها در پاکستان دست کم ۱۹ نفر کشته شدند. سخنگوی ارتش پاکستان گفت شب گذشته شورشیان با شلیک بیش از ۵۰ راکت به ایستگاه‌های بازرسی در دُسالی، در ایالت وزیرستان شمالی، حمله کردند. در این حمله، ۴ تن از سربازان دولتی و ۱۰ نفر از شورشیان کشته شدند. در رویدادی دیگر، بر اثر بمب‌گذاری انتحاری در شهر پاراچنار، در همان ایالت، ۵ غیرنظامی از پای درآمدند.

غزنی، افغانستان: مذاکرات برای آزادی ۲۱ گروگان کره‌ای نزد طالبان همچنان بی‌نتیجه مانده است. محمود گيلانی، يكی از مذاكره كنندگان دولت افغانستان، مبادله‌ی افراد زندانی را با طالبان بعید دانست و گفت: «كره‌ای‌ها تلاش می‌کنند آمريكا را در اين قضيه دخالت دهند اما بايد بدانند كاری جز پرداخت پول در برابر آنها نیست». نیروهای طالبان دو هفته پیش، ۲۳ شهروند مسیحی كره‌ی جنوبی را در ولايت غزنی به گروگان گرفت. تاكنون ۲ تن از گروگان‌ها به دست طالبان كشته شده‌اند.

کالیفرنیا، آمریکا: روز گذشته دادگاهی نظامی در کمپ پندلتون، ایالت کالیفرنیا، یک گروهبان آمریکایی را به جرم قتل غیرعمد و توطئه چینی برای قتل یک غیرنظامی عراقی، به ۱۵ سال زندان و همچنین «انفصال از خدمت خفت‌بار» محکوم کرد. ۸ متهم این پرونده در آوریل سال گذشته، یک غیرنظامی عراقی به نام هاشم ابراهیم عواد را که پدر ۱۱ فرزند بود از خانه‌اش در حمدانیه، در شمال بغداد، ربودند و با شلیک ده گلوله به سرش کشتند. برای دیگر متهمان این پرونده نیز احکامی شامل زندان، اخراج از ارتش و تنزل درجه صادر شد.

دمان، عربستان سعودی: وزارت کشور عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرد ۶ پاکستانی و یک نیجریه‌ای را به جرم قاچاق مواد مخدر و سرقت مسلحانه گردن زده است. بدین ترتیب شمار گردن زدن در این کشور،‌ در سال جاری میلادی به ۱۱۸ مورد رسید.

سامرا، عراق: در حمله‌ی جنگنده‌های آمریکایی به سامرا در روز پنج‌شنبه، عامل اصلی بمب‌گذاری حرم عسکريين كشته شده است. به گزارش اصوات العراق، به نقل از خبرگزاری فارس، منابع امنيتی در صلاح‌الدين و تکریت تایید کردند هيثم البدری، رهبر القاعده در شهر سامرا و متهم رديف اول انهدام حرم سامرا، روز پنج‌شنبه کشته شده است.

تهران، ایران: مديرعامل شركت فرودگاه‌های كشور خبر داد یکی از فرودگاه‌ها به‌صورت آزمایشی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. اصغر کتابچی به خبرگزاری ایسنا گفت دو فعاليت اصلی فرودگاه‌ها «خدمات» و «هوانوردی»ست كه بخش عمده‌ای از قسمت‌های هوانوردی، به دليل مسایل امنيتی قابل واگذاری نیست و در دست دولت باقی می‌ماند.

مکزیکوسیتی، مکزیک: باستان‌شناسان مکزیکی موفق شدند با بهره‌گیری از رادارهایی که داخل زمین را جست‌وجو می‌کند، اتاق‌هایی را کشف کنند که گمان می‌رود آرامگاه آهویزوت، امپراتور آزتک‌ها در زمان ورود کریستف کلمب به قاره‌ی آمریکا، باشد.

فیلادلفیا، آمریکا: برای نخستین بار، یک معلم آمریکایی به فضا می‌رود. باربارا مورگان، معلم سابق مدرسه‌ای در ایالت آیداهو، هفته‌ی آینده به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود و دو هفته را در آنجا سپری خواهد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)