رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۶

متکی: "اقدام آمریکا بی‌ثمر و سوداگرانه است"

وزير خارجه‌ی ایران تلاش آمريكا برای فروش ميلياردها دلار سلاح به کشورهای منطقه را «اقدامی بی‌ثمر و سوداگرايانه» خواند.

منوچهر متكی، وزير خارجه‌ی ایران، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «دولتمردان كاخ سفيد، كه برخی از آنها از سهامداران عمده‌ی شركت‌های بزرگ تسليحاتی هستند، درصددند در اواخر دوره‌ی صدارت با سوء استفاده از موقعيت خود و ايجاد جو روانی و واهی،‌ سود و منافع سرشاری نصيب صاحبان بنگاه‌های وابسته كرده و پيامدهای آن را برای ثبات و امنيت منطقه به ارمغان آورند».

متكی همچنین افزوده است: «طرح سناريوهای بی‌پايه و خيال‌پردازانه برای كشورهای منطقه كمكی به صلح و ثبات منطقه نخواهد كرد و نمی‌تواند بر روابط حسنه و علايق متين ملت‌ها و كشورهای منطقه اثر سويی بگذارد».

از سوی دیگر، وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده امروز در شرم الشیخ مصر با وزیران خارجه‌ی چند کشور عربی، از جمله مصر، اردن و عربستان سعودی، دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس هدف از این دیدار را «احیای روند گفت‌وگوهای صلح اسراییل و فلسطینیان» و همچنین «تقویت توان دفاعی کشورهای دوست آمریکا در منطقه» اعلام کرد.

وی با متهم کردن ایران به گسترش بی‌ثباتی در منطقه، قرارداد میلیاردی فروش اسلحه به کشورهای منطقه را «برای تقویت توان آنها در دفاع از مرزهای خود ضروری» خواند.

روز دوشنبه، پیش از آغاز سفر وزیران خارجه و دفاع آمریکا، ایالات متحده اعلام کرد قصد دارد بیش از شصت میلیارد دلار اسلحه به کشورهای خاورمیانه بفروشد.

در رویدادی دیگر، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز سه‌شنبه گفت: «شرايط كشور ما هم‌اكنون ويژه است».

به گزارش ایسنا، رفسنجانی، که برای افتتاح بخش‌هایی از دانشگاه رودهن به آنجا رفته بود و در جمع دانشگاهیان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «نخست وزير انگليس و رييس جمهور آمريكا در كنفرانس مشترک خود اعلام كردند كه در مقابله با تكنولوژی هسته‌ای ايران اتفاق نظر دارند و می‌خواهند در قدم اول با فشار و تشديد تحريم‌ها و صدور قطعنامه‌ی جديد در برابر اين تكنولوژی ايران مقابله كنند».

هاشمی همچنین با اشاره به سفر وزیران خارجه و دفاع ایالات متحده به کشورهای خاورمیانه افزود: «كاندوليزا رايس و وزير دفاع آمريكا در منطقه حاضر شده‌اند و رایس صراحتا اعلام می‌كند كه رسالت خود را تقويت كشورهای منطقه در مقابل ايران می‌داند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، رییس تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی همچنین گفت: «در اين شرايط، سياست مدبرانه در منطقه ضرورت دارد و بايد سعی كنيم با كشورهای منطقه با هم باشيم. نبايد خواست‌های باندی و جناحی در داخل، نيروهای اصيل را از هم جدا كند».