رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۹ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۹ مرداد ۱۳۸۶
۳۱ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: سخنگوی قوه‌ی قضاييه‌ی ایران اعلام کرد ۶ تن از بازداشت‌شدگان دانشگاه اميركبير و دفتر ادوار تحكيم وحدت با تودیع وثیقه آزاد می‌شوند. به گزارش ایسنا، عليرضا جمشيدی در نشست خبری امروز از تبديل قرار ۶ تن از ۱۶ بازداشت شده در مقابل دانشگاه اميركبير و دفتر ادوار تحكيم وحدت به وثيقه خبر داد و گفت: «چهار تن از اين افراد دانشجو بودند و دو تن از آنان غيردانشجو هستند». جمشيدی همچنين خبر داد رييس قوه‌ی قضاييه در بخشنامه‌ای دستور تشكيل شوراهای حل اختلاف ويژه‌ی مطبوعات را داده است.

تهران، ایران: وزیر آموزش و پرورش ایران در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس اعلام کرد: «در پي تأكيد مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ايجاد تحول بنيادين در آموزش و پرورش، "ستاد تحول بنيادين در آموزش و پرورش" در اين وزارتخانه تشكيل شده است».

تهران، ایران: در جلسه‌ی علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی، حداد عادل تذکر کتبی یک نماینده را خطاب به وزیر خارجه قرائت کرد که خواسته شده بود ايران به دولت كره‌ی جنوبی اعتراض كند. مقامات كره‌ی جنوبی به تازگی ایران، افغانستان و سومالی را "ناامن" خوانده بودند.

شرم‌الشیخ، مصر: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه، و رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، امروز در شرم الشیخ با وزیران خارجه‌ی چند کشور عربی دیدار می‌کنند. رایس و گیتس پس از مصر عازم عربستان سعودی و چند کشور دیگر منطقه خواهند شد. هدف این سفرها «احیای روند گفت‌وگوهای صلح اسراییل و فلسطینیان و همچنین تقویت توان دفاعی کشورهای دوست» اعلام شده است.

کمپ‌دیوید، آمریکا: جورج بوش، رييس جمهوری آمريكا، و گوردون براون، نخست وزير بریتانیا، پس از دو روز گفت‌وگو در اقامتگاه رياست جمهوری آمريكا در كمپ ديويد، روز گذشته در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کردند. در این کنفرانس، هر دو رهبر بر تحكيم روابط دوجانبه، با وجود اختلاف نظر بر سر عراق و مبارزه با تروریسم، تاکید کردند.

بغداد، عراق: فرمانده نيروهای آمريكايی در عراق اعلام کرد نيروهای آمريكايی تا تابستان ۲۰۰۹ در عراق باقی خواهند ماند. ژنرال ديويد پتراوس در گفت‌وگو با شبكه‌ی تلويزيونی ای.بی.سی گفت: «حضور سربازان آمريكايی تا نيمه‌ی تابستان ۲۰۰۹ در عراق ضروری‌ست».

ژنو، سوییس: صليب سرخ جهانی روز گذشته اعلام كرد ویرانگرترین سيل ظرف یک دهه‌ی اخير در چين تاكنون به مرگ ۵۰۰ نفر منجر شده و ميليون‌ها بی‌خانمان بر جای گذاشته است. در بیانیه‌ی صليب سرخ همچنین آمده است: «ظرف يک ماه گذشته، بيش از ۲۰۰ ميليون نفر در چین بر اثر سيل آسیب دیده‌اند و بيش از ۵۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند».

رم، ایتالیا: میکل‌آنجلو آنتونیونی، فیلمساز شهیر ایتالیایی، شب گذشته در ۹۴ سالگی درگذشت. آنتونیونی حدود ۲۰ فیلم بلند ساخت که از جمله‌ی آنها می‌توان به «آگراندیسمان»، «ماجرا»، «شب»، «کسوف» و «صحرای سرخ» اشاره کرد.