رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۶

پاسخ افروغ به وزیر ارشاد و مشاور احمدی‌نژاد

عماد افروغ در واکنش به گفته‌های وزیر ارشاد و مشاور فرهنگی محمود احمدی‌نژاد که از کوتادی خزنده در مطبوعات خبر داده بودند، گفت: "نمی‌توان به محض انعکاس نقدی و به محض این که نقدی به مذاق حاکمیت و دولتمردان سازگار نبود گفته شود که مطبوعات درحال انجام کودتای خزنده هستند".


عماد افروغ. ایسنا

عماد افروغ اظهار داشت: "مطبوعات درحال انجام کودتای خزنده نیستند، و چنین داوری ندارم؛ چون در بسیاری از زمینه‌ها، نقش مثبت ایفا می‌کنند و خلا جامعه مدنی و احزاب شناخته شده را پر می‌کنند".

محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تیرماه امسال در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران با بیان این‌ که بسیاری از نشانه‌های موجود بیانگر وجود کودتای خزنده در مطبوعات است، اظهار داشت: "تعبیر کودتای خزنده متناسب با موضوع است. وقتی می‌گوییم کودتای خزنده در رسانه یعنی این که شخصی در چارچوب یک اقدام براندازانه حرکت می کند، تعبیر ما از کودتا این‌گونه نیست که عده‌ای در پادگان جمع شده‌اند و قصد حمله دارند".

با این حال وزیر ارشاد مطالب مطرح شده در این مصاحبه را تکذیب کرد.

مهدی کلهر نیز در تیر ماه با گلایه از همراهی نکردن رسانه‌ها با دولت محمود احمدی‌نژاد، برخی از رسانه‌های داخلی را از جنس آمریکایی و صهیونیستی توصیف کرد و گفت: " اواسط سال 83 یک جنگ رسانه‌ای در داخل کشور علیه دکتر احمدی‌نژاد شروع شد ... در آن زمان یک تلاش تخریبی از جنس آمریکایی و صهیونیستی توسط رسانه‌های غربگرا صورت گرفت. در زمان نزدیک به انتخابات مسئولیت امر اطلاع‌رسانی و تبلیغات دکتر محمود احمدی‌نژاد را که بر عهده داشتم و مجبور بودم خطوط تبلیغات را رصد کنیم و ببینیم می‌شود مقابله کرد".


مهدی کلهر. مهر

مهدی کلهر در ادامه افزود: "آن‌چه دولت نهم با آن مواجه است، یک عدم توفیق رسانه‌ایست. صدا و سیما هم با آن سرعت سازنده‌ای که دولت دارد، نمی‌تواند همراه باشد؛ ... دولت نهم نسبت به فعالیتی که می‌کند،‌اطلاع‌رسانی آن قریب به صفر است

کلهر در ادامه از تعبیر کودتای خزنده در مطبوعات استفاده کرد و گفت: "یک کودتای خزنده توسط برخی رسانه‌های داخلی علیه دولت اخیرا آشکار شده است".

به گزارش ایسنا عماد افروغ در میان خبرنگاران گفت: "کودتای خزنده را نمی‌توان با روش کودتای نرم، آرام کرد و برخورد با کودتای خزنده نباید از جنس کودتای خزنده باشد، اگر آن غیرآشکار وارد شده، نمی‌توان با او غیرآشکار برخورد کرد؛ برخورد ما برای تنویر افکار عمومی باید قانونی، شفاف و آشکار و قضایی باشد".

افروغ افزود: "آنهایی که ادعا می‌کنند کودتای خزنده وجود دارد باید ثابت کنند و ثابت کردن آن نیز باید آشکار و قضایی باشد نه شخصی".

نماینده تهران اظهار داشت: "اگر به طور قانونی ثابت نکنند که کودتای خزنده وجود دارد بی‌اعتمادی و بدبینی ایجاد می‌شود و شور و حرارت و نشاط مطبوعات از بین می‌رود و به صلاح کشور نیست؛ چون بخشی از اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌بخشی‌ها از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد".

به گفته این نماینده اصولگرای مجلس ، طبق قانون اساسی هیچ کس حق ندارد به نام امنیت ملی، جلوی آزادی تعریف شده و قانونی و مشروع را بگیرد.

وی درباره فیلترشدن برخی سایت‌ها گفت: "سایت‌هایی از جمله بازتاب که فیلتر شده‌اند، برانداز نبوده‌اند".

افروغ افزود: "اگر سایت‌های درون گفتمانی را ببندیم زمینه رجوع به سایت‌هایی که موازین را رعایت نمی‌کنند، پیدا می‌شود".

افروغ با بیان این که آیین‌نامه ساماندهی سایت‌های اطلاع‌رسانی یا اینترنتی تصویب شده از سوی دولت را به رسمیت نمی‌شناسد اظهار کرد: "این آیین‌نامه اشکالات عدیده‌ای دارد، اساس کار این آیین‌نامه برخورد با مطبوعات است و جایی برای قوه قضاییه در آن پیش‌بینی نشده است".

افروغ درباره فیلترشدن خبرگزاری ایلنا و توقیف هم میهن گفت: "ما بیانیه دادیم و گفتیم که اگر قرار است بسته شوند باید با حکم قضایی شفاف و آشکار باشد".

سایت خبری بازتاب که نزدیک به محسن رضایی است در دولت احمدی‌نژاد فیلتر شد. فعالیت خبرگزاری کار ایران نیز تا کنون متوقف است و سایت آن نیز فیلتر شده است. روزنامه هم‌میهن نیز با دیگر از سوی دادستانی تهران توقیف شد.

وزیر ارشاد از "کودتای خزنده" در روزنامه‌ها خبرداد

عماد افروغ: "به ترور تهدید شدم"