رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۶

رقابت سينماگران بزرگ جهان بر سر شير طلايی ونيز

شصت و چهارمين دوره فستيوال فيلم ونيز روز يکشنبه افتتاح می شود. روزگذشته اسامی فيلم های شرکت کننده در بخش مسابقه اين فستيوال که برای دريافت جايزه شيرطلايی آن رقابت می کنند، اعلام شد. فيلمسازان برجسته جهان مثل کن لوچ، کنت برانا، پيتر گرين اوی، برايان دی پالما، يوسف شاهين، اريک رومر و نيکيتا ميخالکوف برای دريافت اين جايزه معتبر با هم رقابت می کنند.


سينمای بريتانيا که در بخش مسابقه فستيوال فيلم کن امسال نماينده‌ای نداشت، با تمام توان فيلمسازی‌اش در ونيز ظاهر شده است. از ميان 22 فيلم حاضر در بخش مسابقه، 4 فيلم متعلق به فيلمسازان بريتانيايی است.

سينمای آمريکا نيز 8 نماينده در اين فستيوال دارد. مارکو مولر مدير فستيوال ونيز در توضيح علت انتخاب اين تعداد فيلم‌های انگليسی و آمريکايی گفت:"معيار اصلی ما برای انتخاب فيلم ها ارژينال بودن آنهاست. به نظر ما فيلم های بريتانيايی و آمريکايی نسبت به بقيه کشورها، حرف های تازه تری برای گفتن دارند".

جان وودوارد مدير اجرايی شورای فيلم بريتانيا نيز از حضور فيلم‌های اين کشور در بخش مسابقه فستيوال و نيز ابراز خوشحالی کرد و گفت: "ما به خصوص از شرکت فيلم نگهبانی شب (Nightwatching) پيتر گرين اوی بسيار خوشحاليم چون اين فيلم با پول بخت آزمايی(لاتاری) ساخته شد".

فيلم جديد گرين اوی فيلمساز تجربی و پست مدرن سينمای انگليس در باره تابلوی نقاشی نگهبان شب مشهورترين تابلوی رامبراند نقاش هلندی است که در آن مارتين فريمن(بازيگر سريال کمدی آفيس) در نقش رامبراند ظاهر شده است.

کن لوچ که فيلم قبلی‌اش بادی که خوشه جو را لرزاند، سال قبل نخل طلای فستيوال کن را دريافت کرد با فيلم اين يک جهان آزاد است(It’s a Free World) در ونيز حضور دارد. موضوع فيلم جديد لوچ، کارگران غيرقانونی در بريتانياست که با سرمايه مشترک بريتانيا، اسپانيا، آلمان و ايتاليا ساخته شده است. به علاوه جو رايت فيلمساز جوان بريتانيايی و کارگردان فيلم غرور و تعصب نيز با دومين فيلم خود با نام تاوان(Atonement) که بر اساس رمان ای ين مک ايو ن(Ian McEwan) نويسنده سرشناس انگليسی ساخته در بخش مسابقه شرکت دارد. تاوان، داستانی درباره عشق و گناه در دهه سی انگليس است و در آن ونسا ردگريو، کيرا نايتلی و جيمز مک ايووی بازی می کنند.


فیلم تاوان

فيلم Slueth ساخته کنت برانا- فيلمسازی که به خاطر اقتباس های مدرن‌اش از آثار شکسپير مشهور است- بازسازی فيلمی است به همين نام و محصول 1972 است با بازی مايکل کين و جود لا و فيلمنامه ای از هارولد پينتر.

فيلم Redacted ساخته برايان دی پالما و فيلم در دره الله ساخته پل هگيس هر دو در باره جنگ عراق است. انگ لی که دو سال قبل شير طلايی ونيز را به خاطر فيلم کوهستان بروک بک در باره رابطه همجنس گرايانه دو گاوچران دريافت کرد، امسال با فيلم شهوت، احتياط(Lust,Caution) در ونيز شرکت کرده. تريلری جاسوسی در باره يک عده از دانشجويان ميهن پرست چينی که در زمان جنگ جهانی دوم قصد ترور رئيس اداره اطلاعات و جاسوسی چين را دارند.

آخرين ساخته وودی آلن نيز با عنوان رويای کاساندرا(Cassandra’s Dream) با بازی کولين فارل و ايوان مک گرگور نيز در فستيوال ونيز امسال به نمايش درمی آيد. به علاوه کوئنتين تارانتينو مجموعه ای از فيلم های وسترن انتخابی خود را در ونيز به نمايش می گذارد.

فيلم هرج و مرج (Heya fawda) ساخته يوسف شاهين فيلمساز برجسته مصری، 12 به کارگردانی نيکيتا ميخالکوف از روسيه وLes Amours d’Astree et Celadon ساخته اريک رومر از ديگر فيلم های انتخابی بخش مسابقه فستيوال ونيزند.


برنادو برتولوچی. آسوشیتدپرس

همچنين قرار است شير طلايی فستيوال ونيز به صورت افتخاری به برناردو برتولوچی کارگردان بزرگ سينمای ايتاليا به خاطر دستاوردهای سينمایی وی اهدا شود.

از سينمای ايران هيچ فيلمی در ونيز امسال شرکت نکرده است.

فستيوال بين المللی فيلم ونيز از 29 اگوست شروع می شود و تا 8 سپتامبر ادامه دارد.

پرویز جاهد برای رادیو زمانه