رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۶

"خشم واشنگتن ازکارشکنی سعودی‌ها در عراق"

روزنامه نیویورک تایمز گزارش می‌دهد مقامات آمریکایی به شدت از نقش عربستان در عراق ناراضی هستند.


برپایه این گزارش، کاخ سفید ریاض را در تضعیف دولت نوری المالکی مسئول می‌داند و عربستان را به دادن کمک مالی به گروه‌های سنی مذهب مخالف دولت عراق متهم می‌کند.

این گزارش می‌افزاید، واشنگتن همچنین از ورود منظم شورشیان ضد آمریکایی از عربستان به عراق ناخرسند است.

به نوشته نیویورک ‌تایمز در دیدار مقامات بلندپایه آمریکایی و سعودی در ژانویه امسال، سعودی‌ها به فرستاده آمریکا مدارکی ارائه دادند که نشان می‌داد نمی‌توان به نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق اعتماد کرد.


یکی از این مدارک، بیانگر آن بود که نوری‌المالکی به مقتدی صدر گفته است هنگام افزایش نیروهای آمریکایی در عراق سر و صدا به راه نیندازد. مدرکی دیگر نیز ارائه شد تا اثبات شود نوری المالکی عامل ایران است.

نیویورک تایمز می‌افزاید خلیل‌زاد بی‌درنگ به عبدالله پادشاه عربستان اعتراض کرد و اظهار داشت که این مدارک ساختگی است.

به گفته مقاماتی که نیویورک‌ تایمز را در جریان مشاجره زلمای خلیل‌زاد و مقامات سعودی‌گذاشته‌اند، با این حال قدرتمندترین کشور سنی مذهب متحد واشنگتن، همچنان به کشور شیعه همسایه خود عراق و طرح‌های آمریکا تردید داشت.

به نوشته نیویورک‌ تایمز هم‌اکنون عصبانیت مقام‌های دولت بوش از آنچه که نقش غیرسازنده عربستان در عراق می‌دانند، در حال افزایش است. به گفته این مقامات بدون نظر داشتن اینکه نوری المالکی با ایران چگونه ارتباطی دارد، سعودی‌ها به گروه‌های سنی مخالف نوری المالکی کمک مالی کرده‌اند.

همچنین به گفته این مقامات از میان 60 تا 80 شورشی خارجی که ماهانه به عراق می‌آیند، نزدیک به نیمی از آنها از عربستان است اما با این حال ریاض برای جلوگیری از نفوذ این افراد به عراق، اقدام کافی نمی‌کند.

به گفته یک مقام بلند پایه آمریکایی که نیویورک تایمز نامی از وی نمی‌برد، شواهدی از کمک مالی ریاض به گروه‌های سنی مذهب مخالف نخست‌وزیر عراق در دست است. با این حال وی از گفتن اینکه آیا این پول‌ها به گروه‌های شورشی می‌رسد یا گروه‌های دیگر، خودداری کرد.

به نوشته نیویورک تایمز مقامات دولت بوش در بیشتر مواقع از متهم کردن ریاض برای دخالت در اوضاع عراق خودداری کرده‌اند و به جای آن انگشت اتهام را به سوی تهران و دمشق نشانه گرفته‌است.

نیویورک تایمز می‌نویسد این روزنامه در پی مصاحبه‌های متعدد با مقامات دولت بوش در جریان نگرانی واشنگتن از عملکرد سعودی‌ها در عراق قرار گرفته است. با این حال این روزنامه خاطرنشان می‌کند این مقامات خواسته‌اند نامشان فاش نشود زیرا در زمانی که آمریکا تلاش دارد عربستان را در فهرست حامیان دولت نوری‌المالکی قرار دهد و هنگامی که به مساعی این کشور در حل مناقشات خاورمیانه نیاز است، انتقاد علنی از سعودی‌ها به صلاح نیست.

نیویورک تایمز می‌نویسد مقامات آمریکایی تردیدی ندارند مدارکی که سعودی‌ها به زلمای خلیل‌زاد نشان داده‌اند ساختگی بوده است. با این حال سعودی‌ها گفته‌‌اند که این اسناد از منابع عراقی به دست آمده است. به گفته یک مقام آمریکایی"مالکی، آن قدر احمق نبوده است که آن چیزها را در کاغذ ثبت کند". به گفته همین مقام آمریکایی نوری المالکی، آمریکایی‌ها را مطمئن ساخته که اسناد سعودی ساختگی است.

به نوشته نیویورک تایمز در ماه‌های اخیر سرخوردگی واشنگتن از ریاض افزایش یافته است چراکه به نظر می‌رسد عربستان تلاش دارد دولت عراق را تضعیف کند و راه جداگانه‌ای را در عراق در پیش بگیرد. نیویورک تایمز می‌افزاید عربستان همچنین در پیش شماری از ابتکارعمل‌‌های آمریکا سنگ اندازی کرده که از جمله آنها می‌توان به طرد اسراییل اشاره کرد.

در ادامه این مطلب آمده است به گفته بسیاری از مقامات دولت بوش حمایت مستقیم عربستان سعودی از طوایف سنی مذهب عراق در سال جاری افزایش یافته است. به عقیده این مقامات عربستان احساس می‌کند در جنگ فراگیر داخلی که احتمال آن می‌رود، باید بر حمایت خود از گروه‌های سنی بیفزایند.

نیویورک تایمز به نقل از یک سفیر ایالات متحده که پبوندهای نزدیکی با مقامات خاورمیانه دارد می نویسد، ریاض چند ماه پیش تلاش کرد کشورهای عرب خلیج فارس را در پشتیبانی از طوایف سنی عراق همراه خود سازد. ادوارد گنم، سفیر پیشین ایالات متحده در کویت و اردن می گوید در سفری که به تازگی به منطقه داشت به وی گفته شد که عربستان سعودی در دسامبر گذشته به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که شامل قطر، امارات، بحرین، کویت و عمان است فشار آورد که به طوایف سنی عراقی کمک مالی کنند.

زلمای خلیل سفیر پیشین ایالات متحده در عراق و نماینده کنونی واشنگتن در سازمان ملل هفته گذشته در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید نوشت: "کشورهای متعددی از همسایگان عراق- نه فقط سوریه و ایران بلکه همچنین برخی از دوستان ایالات متحده- سیاست های بی ثبات کننده ای در پیش گرفته اند". نیویورک تایمز می نویسد که به گفته مقامات آمریکایی اشاره خلیل زاد به طور خاص به عربستان و امارات متحده عربی بوده است.

برپایه این گزارش کاندولیزا رایس، رابرت گیتس، دیک چنی و استفان هادلی در ماه های اخیر به همتایان عرب خود فشار آورده اند برای تشویق سران سنی عراق به منظور پشتیبانی از المالکی تلاش بیشتری کنند.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی می افزاید عربستان هرچه بیشتر نگران نفوذ ایران در منطقه است. این مقام آمریکایی می گوید این نگرانی به دولت نوری المالکی برمی گردد اما به مفهوم گسترده تر خود ناشی از این احساس است که شیعیان "نایبان ایران" هستند.

فريدمن: ايران می‌تواند متحد طبيعی آمريکا باشد

لاریجانی در کنفرانس امنیت مونیخ: انتحاریون عمدتا از از کشورهای دوست آمریکا در عراق جمع شده‌اند