رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۴ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۴ مرداد ۱۳۸۶
۲۶ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرد: «در ادامه‌ی پيگيری‌های خود در ايجاد امنيت، اقدامات آنها كه فساد را تئوريزه می‌کنند و به نام مقتضيات زمان، اشاعه‌ی فساد می‌دهند را تحت نظر داریم و با آنها برخورد می‌كنیم». به گزارش ایسنا، سردار اسماعيل احمدی مقدم، که در همايش «پليس، جامعه و امنيت اجتماعی» سخن می‌گفت، افزود: «با آنها كه تحت عنوان حقوق شهروندی، از رفتارهايی كه شهوات جوانان را تحريک می‌كند به نام حريم خصوصی و حقوق شهروندی دفاع می‌كنند، تئوری‌های فساد انگيز را در جامعه اشاعه می‌دهند و با سوء استفاده از فضای كشور قصد دارند اختلاف افكنی كنند و با راه‌اندازی جنگ روانی اقدامات امنيتی را تحقير كنند، برخورد می‌شود».

تهران، ایران: شب گذشته محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، با شرکت در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری شبکه‌ی دو سیما، گفت برخی انگيزه‌ها از اصرار بر آزاد شدن نرخ بنزين سياسی‌ست. احمدی‌نژاد همچنین گفت: «اگر برای بنزين قيمت آزاد اعلام كنيم همه‌ی برنامه ريزی‌های ما با شكست مواجه می‌شود».

بغداد، عراق: پس از پيروزی تيم فوتبال عراق در مسابقات جام ملت‌های آسيا، انفجار انتحاری دو بمب در میان مردم شادمان و سرگرم پایکوبی در بغداد، به مرگ دست‌کم ۵۰ تن و زخمی شدن ۱۳۵ نفر منجر شد.

سلیمانیه، عراق: جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق، نشست دیروز سفیران ایران و آمریکا را در بغداد «مثبت» خواند و گفت: «در این نشست توافق شد كه از امنيت و ثبات در عراق حمايت شود». سخنگوی دولت عراق نیز پیش از این، نتايج دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا را «دستاوردی بزرگ برای منافع ملت عراق و منطقه» خوانده بود.

هلمند، افغانستان: مرکز عملیات جنگی نیروهای ائتلاف در افغانستان اعلام کرد در درگیری ۱۲ ساعته‌ی روز گذشته در ولایت هلمند بیش از ۵۰ نفر از نیروهای طالبان کشته شده‌اند. همچنین یک سرباز بریتانیایی و یک سرباز فرانسوی در درگیری‌های جداگانه‌ای در افغانستان کشته شدند.

واشنگتن، آمریکا: مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته قانون منع ایجاد پایگاه‌های دایمی نظامی آمریکا در عراق را تصویب کرد. باربارا لی، طراح دموكرات این طرح گفت: «اين قانون مشخص می‌‌كند كه آمريكا خواستار حضور مستمر در عراق نيست و نقشه‌ای برای منابع نفتی اين كشور در سر ندارد».

سئول، کره جنوبی: مقامات کره جنوبی اقدام طالبان را در کشتن یکی از ۲۳ شهروند این کشور «غیر انسانی» خواندند. طالبان گفته است ۲۲ کره‌ای دیگر هنوز زنده‌اند.

کابل، افغانستان: دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، روز گذشته در کابل با حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان، دیدار کرد.

کپنهاگ، دانمارک: فرماندهی ارتش دانمارک اعلام کرد تعداد زیادی از ۴۳۰ نیروی نظامی خود را پیش از موعد مقرر از عراق خارج خواهد کرد. برخی تحلیل‌گران علت این امر را افزایش حملات شبه‌نظامیان در ماه‌های اخیر ذکر کرده بودند اما سخنگوی نیروهای نظامی دانمارک در عراق دخالت «مسایل امنیتی» را در این تصمیم رد کرد.

واشنگتن، آمریکا: کاندولیزا رایس، وزیر خارجه‌ی آمریکا، اعلام کرد قصد دارد به زودی به لیبی سفر کند.

تهران، ایران: رييس قوه‌ی قضاييه ۴ حقوقدان دیگر را، برای نامزدی تنها حقوقدان باقی مانده‌ی شورای نگهبان، به مجلس معرفی کرد. آيت‌الله هاشمی شاهرودی در نامه‌ای به رییس مجلس، عباسعلی كدخدايی، ابراهيم عزيزی، علی رازينی و سيدمحمد موسوی را معرفی کرد. ۲ تن از جانشینان ۳ حقوقدانی که دوره‌ی عضویت‌شان در شورای نگهبان به پایان رسیده، پیش از این انتخاب شده بودند.