رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۱ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۱ مرداد ۱۳۸۶
۲۳ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

کابل، افغانستان: حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان، امروز در نشستی خبری از مرگ محمد ظاهرشاه، آخرین پادشاه افغانستان، در روز گذشته خبر داد. کرزای گفت: «در سوک بابای ملت، ما سه روز عزای عمومی اعلام می‌کنیم و پرچم‌های افغانستان در این سه رو نیمه افراشته خواهند ماند». ظاهر شاه، متولد ۱۹۱۴، چهار دهه پادشاهی افغانستان را برعهده داشت و در سال ۱۹۷۳، هنگامی که به ایتالیا سفر کرده بود، نخست وزیر و پسر عمویش، محمد داود، با کودتایی قدرت را در دست گرفت. ظاهرشاه از مقام پادشاهی استعفا کرد و بدین ترتیب سلطنت چند سده‌ای در افغانستان به پایان رسید. چند ماه پس از حمله‌ی نیروهای ائتلاف به افغانستان، ظاهرشاه از تبعید به کشور بازگشت و مجلس قانون اساسی لقب «بابای ملت» را به او اعطا کرد. از ظاهرشاه ۵ پسر و ۲ دختر باقی مانده است.

بغداد، عراق: وزیر خارجه‌ی عراق اعلام کرد دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در باره‌ی عراق فردا در بغداد انجام خواهد شد. هوشیار زیباری به آسوشیتدپرس گفت: «می‌توانم تایید کنم که ایران و آمریکا توافق کرده‌اند ۲۴ ژوییه در بغداد با یکدیگر ملاقات کنند».

آنکارا، ترکیه: اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ترکیه نشان از آن دارد که حزب عدالت و توسعه در این انتخابات به پیروزی قاطعی دست یافته است. حزب اسلامگرای عدالت و توسعه، به رهبری رجب طیب اردوغان، ۶/۴۶ درصد آرا را از آنِ خود کرده است. در انتخابات پارلمانی دوره‌ی گذشته در سال ۲۰۰۲، این حزب توانسته بود تنها ۳۴ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب،‌ حزب عدالت و توسعه موفق شد ۳۴۱ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان را تصاحب کند. پس از اعلام نتایج نهایی، طرفداران این حزب به خیابان‌ها آمدند و به شادی و پایکوبی پرداختند. در انتخابات روز گذشته بیش از ۴۲ میلیون نفر از شهروندان ترکیه در انتخابات پارلمانی شرکت کردند.

بغداد، عراق: مارک فاكس، سخنگوی ارتش آمريكا در عراق، روز گذشته اعلام کرد: «ما مهمات و ‌تسليحاتی را به دست آورده‌ایم كه از جاهایی ديگر به عراق وارد شده‌اند. ارزيابی ما این است كه از طريق ايران وارد شده‌اند». فاکس همچنين اظهار داشت که «دو مظنون را در نزديكی مرز ايران» بازداشت كرده‌اند. از سوی دیگر، به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی عراق، دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا فردا در بغداد برگزار می‌شود.

وزیرستان شمالی، پاکستان: پس از آن‌که قبایل مرزنشین وزیرستان شمالی قرارداد مصالحه با دولت پاکستان را نقض کردند، ناآرامی‌ها در این ایالت رو به افزایش است. امروز بمبی کنار جاده‌ای بر سر راه ستون نظامیان در وزیرستان شمالی منفجر شد که بر اثر آن ۵ سرباز زخمی شدند. همچنین ۲ راكت نیز به يک ايست بازرسی در همین ایالت اصابت کرد که ۲ سرباز را زخمی کرد. انفجار بمب جاده‌ای ديگری نیز در مسير یک ستون نظامیان ۴ سرباز را مجروح کرد.

هلمند،‌ افغانستان: نیروهای ائتلاف در افغانستان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۰ تن از شبه‌نظاميان طالبان را در ولایت هلمند از پای درآورده است.

غزه: اسماعیل هنیه از میانجیگری جیمی کارتر در حل بحران فلسطین استقبال کرد. به نوشته‌ی روزنامه‌ی الوطن عربستان، به نقل از مهر، اسماعیل هنیه هنگام استقبال از مدیر مرکز کارتر در کرانه‌ی باختری، با تاکید برنقش کارتر درنظارت بر انتخابات فلسطین اعلام کرد : «رئیس جمهوری سابق آمریکا شخصی فعال در زمینه‌ی فعالیت‌های دموکراتیک و حقوقی است».

نظرهای خوانندگان

Khoda biamorzadash in Zaher shah o

-- NAM ، Jul 27, 2007 در ساعت 09:30 AM