رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۳۰ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۳۰ تیر ۱۳۸۶
۲۱ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

زاهدان،‌ایران: شب گذشته تلویزیون دولتی ایران خبر داد ۱۱ تن از اعضای سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در زاهدان کشته شدند. به گزارش ايرنا، قاچاقچیان عصر پنج‌شنبه با كمين در مسير عبور گروهی از نيروهای سپاه پاسداران و بسيج در اطراف روستای دومک بخش كورين زاهدان ۱۱‬نفر را کشتند و ۹‬ تن ديگر را زخمی كردند. معاون قرارگاه عملياتی رسول اكرم نیز امروز خبر داده است دو تن از عاملان این درگیری بازداشت شده‌اند.

سئول، کره جنوبی: کره جنوبی امروز اعلام کرد قصد دارد نیروهای خود را طبق برنامه تا پایان سال جاری از افغانستان خارج کند. روز گذشته طالبان اعلام کرد ۱۸ شهروند کره‌ای و دو آلمانی را در مسیر کابل - قندهار ربوده است و اگر این دو کشور نیروهای خود را از افغانستان خارج نکنند آنها را خواهد کشت. سانگ مین سون، وزیر خارجه‌ی کره جنوبی تعداد ربوده شدگان را ۲۳ تن ذکر کرد و گفت: «آنها در سلامت هستند». این بزرگ‌ترین عملیات آدم‌ربایی نیروهای خارجی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون به شمار می‌رود. از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امروز گفت: «آلمان تسليم درخواست ربايندگان اين دو شهروند نخواهد شد».
خبر تکمیلی: طالبان اعلام کرد یکی از گروگان‌های آلمانی را کشته است و اگر آلمان تاریخ خروج نیروهایش را اعلام نکند گروگان دوم را نیز خواهد کشت.

نیویورک،‌ سازمان ملل: آمريكا و اعضای اتحاديه‌ی اروپا روز گذشته قطعنامه‌ی شورای امنيت را در باره‌ی كوزوو به حال تعلیق درآوردند. روسیه، که با این قطعنامه مخالف بود و آن را تهدید به وتو کرده بود، از تعلیق آن استقبال کرد.

پکن، چین: مذاکرات شش جانبه‌ی خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی که از روز چهارشنبه در پکن آغاز شده بود، دیروز پایان یافت. در تازه‌ترین اعلام نظر، کره شمالی خواستار دریافت رآکتورهای آب سبک شده است. كيم كي گوان، فرستاده‌ی كره شمالی به این مذاکرات، اعلام کرد کشورش در عوض تعطیلی برنامه‌ی هسته‌ای خود، خواستار دریافت رآکتورهای آب سبک است.

آشیردادار، پاکستان: روز گذشته بر اثر وقوع صاعقه‌ای شدید در روستای آشیردادار پاکستان، بيش از ۴۰ تن جان خود را از دست دادند. به گزارش تلويزيون دولتی پاكستان به نقل از ایسنا، بيش از ۲۰ ساختمان مسكونی در این حادثه تخريب شده است.

اصفهان،‌ایران: سی و هشتمین دوره‌ی المپیاد جهانی فیزیک امروز با دست‌یابی تیم چین به مقام نخست در اصفهان پایان یافت. به گزارش ایرنا، تیم ۵ نفره‌ی ایران با کسب ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۱ مدال برنز به مقام هفتمی این المپیاد دست یافت. این المپیاد از روز بیست و دوم تیر ماه با حضور ۷۶ تیم از کشورهای مختلف در اصفهان برگزار شد. پروفسور والدمار گورزکووسکی، بنیانگذار المپیاد جهانی فیزیک، در طول برگزاری این مسابقات در اصفهان درگذشت.

واک‌فیلد،‌ بریتانیا: در جریان رسیدگی به پرونده‌ی قتل و تجاوز به پیرزنی در شهر واک‌فیلد، پلیس بریتانیا نوجوانی ۱۳ ساله را بازداشت کرد. رزماری بگت، ۷۵ ساله، پس از حمله‌ای ناشناس به منزلش، مورد تجاوز قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان، درگذشت.

لندن، بریتانیا: از بامداد امروز فروش «هری پاتر و قدیسان مرگبار»، که آخرین قسمت از مجموعه‌ی پرفروش هری‌پاتر است، در کشورهای مختلف آغاز شد. خیل طرفداران این مجموعه‌ی جادویی از روزها قبل جلو کتاب‌فروشی‌ها در انتظار آغاز فروش این کتاب بودند. در آمريكا حدود ۱۲ميليون نسخه از هفتمین قسمت هری پاتر چاپ شده است و کتابفروشی اینترنتی آمازون نیز اعلام کرد تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نسخه از این کتاب را پیش‌فروش کرده است. جی. كی. رولينگ، نويسنده‌ی مجموعه، شب گذشته با حضور در موزه‌ی تاريخ ملی لندن، قسمت‌هایی از كتاب تازه منتشرشده را برای هوادارانش خواند.

دبی، امارات متحده‌ی عربی: «شرکت توسعه‌گران اِمار» امروز اعلام کرد برج دبی، در ساحل خلیج [فارس]، بلندترین بنای جهان است. این برج با ارتفاع ۵۱۲ متر بالاتر از برج ۱۰۱ تایپه در تایوان با ارتفاع ۵۰۸ متر قرار می‌گیرد. برج دبی ۱۴۱ طبقه دارد.