رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۶

جوک دردسرساز وزیر امورخارجه ژاپن

وزیر امورخارجه ژاپن از گفتن جوکی که در آن به بیماران آلزایمری اشاره شده بود، عذرخواهی کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تارو آسو در سخنانی برای تعریف از برنج ژاپنی گفته بود: "حتی بیماران آلزایمری هم فرق برنج ژاپنی و چینی را می‌دانند".


تارو آسو وزیر خارجه ژاپن. رویترز

وزیر امورخارجه ژاپن پس از مواجهه با اعتراض‌های مطرح شده نسبت به این سخنان، اظهار داشت: "من اکنون پی بردم که تشبیه نامناسبی به کار بردم و از این رو حرف‌های خود را پس می‌گیرم و از همه کسانی که رنجیده خاطر شده‌اند، پوزش می‌خواهم".

دولت شینزو آبه که با انتخابات سختی مواجه است، اعلام کرد نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه واکنشی نشان نخواهد داد. کابینه آبه پیش از انتخابات با بحران‌ها و رسوایی‌های پی‌درپی دست به گریبان است. از استعفای وزیر دفاع ژاپن هنوز چند هفته‌ای بیش نمی‌گذرد.

سخن گفتن درباره سالمندان در ژاپن مقوله‌‌ای حساس است. بیش از 20 درصد از جمعیت ژاپن را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند.

آلزایمر رایج‌ترین بیماری اختلال حواس در میان سالمندان است. این بیماری بخش‌هایی از مغز که به حافظه، قضاوت، رفتار و هوش ارتباط دارد را، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخنان وزیر امورخارجه ژاپن، پیش از این نیز مناقشه‌آفرین شده است. تارو آسو چندی پیش چین را تهدید نظامی خواند و پکن را خشمگین ساخت. وزیر امورخارجه ژاپن همچنین گفته است سیاست "چشم‌آبی‌های بور" در خاورمیانه احتمالا به اندازه دیپلماسی ژاپن موفق نیست.

نظرهای خوانندگان

کاش دولت‌مردان ما ذره‌ای از شعوری را که حکومت ژاپن برای مردمش قایل است، برای مردم خود قایل بودند.در جمهوری اسلامی به نام انتقال اجباری مردم به بهشت بیشترین توهین‌ها را به آنان می‌کنند و توقع دارند مردم سپاسگزار آنان هم باشند. و هر موقع که اشتباهی مرتکب می‌شوند، نه تنها از مردم عذرخواهی نمی‌کنند، بلکه منتظرند که مردم از آنان عذرخواهی کنند. خدایا! بهشت اجباری را برای هیچ بنده‌ای مقدر ننما! آمین!

-- دون ، Jul 21, 2007 در ساعت 11:40 PM

شعورش بوده که باعث شده بشه وزیر خارجه ژاپن !!

-- نازنین ، Jul 22, 2007 در ساعت 11:40 PM