رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۶

اخراج چهار دیپلمات بریتانیایی از روسیه

در ادامه تنش دیپلماتیک میان لندن و مسکو، روسیه روز پنجشنبه از چهار دیپلمات بریتانیایی خواست خاک این کشور را ترک کنند. روسیه همچنین صدور ویزا برای مقامات بریتانیایی را متوقف کرد و همکاری در امور مبارزه با تروریسم را به حال تعلیق درآورد. این اقدام مسکو مقابله به مثل در برابر اقدامات مشابه بریتانیا است.


ولادیمیر پوتین. فرانس پرس

لندن روز دوشنبه از چهار دیپلمات روس خواست که خاک این کشور را ترک کنند و صدور ویزا برای مقامات روسیه را محدود کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میخاییل کامینین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد: "سفیر بریتانیا به طور رسمی اطلاع یافته است که چهار دیپلمات بریتانیایی عنصر نامطلوب شناخته شده‌اند".


مشاجره سیاسی میان لندن و مسکو در پی خودداری روسیه از استرداد یک شهروند روس به بریتانیا بالا گرفت. بریتانیا آندری لوگاووی، یک مامور پیشین کا گ ب، را مظنون به قتل الکساندر لیتویننکو می‌داند. روسیه نیز اعلام کرده است استرداد شهروندان روس به دولت‌های خارجی مخالف قانون اساسی این کشور است.

الکساندر لیتویننکو نوامبر گذشته بر اثر مسمومیت با ماده رادیواکتیو پلونیوم 210 در لندن درگذشت. این مامور سابق کا گ ب در نامه‌ای، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه را مسئول قتل خود اعلام کرد. روسیه این اتهام را رد کرده است.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده در این تنش از لندن پشتیبانی کرده‌اند. ریاست اتحادیه اروپا که به عهده پرتغال است روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اقدام روسیه را "دلسرد کننده" خواند و خواستار همکاری بیشتر مسکو شد.

ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا بیانه ریاست این اتحادیه را "شگفتی ناخوشایند" خواند.

کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه ایالات متحده، نیز خواستار استرداد آندری لوگاوی به لندن شده است.

مسکو لندن را به در پیش گرفتن استانداردهای دو گانه متهم می‌کند. روسیه خواستار استرداد بوریس برزووسکی، میلیارد روس است که در مصاحبه با رسانه‌های مختلف خواهان براندازی ولادیمیر پوتین شده بود.

پولونیوم ۲۱۰ چیست ؟