رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۶

تنش در روابط بریتانیا - روسیه

روسیه به تصمیم لندن مبنی بر اخراج ۴ دیپلمات روس از بریتانیا واکنشی تند نشان داد و روابط بین این دو کشور بیش از پیش دچار تنش شد.

در حالی‌که لندن اعلام کرده است قصد دارد ۴ دیپلمات روس را از بریتانیا اخراج کند، مقامات روسیه نیز امروز از پاسخی «درخور» و «هدف‌مند» خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه‌ی روسیه، بعدازظهر سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد: «ما پاسخی درخور و هدف‌مند خواهیم داد. مسئولان بریتانیایی به‌زودی خواهند فهمید».

گروشچکو افزود: «البته ما اجازه نمی‌دهیم به منافع شهروندان عادی [بریتانیا]، توریست‌ها، شرکت‌کنندگان کنفرانس‌های فرهنگی و دانشگاهی و بازرگانان آسیبی وارد شود.».

عصر امروز نیز سخنگوی وزارت خارجه‌ی روسیه با انتشار بیانیه‌ای از «پاسخ درخور» روسیه به اقدام اخیر لندن خبر داده بود.

میخائیل کامینین، سخنگوی وزارت خارجه‌ی روسیه، نیز روز گذشته اقدام بریتانیا را «غیر اخلاقی» خوانده بود.

تنش در روابط دو کشور از زمانی آغاز شد که مقامات قضایی بریتانیا برای آندره‌ی لوگووی، مأمور سابق KGB، قرار بازداشت صادر کردند. لوگووی متهم است که الکساندر لیت‌ویننکو را با استفاده از پلوتونیوم ۲۱۰ در نوامبر سال گذشته در لندن کشته است. روسیه می‌گوید طبق قانون اساسی‌اش نمی‌تواند شهروند این کشور را به دادگاهی خارجی بسپرد اما بریتانیا اعلام کرده است در کنوانسیون‌هایی که به امضای دو طرف رسیده، این امر مجاز شمرده شده است.

روزنامه‌های مهم روسیه امروز در صفحات اول خود تصمیم دولت بریتانیا را در باره‌ی اخراج ۴ دیپلمات روس از لندن، یک «جنگ دیپلماتیک» خواندند.

روزنامه‌ی ایزوستیا نوشت: «نخست وزیر جدید بریتانیا به روسیه اعلان جنگ داده است ... جنگی دیپلماتیک». روزنامه‌ی کومرسان نیز نوشت: «بریتانیای کبیر و روسیه جنگی دیپلماتیک را آغاز کرده‌اند». در پی خودداری روسیه از استرداد آندره‌ی لوگووی، که به قتل الکساندر لیت‌ویننکو در لندن متهم است، بریتانیا اعلام کرد قصد دارد ۴ دیپلمات روسیه را اخراج کند.