رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۶

اسفندیاری و تاجبخش در تلویزیون دولتی ایران

شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران یک آگهی‌ برای برنامه‌ای با عنوان «به اسم دموکراسی» پخش کرده است که در آن هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش صحبت خواهند کرد. این برنامه چهارشنبه و پنجشنبه‌شب در ساعت ۲۱:۴۵ به وقت تهران پخش خواهد شد.

در این آگهی تصاویر این افراد نیز در حال صحبت پخش شده است.

اين آگهی را ببينيد

هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی‌-‌آمریکایی، مدیر برنامه خاورمیانه موسسه ویلسون است که هنگام بازدید از ایران ممنوع‌الخروج و به زندان منتقل شد.

به نوشتهء روزنامه واشینگتن پست، انجمن مطالعات خاورمیانه آمریکای شمالی در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران هشدار داد که بازداشت هاله اسفندیاری می‌تواند به بایکوت دانشگاهی ایران بیانجامد. نوام چامسکی، روشنفکر مشهور آمریکایی که از منتقدان سرسخت سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود نیز، با انتشار بیانیه‌ای بازداشت هاله اسفندیاری از سوی دولت ایران را محکوم کرد.

کیان تاجبخش نیز پژوهشگری ایرانی – آمریکایی است که در خردادماه توسط ماموران امنیتی ایران در تهران بازداشت شد. وی، پژوهشگر علوم اجتماعی و مشاور یک سازمان آمریکایی به نام «نهاد جامعه باز» است. این نهاد به بنیاد جورج سوروس وابسته است.

در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، پخش «اعترافات» شماری از فعالان سیاسی‌ ‌ـ فرهنگی از تلویزیون دولتی ایران رواج پیدا کرده است.

نظرهای خوانندگان

با سلام
اينگونه نمايشات مضحك نزد افكار عمومي مردم ايران و جهان جز به فضاحت كشاندن امنيتچيها و سرانشان تاثير ديگري ندارد
اگر آنها فقط كمي عقل داشته باشند و نگاهي هم به ميزان آراي اخذ شده در انتخابات خبرگان سال قبل كنند از روشهاي مختص حاج سعيد امامي در اين دوران حساس و ملتهب به شدت پرهيز ميكنند چرا كه اينگونه اقدامات اثرات كاملا معكوسي در جامعه خواهد داشت ولي خوشبختانه عقلي براي موجود نيست
عوام و مردم كوچه و بازار كه انكار طراحان شعار آوردن پول نفت بر سر سفره ها را ديدند چگونه ميتوانند اقرار گرفتنهاي بي پايه و اساس اين بازجويان روسفيد در نزد ملت را باور كنند؟
و البته قشر دانشجو و روشنفكر و باسواد كه جاي خود دارد

-- رضا ، Jul 16, 2007 در ساعت 11:58 PM

وزارت اطلاعات ايران همچون دهه هاي گذشته با برنامه سازي و اعتراف گيري دگر انديشان به روشهاي قبلي خود روي آورده و غافل از اينكه به قول پيام گذار قبلي كيست كه اين نمايشات كه اكنون از تراژدي به كمدي تقليل يافته را باور كند
اينكه نمايش فوق را "به اسم دموكراسي" نام نهادند نشان از وحشت آنان از اين كلمه است كه بدون ترديد آنان به خوبي ميدانند كه تنها آلترناتيو قدرتمند براي فرداي ايران و تنها فصل مشترك همه احزاب و گروههاي درد كشيده در طول 28 سال گذشته است

-- دموكراسي خواه ، Jul 16, 2007 در ساعت 11:58 PM

مردم ایران دیگر به این شعارهای توخالی غربی ها جوابی مثبت نخواهند داد این دو نفر در جریان راه اندازی انقلابی مخملی در صدد تحقق اهداف آمریکاییها بودند ولی هم این گونه گروها وهم این افراد خود فروخته بدانند که فرزندان خمینی اجازه هیچ گونه تعرضی به این خاک مقدس را نخواهند داد .واین دو یا سه نفر باید به سزای عملشون برسند

-- محمد ، Jul 16, 2007 در ساعت 11:58 PM

به نظر من این برنامه برای این ساخته شده که به مردم ایران دو نفر جدید که به اسم دموکراسی دارن مردم رو بدبخت می کنن معرفی بشن .
غافل از اینکه مردم فقط دو نفری رو می بینند که ربوده شدند ولی چپاول گران دموکراسی گو روبروی اونها و پشت به لنز دوربین هستند یعنی همون سناریست هایی که دوستان به ظاهر دیپلماتشون در عراق بازداشت شدند .
با ارایه این فیلم به زودی عزیزان سناریست های پشت به لنز از عراق خارج می شند ولی قبل از اون ما می تونیم یک نمایش دیگه هم ببینم یعنی عفو هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش .

-- محمد ، Jul 16, 2007 در ساعت 11:58 PM

ظاهرا اینکار اقدامی نمایشی برای توجیه بازداشت این افراد است و مقدمه ای برای آزادی قریب الوقوع آنها. والا اگر واقعا جرمی اتفاق افتاده باشد دلیلی برای رسانه ای کردن آن وجود ندارد و این یک روش قدیمی در وزارت اطلاعات است که با افراد بازداشتی در ازای آزادی وارد معامله می شوند.

-- شهرام ، Jul 17, 2007 در ساعت 11:58 PM

البته این بار سناریو کمی تغییر کرده است. صحنه پردازی مدرن، متهم داخل منزل روی مبل نشسته است و از قبل اعترافات را حفظ کرده است. با زبان محاوره ای صحبت می کند و فقط گاهی نگاهی به ورق ها می اندازد. سناریو های قبلی خیلی تکراری شده اند. بالاخره صدا وسیما عقب مانده نیز کمی تغییر نیاز دارد!!!!!!

-- متهم فردا ، Jul 17, 2007 در ساعت 11:58 PM

اين حناها ديگه پيش مردم ايران رنگي نداره
بزرگترين تهديد براي امنيت ملي ايران همين كيهانيها و داعيان حزب ا... هستند كه البته عملا در راه شيطان گام گذاشتند

-- اصغر ، Jul 18, 2007 در ساعت 11:58 PM

به نظر من امثال اين دو نفر از دو حالت خارج نيستند: يا اينكه به آنچه مي‌گويند ايمان دارند و به راستي در پي دمكراسي اند، كه در اين صورت بايد بگويم ايده ساده‌لوحانه اي است دچار حماقت شده‌اند چرا كه دموكراسي هم واژه‌اي است با ظاهري جذاب اما توخالي همانند كمونيسم هردوي آنها تنها در تئوري تحقق خواهند يافت و در عمل برآورنده مطامع كله گنده هاست.
و يا اينكه خودشان هم همه اين چيزها را ميدانند و فقط به دنبال منافع شخصي مي‌باشند.
كه اين دومي اگه باشه به نظرم آدماي عاقلي‌اند

-- ياسر دلفان ، Jul 22, 2007 در ساعت 11:58 PM