رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۵تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز دوشنبه
۲۵ تیر ۱۳۸۶
۱۶ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

کوت، عراق: مقامات عراقی تایید کردند ۲۴ ایرانی که به اتهام ورود غیرقانونی به خاک عراق بازداشت شده بودند، با شکستن پنجره‌ی بازداشتگاه گریخته‌اند. یکی از مرزبانان عراقی به خبرگزاری فرانسه گفت ۴ تن از این افراد مجددا بازداشت شده‌اند. برخی از زندانیان که موفق به فرار شده‌اند، به جرم ورود غیرقانونی،‌ به شش ماه زندان محکوم شده بودند. پلیس شهر مرزی بدره نیز اعلام کرد قصد دارد تحقیقاتی را آغاز کند که آیا نگهبانان این بازداشتگاه ۱۲۰ نفری در فرار این افراد همدست بوده‌اند یا خیر.

تهران، ایران: دادگاه چهار تن از معلمان تجمع‌كننده‌ی مقابل مجلس در شهريور ماه برگزار خواهد شد. به گزارش ایسنا، وکیل مدافع حميد پوروثوقی، محمدرضا رضايی گركانی، عليرضا اكبری و رسول بداقی امروز اعلام کرد بر اساس احضاریه‌ای که دریافت کرده دادگاه انقلاب، این چهار نفر را در روزهای ششم،‌ سیزدهم، نوزدهم و بیست‌ویکم شهریور ماه محاکمه خواهد کرد. سه تن از این معلمان، از اعضای شورای كانون صنفی معلمان هستند.

کاشی‌وازاکی، ژاپن: زلزله‌ی شدیدی به قدرت ۶/۶ ریشتر نیمه‌شب گذشته مناطق مرکزی و شمال غربی ژاپن را لرزاند. تاکنون مرگ ۵ نفر و جراحت بیش از ۴۰۰ نفر بر اثر این زمین‌لرزه تایید شده است. چهار زن و یک مرد کشته شده، جملگی سالخورده، با سنی بیش از هفتاد یا هشتاد سال، بوده‌اند. تصاویر تلویزیون ژاپن نشان می‌دهد که خانه‌های چوبی سنتی ژاپنی در مناطق مرکزی نیگاتا آسیبی جدی دیده‌اند و سقف‌شان فرو ریخته است.

بانکوک، تایلند: محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعطیلی رآکتور اتمی یونگ‌بیون کره شمالی را تایید کرد. البرادعی، که به تایلند سفر کرده است، امروز گفت: «بازرسان ما آنجا هستند و تعطیلی رآکتور را دیروز تایید کردند». مدیر کل آژانس ضمن استقبال از این اقدام کره شمالی، اظهار امیدواری کرد مقامات آن کشور تا روز چهارشنبه به بازرسان اجازه دهند از چهار تأسیسات اتمی دیگر نیز بازدید کنند. از سوی دیگر، کریستوفر هیل، مذاکره کننده‌ی ارشد هسته‌ای آمریکا، این «شروع خوب» را ستود اما هشدار داد که «هنوز کارهای زیادی در پیش است». مذاکرات شش جانبه‌ی خلع سلاح اتمی کره شمالی دو روز دیگر در پکن از سر گرفته خواهد شد.

بغداد، عراق: هزاران سرباز عراقی و آمریکایی از صبح امروز عملیات گسترده‌ای را با هدف حمله به نیروهای القاعده در جنوب بغداد آغاز کردند. این عملیات در شهر جرف‌الصخر، که در بین دو استان انبار و بابل واقع شده، آغاز شده است.

قاسمیه، لبنان: بر اثر انفجاری که امروز در پلی در جنوب لبنان روی داد، به یک مرکز بازرسی نیروهای حافظ صلح خساراتی وارد شد. از تلفات احتمالی این انفجار گزارش دریافت نشده است.

داکا، بنگلادش: دادگاهی در داکا، پایتخت بنگلادش، امروز برای خالده ضیا، نخست وزیر پیشین، حکم احضاریه فرستاد. اتهام خانم ضیا «فرار از پرداخت مالیات» ذکر شده است. حکومت موقت بنگلادش، که با حمایت ارتش بر روی کار آمده است، سخت‌گیری‌هایی نسبت به آن‌چه «فساد مالی» می‌نامد اِعمال می‌کند.

لوس‌آنجلس، آمریکا: وکلای مدافع کلیسای کاتولیک لوس‌آنجلس و همچنین صدها تن از قربانیان جنسی کشیشان امروز در دادگاهی در لوس‌آنجلس حاضر می‌شوند تا نحوه‌ی پرداخت ۶۶۰ میلیون دلار غرامت را دادگاه تعیین کند. این پرونده‌ی جنجالی، به تجاوز جنسی کشیشان کلیسای کاتولیک لوس‌آنجلس از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ رسیدگی می‌کرد.

لندن، بریتانیا: نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اوت، امروز در لندن به بهای هر بشکه ۱۳/۷۸ دلار خرید و فروش شد. این بالاترین بهای نفت ظرف یک سال گذشته محسوب می‌شود. بهای نفت در هفتم اوت سال گذشته به ۶۴/۷۸ دلار رسد و همچنان رکورددار است.