رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۶

پایان آتش‌بس طوایف و آغاز حملات انتحاری و"جهاد"در پاکستان

شبه نظامیان شمال غرب پاکستان با کنار گذاشتن آتش بس، طی دو روز با انجام عملیات انتحاری و بمب‌گذاری دست کم 70 نفر را به قتل رساندند.

حملات روزهای شنبه و یکشنبه در پی آن صورت گرفت که اسلامگرایان افراطی اعلام کردند که تقاص خون کشته‌‌های مسجد لعل را خواهند گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، دست کم یک روحانی پاکستانی علیه دولت پاکستان اعلام جهاد کرده است.


طی دو روز بیش از 70 نفر در حملات انتحاری و بمبگذاری در پاکستان کشته شدند. فرانس پرس

دولت پاکستان در 5 سپتامبر سال 2006 پیمان آتش بس با طوایف مستقر در ایالت وزیرستان، که هم مرز با افغانستان است، به امضا رساند. بر پایه این پیمان دولت پاکستان موافقت کرد که هزاران تن از نیروهای خود را، که برای مقابله با نیروهای "طالبان" و "القاعده" در منطقه حضور داشت، عقب بکشد و شبه نظامیان شمال غرب پاکستان هم تعهد کردند از حمله به نیروهای پاکستانی و نیروهای خارجی در افغانستان خودداری کنند.

منتقدان پیمان صلح 2006 و به ویژه دولت افغانستان، می گویند مشرف با این کار بهشت امنی برای نیروهای طالبان و القاعده فراهم کرده بود.

با حمله مرگبار هفته گذشته نیروهای پاکستانی به مسجد لعل اسلام‌آباد و کشتار همه طلبه‌های مسلح آن به همراه عبدالرشید غازی، نایب امام جماعت این مسجد، انتظار می‌رود، دور تازه‌ای از خشونت‌ها پاکستان را فراگیرد. در بحران مسجد لعل بیش از 100 نفر کشته شدند.

هنوز این مسجد در محاصره بود که رسانه‌های پاکستانی از تیراندازی به هواپیمای ژنرال مشرف خبر
دادند.

از سوی دیگر، احزاب مخالف پاکستانی از این بیم دارند که ژنرال مشرف با توجه به شرایط بحرانی کشور، با اعلام حالت فوق العاده انتخابات ریاست‌جمهوری را، که بارها به تعویق انداخته، معلق سازد.
استفان هادلی، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه در دو مصاحبه جداگانه از اوج‌گیری خشونت‌ها در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

استفان هادلی در مصاحبه با شبکه سی. ان. ان بر حمایت واشنگتن از مشرف تاکید کرد و در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز از وی انتقاد کرد.

استفان هادلی با اشاره به مناطق قبیله‌نشین دور از دسترس دولت پاکستان به شبکه سی ان ان گفت: "مشرف با بهشت امن مشکلات در بخشی از کشورش مواجه است. جایی که دولت مرکزی پاکستان برای دهه‌ها یا حتی نسل‌ها حضور نداشته است".

با این حال مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز تصدیق کرد که واشنگتن از عملکرد پرویز مشرف، رییس‌جمهوری پاکستان، "ناراضی" است.

استفان هادلی به فاکس نیوز گفت: "عملکرد وی در حال حاضر نه کافی و نه موثر است... مشرف بیشتر تلاش می‌کند، ما از او بیش از آن می‌‌خواهیم؛ و حمایت تمام‌عیار خود، برای هرآنچه توقع دارد را فراهم می‌کنیم".

واشنگتن، پاکستان را یک متحد عمده در مبارزه با تروریسم می‌داند. پاکستان پشتیبان اصلی طالبان در افغانستان بود، اما پس از حملات 11 سپتامبر تغییر موضع داد و با آمریکا در سرنگونی طالبان همکاری کرد.

وزیرستان که هم مرز با افغانستان است می‌تواند برای افغانستان و نیروهای ائتلاف خطرآفرین باشد. به گفته مقامات آمریکایی و افغان نیروهای طالبان از این منطقه به افغانستان حمله می‌کنند.

عبدالله فرهاد، یک سخنگوی ارتش پاکستان، روز یکشنبه در پیشاور مرکز ایالت وزیرستان اعلام کرد توافق صلح با طوایف وزیرستان به پایان رسید.


پس از حادثه مسجد لعل اسلام‌آباد، هزاران نفر از نیروهای نظامی پاکستان بار دیگر در منطقه وزیرستان مستقر شدند تا با پیامدهای احتمالی مسجد لعل مقابله کنند.

به گفته عبدالله فرهاد پس از اینکه دولت خواسته سران طایفه‌ای را برای خروج از این منطقه اجرا نکرد، آنها پیمان صلح را فسخ کردند.


تظاهرات مخالفان مشرف در پیشاور. فرانس پرس

در پی فسخ این پیمان، روز یکشنبه نیروهای پاکستانی در وزیرستان هدف حملات انتحاری و بمب‌های جاده‌ای قرار گرفتند که دست کم 44 نفر کشته و بیش از صد نفر نیز زخمی شدند.


در نخستین حادثه روز یکشنبه یک ستون از نیروهای پاکستان هدف دو حمله انتحاری و قرار گرفت و یک تله انفجاری نیز در مسیر آنها کار گذاشته شد که دست کم 18 نفر کشته و 47 نفر زخمی شدند.

در دومین حمله یک بمبگذار انتحاری با انفجار خود در میان جمعیتی که برای پیوستن به نیروی پلیس در حال امتحان دادن و انجام معاینات پزشکی بودند دست کم 26 نفر را کشت و 35 نفر دیگر را زخمی کرد.

روز شنبه نیز در یک حمله انتحاری دست کم 26 سر باز کشته و 54 نفر دیگر زخمی شدند.

آفتاب شیرپا، وزیر کشور پاکستان، در تلویزیون این کشور اعلام کرد که دولت درحال ارتباط احتمالی این حملات با مسجد لعل اسلام آباد است.

وزیر کشور پاکستان همچنین اعلام کرد شبه نظامیان شمال غرب با حمله به نیروی های دولتی پیمان صلح را زیر پا گذاشته اند. آفتاب شیرپا سران طوایف وزیرستان را مسئول نقض پیمان صلح دانست.

دولت همچنین در ایالت وزیرستان به دنبال یک روحانی پاکستانی به نام مولانا فضل الله است. این روحانی متهم به اعلام جهاد علیه دولت پرویز مشرف است.

از سوی دیگر روز یکشنبه در بازار میرانشاه در شمال ایالت وزیرستان، اعلامیه هایی میان مردم توزیع می شد و در آن افرادی که خود را طالبان معرفی می کردند، اعلام داشتند پیمان صلح با دولت پاکستان دیگر اعتبار ندارد.