رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۳ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۲۳ تیر ۱۳۸۶
۱۴ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

حله، عراق: مردان مسلح امروز به خانه‌ای در یکی از روستاهای اطراف حله، ۷۰ کیلومتری جنوب بغداد،‌ حمله کردند و با شلیک گلوله، ۸ تن از ساکنان آن خانه را کشتند و ۳ تن دیگر را مجروح کردند. از انگیزه‌ی این حمله هنوز اطلاعی در دست نیست. حله از نواحی کشاورزی شیعه‌نشین در عراق است.

دیاله، عراق: صبح امروز ۶ تن از شبه‌نظامیان عراق بر اثر شلیک یک موشک نیروهای آمریکایی در استان ناآرام دیاله کشته شدند. ارتش آمریکا در عراق می‌گوید شبه‌نظامیان در هنگامه‌ی درگیری به سوی پشت‌بام یک ساختمان رفتند و چند زن و کودک را نیز به عنوان سپر انسانی با خود همراه بردند. شبه‌نظامیان سپس گروگان‌ها را آزاد کردند اما به شلیک گلوله ادامه دادند. با درخواست پشتیبانی هوایی، شلیک یک فروند موشک ۶ تن از آنان را از پای درآورد. بیش از ۱۰هزار نیروی نظامی آمریکا و عراق از ماه گذشته تاکنون با حملات هوایی و زمینی سعی در متلاشی کردن یک گروه شبه‌نظامی در استان دیاله دارند که گفته می‌شود با القاعده در ارتباط‌اند.

وزیرستان شمالی، پاکستان: صبح امروز یک بمب‌گذار انتحاری با خودرو به ستونی از سربازان پاکستان در استان وزیرستان شمالی حمله کرد و ۱۳ سرباز را از پای درآورد.

پیونگ‌یانگ، کره شمالی: سرانجام تیم ده نفره‌ی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز وارد پیونگ‌یانگ، ‌پایتخت کره شمالی، شد. قرار است این بازرسان بر تعطیلی فعالیت رآکتور یانگ‌بیون نظارت کنند. توقف فعالیت این رآکتور اصلی‌ترین گام خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی محسوب می‌شود.

پیونگ‌یانگ، کره شمالی: مقامات کره جنوبی اعلام کردند نخستین محموله‌ی نفتی این کشور به میزان ۶۲۰۰ تن نفت سنگین بامداد امروز به کره شمالی رسیده است. کره شمالی پذیرفته است در برابر دریافت کمک‌های نفتی، فعالیت رآکتور یانگ‌بیون را متوقف کند.

بریسبن، استرالیا: استرالیا برای یک پزشک هندی که مظنون به ارتباط با بمب‌گذاری‌های نافرجام در لندن و گلاسکوست رسما قرار بازداشت صادر کرد. دکتر محمد حنیف، ۲۷ ساله، از حدود دو هفته‌ی پیش بر اساس قوانین جدید ضدتروریستی در بازداشت مأموران امنیتی استرالیا بود. نخستین جلسه‌ی دادگاه حنیف امروز در بریسبن برگزار خواهد شد.

مکه، عربستان سعودی: بامداد امروز یک مرد پاکستانی، به جرم قتل، در شهر مکه گردن زده شد. عبدالکریم الرحمان، تبعه‌ی پاکستان، یک مرد بنگلادشی را در نزاعی کشته بود. بدین ترتیب، در سال جاری میلادی ۱۰۴ نفر در عربستان گردن زده شده‌اند. از سال ۲۰۰۰، که مجموعا ۱۱۳ نفر با این شیوه مجازات شدند، امسال بیشترین شمار گردن زدن در عربستان اجرا شده است.

تبریز، ایران: ۳ مرد در تبریز، به جرم کشتن ۳تن از خویشاوندان‌شان طی نزاعی خانوادگی، در ملأ عام به دار آویخته شدند. یک جوان ۲۲ ساله نیز در شیراز، به جرم قتل و سرقت، به دار آویخته شد. بدین ترتیب،‌ شمار اعدام‌های سال جاری میلادی در ایران به ۱۱۴ مورد می‌رسد. در سال ۲۰۰۶ مجموعا ۱۷۷ نفر در ایران اعدام شدند.

مسکو، روسیه: پليس روسيه روز گذشته اعلام كرد يک هواپيما كه از سن‌پترزبورگ به تركيه در حال حرکت بوده، بر اثر آشوب و تعرض برخی از مسافران مست نسبت به زنی جوان، مجبور به بازگشت به مبدأ شده است. پس از بازداشت ۳ مرد مست هواپیما مجددا به سوی مقصد پرواز کرد.