رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۶

گفتگوی رودرروی محمود احمدی‌نژاد با منتقدانش

محمود احمدی‌نژاد با دعوت از اقتصادان منتقد خود، در جریان دیدگاه این کارشناسان قرار گرفت.
این دیدار در پی انتشار نامه‌ هشدارآمیز 57 کارشناس و انتقاد آنها از سیاست‌های اقتصادی دولت انجام شد.

دور شدن از "برنامه چهارم توسعه"، "عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه چهارم"، "ارائه آمارهای گزینشی"، "هدایت منابع به سوی بنگا‌های زود بازده" و دخالت دولت در بازار کالا و سرمایه"، از جمله ایرادهایی بود که دکتر طایی به نمایندگی از این کارشناسان اقتصادی برای رییس‌جمهوری ایران برشمرد.

محمود احمدی‌نژاد نیز در این نشست که بیش از 5 ساعت به طول انجامید از منتقدان خود خواست در مورد چگونگی صرف درآمد نفت و تبدیل آن به ریال یا ارز به دولت مشاوره دهند. رییس‌جمهوری ایران همچنین در مورد اصلاح ساختار بانک‌ها نظر این اقتصاددانان را جویا شد.

دکتر طایی در این نشست تصریح کرد که امضا کنندگان این نامه "با دولت در شیوه حصول به شعارها و اهداف، مشکل و تفاوت" دارند.

طایی خطاب به ریس‌جمهوری گفت: "سیاست‌های اقتصادی دولت فارغ از برنامه چهارم توسعه است و عدم ارائه گزارش عملکرد برنامه چهارم و آمارهای گزینشی نتایج را مخدوش کرده است".

دکتر طایی با بیان اینکه خواسته‌ها و مطالبات مردم نامحدود اما نیروی انسانی و منابع، محدود استف اظهار داشت: "وظیفه دولت این نیست که به خواسته‌های مردم بدون توجه به منابع کشور دامن بزند".
وی با اشاره به اینکه احتمالاً بانک‌ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند، اظهار داشت به نظر ما هدایت منابع به سمت بنگاه‌های زودبازده، غیرکارشناسی است.

پس از قرائت خلاصه دیدگاه های 57 منتقد اقتصادی از سوی دکتر طایی به عنوان نماینده آنها، محمود احمدی‌نژاد در سخنانی از همه افرادی که این نامه را تهیه کرده اند، قدردانی کرد و گفت: "از اینکه استادان ما نسبت به مسایل ریشه ای کشور به ویژه اقتصاد توجه می کنند، خوشحال هستم و آنها باید در متن تصمیمات حضور تعیین کننده داشته باشند".

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه در نامه قرائت شده از سوی دکتر طایی فهرستی از مشکلات اقتصادی کشور فارغ از این دولت مطرح شده است، گفت: "طی یک جلسه به راهکارهای مشترک نمی رسیم اما حتماً این نشست به نزدیک شدن دیدگاه‌ها کمک می کند زیرا در بسیاری از مسایل و مشکلات ساختاری اقتصاد کشور هم نظر هستیم".

پس از ارایه گزارش از سوی وزرا ومسئولان اقتصادی وپولی دولت نهم، منتقدان اقتصادی نیز توضیحات خود را بیان کردند.

دکتر زنوز با بیان اینکه شوک مثبت نفتی در سال های 84 و 85 عامل مساعد کننده اقتصادی است، گفت: "آنچه نگرانی ما را برانگیخته فضای کسب و کار و فضای سرمایه گذاری است زیرا هر چه دخالت دولت در بازارهای کالا و سرمایه افزایش یابد این فضا متشنج‌تر می‌شود".

وی افزود: "در مورد سیاست‌های مالی نیز اگر منابع نفتی بدون توجه به توان جذب اقتصاد سرازیر شود، بیماری هلندی ایجاد خواهد شد".

وی با بیان اینکه براساس آمار اکونومیست در مورد فضای کسب و کار، ایران ازمیان 81 کشور در رتبه 79 قرار گرفته است، گفت: "این مساله در این دولت بدتر نشده بلکه این نگرانی وجود دارد و باید وضعیت بهتر شود".

این منتقد اقتصادی گفت: "آیا می شود افزایش قیمت مسکن را به رانت های اقتصادی و مافیا نسبت داد؛ این افزایش قابل پیش بینی بوده است".

دکتر زنوز با بیان اینکه قرار بود تراز عملیاتی صفر شود اما ظاهراً اینطور نیست، گفت: "دولت باید توضیح دهد که چرا از برنامه چهارم منحرف شده است؛ زیرا برنامه می گوید دولت را کوچک کنید".

وی افزود: "پیش بینی من این است که بودجه امسال 100 هزار میلیارد ریال کسری خواهد داشت".

در این نشست که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، علاوه بر مشاور ارشد و معاونان اول و اجرایی رییس جمهوری، وزرای اقتصاد و دارائی، کار و امور اجتماعی، رفاه، کشاورزی، بازرگانی، صنایع و دادگستری (سخنگوی دولت) و همچنین روسای بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، احمدی‌نژاد را همراهی می‌کردند.

تفصیل این گزارش را در سایت ریاست‌جمهوری ببینید.

نظرهای خوانندگان

چرا اين جلسه در حضور ارباب رسانه ها برگزار نشد ايا اهميت آن از فوتبال دسته سه و چهار هم كمتر است كه زنده پخش ميود و مستقيم ايا تكنوكرات ها با اين كار اسوده شدند كه حرفشان را هم گفتند و خلاص اين بابا بي ...از آني است كه گوشش به حرف كسي باشد جاي فريبرز رئيس داناي شجاع خالي بود !

-- عباث ، Jul 14, 2007 در ساعت 08:25 PM