رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۶

اجازه ایران برای بازرسی از رآکتور اراک

ایران به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داد تا از رآکتور آب سنگین اراک در آینده نزدیک دیدار کنند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفتگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار داشت این بازدید برای اعتمادسازی و اطمینان یافتن از ادامه‌ فعالیت‌های ساخت‌وساز راکتور اراک است.


رآکتور اراک. فاکس نیوز

سلطانیه در این باره گفت: "این بازدید به زودی انجام می‌شود و ما فکر می‌کنیم برای اطمینان حاصل کردن از اینکه فعالیت‌ها در این پروژه ادامه دارد یک بار بازدید کافی باشد".

به گزارش فرانس پرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در راستای پاسخگویی به "مسایل حل نشده" اجازه بازرسی از رآکتور آب سنگین اراک را در اواخر ماه ژوییه داده است. این توافق در گفتگوی دو روزه فرستادگان آژانس به ایران حاصل شده است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، هیاتی از مقامات حقوقی، سیاسی و فنی آژانس به سرپرستی اولی هاینونن معاون البرادعی با مقامات ایرانی به سرپرستی جواد وعیدی گفتگوهای فشرده‌ای انجام دادند.

اولی هاینونن روز گذشته در کنفرانس خبری تهران دیدار با مقامات ایرانی را "سازنده" توصیف کرد و گفت "گام‌های مهمی" در گفتگوهای تهران برداشته شده است.

در بخش دیگری از بیانیه آژانس آمده است که در دیدار تهران همچنین توافق شد مشکلات بازرسی از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز برطرف شود و همچنین مسایل باقیمانده در مورد "تجربیات گذشته ایران در مورد پلوتونیوم" حل و فصل شود.

رآکتور آب سنگین اراک به منظور تولید پلوتونیوم در دست ساخت است. کشورهای غربی بیم آن دارند که ایران از محصول این رآکتور برای تولید بمب اتم استفاده کند.تهران می‌گوید این راکتور جایگزین رآکتور فرسوده تهران خواهد شد. ایران از ما آوریل گذشته جلوی بازرسی آژانس از رآکتور اراک را گرفت.

از سوی دیگر سلطانيه اعلام کرد كه دوردوم مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ‌در خصوص تدوين چارچوب نحوه حل و فصل مسايل باقيمانده دو هفته ديگر در وين، برگزار می‌‌شود.