رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۶

بوش: جنگ کار کنگره نیست

همزمان با انتشار گزارشی از سوی کاخ سفید که به وجود برخی پیشرفت‌ها در عراق اشاره کرده بود، جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری خروج از عراق را اقدامی عجولانه توصیف کرد و گفت: "بر این باورم که ما در عراق موفق خواهیم شد".

به گزارش نیویورک‌ تایمز، این گزارش که صبح پنجشنبه منتشر شد، انتقاد منتقدان بوش را برانگیخت. در این گزارش آمده است که دولت عراق توانسته به 8 برنامه از 18 برنامه مورد نظر برای برقراری ثبات در عراق جامه عمل بپوشاند. یکی از این پیشرفت‌ها که در این گزارش به آن اشاره شده، ایجاد تیپ‌هایی برای پشتیبانی از عملیات امنیتی در بغداد است.


جورج بوش در کنفرانس خبری پنجشنبه. فرانس پرس

بوش که از سوی دموکرات‌ها تحت فشار است، اظهار داشت "بحث اصلی" این نیست که چه هنگام و چگونه نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند بلکه "بحث اصلی در مورد عراق میان کسانی است که فکر می‌کنند جنگ شکست خورده یا ارزش این همه هزینه را نداشته با آنهایی که معتقدند این جنگ را می‌توان برد".

جورج بوش افزود: "هراندازه که جنگ دشوار باشد، هزینه شکست بیشتر از آن است. من بر این باورم که ما می‌توانیم در عراق پیروز شویم و می‌دانم که باید پیروز شویم".

جورج بوش با اشاره به فشارهای کنگره در مورد عراق اظهار داشت که همچنان آمادگی دارد به سخنان قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه ‌در مورد عراق گوش فرا دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا آن دسته از جمهوریخواهانی را که به دلیل جنگ عراق از خط وی جدا شدند "افرادی خوب و شریف" خواند.

جورج بوش در عین حال گفت: "فکر نمی‌کنم که کار کنگره اداره جنگ باشد. به نظر من کنگره باید هزینه نیروهایمان را تامین کند".

رییس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود عقب نشینی از عراق آن هم پیش از توصیه فرماندهان نظامی را برای خاورمیانه "خطرناک" خواند و اظهار داشت این کار به معنی تسلیم عراق به القاعده است.


رییس جمهوری آمریکا بار دیگر حمایت خود را از نوری المالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد و خواستار شکیبایی وی در رویارویی با مشکلات عراق شد.

هوشیار زیباری، به تازگی در مصاحبه با نیوزویک تایید کرد که دولت عراق نگران پشتیبانی واشنگتن از برخی افرادی است که با رژیم صدام حسین همکاری داشته‌ و خواستار به دست گرفتن دولت عراق هستند.