رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۶

معاون البرادعی: گفتگوهای تهران سازنده بود

اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار با مقامات ایرانی را "سازنده" توصیف کرد و اظهار داشت و "گام های مهمی" در گفتگوهای تهران برداشته شده است.

روز گذشته هیاتی شامل مقامات سیاسی، فنی و حقوقی آژانس برای مذاکره و تدوین طرحی به منظور روشن ساختن "مسائل حل نشده" برنامه هسته‌ای ایران به تهران آمد.

سرپرستی تیم مذاکره کننده ایران را جواد وعیدی، معاون علی لاریجانی بر عهده داشت.

اولی هاینونن در کنفرانس خبری تهران فضای گفتگو را "بسیار خوب" توصیف کرد و گفت در هفته‌های آتی گفتگوها ادامه خواهد داشت.

این گفتگوها کمی پس از آن صورت می‌گیرد که محمد البرادعی، دبیرکل آژانس، اعلام کرد تهران از سرعت توسعه غنی‌سازی اورانیوم کاسته است. پیش از سفر هیات آژانس به ایران، محمد البرادعی گفت "تدوین برنامه کار" 60 روز زمان می‌برد.

مقامات ایران تلاش دارند از اعمال دور تازه تحریم‌های شورای امنیت جلوگیری کنند. تاکنون قطعنامه‌های 1737 و 1747 علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده است و ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

خبر اعلام آمادگی ایران برای پاسخگویی به "پرسش‌های حل نشده" پس از دومین دور گفتگوهای علی لاریجانی با خاویر سولانا در مادرید در رسانه‌ها ‌منتشر شد.

پیش از دور سوم گفتگوهای لاریجانی و سولانا در لیسبون، دبیر شورای عالی امنیت ملی در وین با محمد البرداعی دیدار کرد و در پی آن آژانس به طور رسمی از موافقت ایران برای پاسخ به "مسائل حل نشده" خبر داد.

ایران نزدیک به دو دهه در شرایطی که با عراق در جنگ بود و تحت تحریم‌های جهانی قرار داشت، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بدون اطلاع آژانس انجام داد. در طول جنگ، تاسیسات اتمی اوزیراک عراق، از سوی اسراییل بمباران شده بود.

فرستادگان آژانس در ایران

"پیشنهاد" لاریجانی برای شفاف‌سازی

دعوت لاریجانی از بازرسان