رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۶

تایید وجود آنفولانزای مرغی در ایران

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود آنفولانزای مرغی در ایران را تایید کرد.

به گزارش ایرنا، کامران فاضل لنکرانی در نشست معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور در تهران گفت: "بیماری آنفولانزای پرندگان در كشورهای همسایه ایران شایع شده است و مواردی از این بیماری كه در چند ماه گذشته در ایران مشاهد شد از پرندگان مهاجر بوده است".


بر پایه این گزارش، وزیر بهداشت مشخص نساخت که در چه مناطقی از ایران آنفولانزای مرغی مشاهده شده است و گستردگی این بیماری و شیوع آن در میان پرندگان اهلی به چه میزان بوده است.

کامران فاضی لنکرانی با این حال از معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور خواست تیم‌های بهداشتی خود را در استان‌ها و شهرهای مرزی مستقر كنند.

عامل بیماری آنفولانزای مرغی ویروس H5N1 است. این بیماری برای پرندگان وحشی و اهلی کشنده است. آنفولانزای مرغی در صورت انتقال به انسان نیز می تواند به مرگ منجر شود. در بیشتر موارد انسانی آنفولانزای مرغی، فرد با پرنده آلوده تماس نزدیک داشته است. انتقال آنفولانزای مرغی از انسان به انسان نادر است.

در سال جاری آنفولانزای مرغی در اروپا و از جمله در جمهوری چک، فرانسه و آلمان مشاهده شده است.

نظرهای خوانندگان

سلام
بیماری انفولانزای مرغی سالیان سال است که در ایران شایع میباشد و تاکنون خسارات زیادی وارد کرده است.البته عامل این بیماری که یک ویروس است سویه های مختلفی دارد .و فقط یک سویه ان که همین h5n1میباشد .خطرناک و قابل سرایت به انسان میباشد و باعث مرگ میشود .هراس دانشمندان از تغییر شکل این سویه و سرایت مستقیم ان از انسان به انسان میباشد که در انصورت ما شاهد یک اپیدمی خواهیم بود و البته ومتاسفانه این موضوع در ایران مورد توجه نیست و کم اهمیت تلقی میشود چون مسئولان نه سواد کافی و نه توانایی کافی در این مورد دارند.
شما به عنوان یک رسانه وظیفه روشنگری و جبران غفلت مسئولان را دارید .

-- alireza ، Jul 13, 2007 در ساعت 05:01 PM

salam.khASTE NABASHID .
HAL KE ANFOLANZA AMADE AST CHERA MARDOM RA AZ KHORDANE MORGHO TOKHME MORGH MANN NEMIKONID.
YA MONTAZERE

-- w ، Sep 2, 2007 در ساعت 05:01 PM