رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۱ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۲۱ تیر ۱۳۸۶
۱۲ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: مذاكرات ايران و فرستادگان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی امروز به مدت سه ساعت پشت درهای بسته در تهران انجام شد و دور اول آن پايان يافت. سرپرستی هیأت ایرانی با جواد وعيدی، معاون علی لاريجانی، بود و اولی هاينونن، معاون امور پادمان‌های آژانس، نیز ریاست هیأت اعزامی را بر عهده داشت. هدف این مذاکرات، که در محل شورای عالی امنيت ملی ایران برگزار شد، «رسيدن به چارچوب و مداليته‌‌ای برای پاسخ به سؤالات و مسايل باقی‌مانده از پرونده‌ی هسته‌ای ایران» ذکر شده است. اين مذاكرات فردا نيز ادامه خواهد يافت.

واشنگتن،‌ آمریکا: مجلس سنای آمریکا به دولت ایران هشدار داد از آسیب زدن به آمریکاییان در عراق دست بردارد. مجلس سنای آمریکا امروز در جریان بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی وزارت دفاع،‌ در یک اتفاق نظر نادر در مسأله‌ی عراق، یک بند را به اتفاق آرا تصویب کرد که در آن، ایران نسبت به آن‌چه سناتورها «همدستی در کشتن سربازان آمریکایی» خوانده‌اند سرزنش شده است. طراح اصلی این بند سناتور دموکرات جوزف لیبرمن بود که پس از پایان جلسه گفت: «این تصویب به اتفاق آرا پیامی قوی و روشن از سوی تمامی اعضای سنا به ایرانیان است که ما می‌دانیم آنها در عراق چه می‌کنند و باید متوقف‌اش کنند». ایران بارها اتهامات آمریکا را در باره‌ی مداخله در عراق رد کرده است. محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ايران، هفته‌ی گذشته گفته بود: «دولت‌مردان آمريكا بيش از ‪ چهار سال و نیم است كه با فرافكنی و سياه نمايی‌های مستمر، به اشكال مختلف در صددند تا عوارض هولناک و اوضاع وخيم عراق را پنهان سازند».

اسلام‌آباد، پاکستان: مقامات پاکستان می‌گویند هیچ گور دسته جمعی‌ای در داخل مسجد لعل نیافته‌اند. پیش از این عبدالرشید غازی، رهبر کشته شده‌ی شبه‌نظامیان، اعلام کرده بود پس از حمله‌ی ارتش به مسجد لعل،‌ صدها زن در یک گور مدفون شده‌اند. معاون وزیر ارتباطات پاکستان امروز در محل مسجد به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در داخل مسجد فقط یک گور پیدا کردیم که آن هم قبری قدیمی‌ست». عملیات حمله‌ی ارتش پاکستان به مسجد لعل روز گذشته پایان یافت و مجموعا ۷۳ شبه‌نظامی و ۹ سرباز دولتی قربانی گرفت.

بستی‌عبدالله، پاکستان: پیکر عبدالرشید غازی، نایب امام جماعت مسجد لعل که در حملات ارتش پاکستان به این مسجد کشته شد،‌ امروز طی مراسمی با حضور بیش از ۲ هزار نفر در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد. سوکواران با فریاد الله اکبر جنازه‌ی عبدالرشید غازی را در روستای بستی عبدالله، در استان پنجاب، تشییع کردند. عبدالعزیز،‌ برادر عبدالرشید که در بازداشت نیروهای دولتی‌ست، نیز اجازه یافته بود در این مراسم شرکت کند. به گفته‌ی شاهدان، عبدالعزیز در جریان حمله‌ی ارتش به مسجد لعل، با پوشش زنانه از مسجد گریخت اما به چنگ نیروهای امنیتی افتاد.

یعقوبی، افغانستان: بامداد امروز انفجار یک بمب کنترل از راه دور در ناحیه‌ی بعقوبی ولایت خوست موجب از پای درآمدن ۶ مأمور پلیس شد. این بمب بر سر راه خودروهای ناتو و پلیس افغانستان که در حال حرکت از آن ناحیه بودند کار گذاشته شده بود.

نهرالبارد،‌ لبنان: در تازه‌ترین نبردها بین ارتش لبنان و گروه اسلامگرای فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد، در شمال لبنان، نیروهای نظامی از صبح امروز بمباران و گلوله‌باران سنگین اردوگاه را آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد ارتش لبنان به حمله‌ی سنگین پایانی روی آورده باشد. منابع بیمارستانی تاکنون مرگ دو سرباز را تایید کرده‌اند اما سخنگوی ارتش لبنان هنوز این خبر را تایید نکرده است. شمار تلفات این نبردها از آغاز تا کنون به ۱۷۶ تن رسیده است.

پکن، ‌چین: در حالی که برنامه‌ی سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی در حال تعطیلی‌ست، وزیر خارجه‌ی چین امروز اعلام کرد مذاکرات شش جانبه چهارشنبه‌ی آینده در پکن از سر گرفته خواهد شد.

واشنگتن،‌ آمریکا: مرکز لرزه‌نگاری آمریکا اعلام کرد در ساعت ۱۲ و ۴۳ دقیقه (به وقت محلی) بامداد امروز،‌ زلزله‌ای به قدرت ۶ ریشتر در کشور پرو روی داده است. مرکز این زمین لرزه نزدیکی شهر پوکالپا، در جنگل‌های موسمی آمازون، گزارش شده است. از تلفات یا خسارات احتمالی هنوز خبری دریافت نشده است.