رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۶

فرستادگان آژانس در ایران

روز چهارشنبه معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد.

اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس، به دنبال تدوین طرحی برای روشن شدن "مسائل حل نشده" برنامه هسته‌ای ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گفت: "ما امیدواریم که این گفتگوهای فشرده و مثبت، که نشانگر گام مثبت و اساسی جمهوری اسلامی ایران است، مثمر ثمر باشد".

این دیدار کمی پس از آن صورت می‌گیرد که محمد البرادعی، دبیرکل آژانس اعلام کرد تهران از سرعت توسعه غنی‌سازی اورانیوم کاسته است.

به گفته سلطانیه، این هیات که دربرگیرنده مقامات حقوقی، سیاسی و فنی آژانس است، با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار و گفتگو خواهند داشت.

پیش از سفر هیات آژانس به ایران، محمد البرادعی گفت "تدوین برنامه کار" 60 روز زمان می‌برد.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، امروز در حاشیه نشست هیات دولت در گفتگو با خبرنگاران کاهش فعالیت غنی‌سازی از سوی ایران را، که البرادعی به آن اشاره کرده، امر طبیعی دانست و گفت: "موضوع هسته‌ای ما یک مسئله‌ کاملا مشخص و معلومی است. نصب سانتریفیوژها نیز یک کار اجرایی است که ممکن است در یک هفته تند صورت بگیرد و در یک هفته کند. ما از همان اول تمام کارهای‌مان را تحت مقررات آژانس انجام داده‌ایم".

احمدی‌نژاد بار دیگر بر تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایرات تاکید کرد و اظهار داشت: "ما به دنبال حق ملت ایران هستیم و سر سوزنی از این حق عقب‌نشینی نمی‌کنیم. مسیر حرکت ما روشن است و ما زیر نظر آژانس حرکت می‌کنیم".

رییس‌جمهوری ایران همچنین افزود: "ما اهل گفت‌وگو هستیم و هرکس ابهامی دارد می‌تواند، بپرسد که رفع شود. کسی نباید توقع داشته باشد که ما از حق ملت ایران بگذریم و روند کار را متوقف کنیم. ما مسیر حرکتمان بر اساس قانون است".