رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۲۰ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۲۰ تیر ۱۳۸۶
۱۱ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

اسلام‌آباد،‌ پاکستان: در حالی‌که ارتش پاکستان می‌گوید آخرین مرحله‌ی پاکسازی مسجد لعل را انجام می‌دهد، دفتر ریاست جمهوری پاکستان اعلام کرد پرویز مشرف در نطقی تلویزیونی خطاب به ملت،‌ توضیحاتی در باره‌ی این حادثه و همچنین راهبرد جدید دولت در مبارزه علیه تروریسم ارائه خواهد کرد. این نخستین تفسیر رییس جمهور از حادثه‌ی مسجد لعل خواهد بود. در حمله‌ی دیروز ارتش پاکستان به مسجد لعل ۵۳ شبه نظامی و ۹ سرباز از پای درآمدند.

اسلام‌آباد، پاکستان: روزنامه‌های امروز پاکستان حمله‌ی روز گذشته‌ی ارتش را به مسجد لعل ستودند و از دولت این کشور خواستند درس‌های لازم را از این ماجرا برای برخورد با اسلامگرایان افراطی‌ها بیاموزد. تنها روزنامه‌ای که منتقد عملیات دیروز ارتش بود «اسلام دیلی» بود که دیروز را «روز سیاه»‌ خواند و گفت باید تلاش‌های بیشتری برای ادامه‌ی مذاکرات انجام می‌گرفت.

رم، ایتالیا: محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطین، که به ایتالیا سفر کرده است، روز گذشته پس از ديدار با رومانو پرودی، نخست وزير ايتاليا، در كنفرانس خبری مشتركی خواستار حضور نيروهای بين‌المللی در نوار غزه شد. در واکنش به این سخنان، اسماعیل هنيه، نخست وزیر برکنار شده‌ی حکومت خودگردان، در غزه گفت: ما حضور هر نيروی بين‌المللی را در نوار غزه تجاوزی عليه مردم فلسطين و مداخله‌ای ناخودآگاهانه در امور داخلی فلسطين می‌دانيم. شان مک‌كورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريكا، نیز ضمن اشاره به اينكه باید مطالعه‌ی بیشتری بر روی پيشنهاد محمود عباس صورت گیرد ابراز داشت: مطمئن نيستم نيروهای بسياری باشند که تمایل داشته باشند به اين محيط دشوار پا بگذارند.

نهرالبارد، لبنان: ارتش لبنان اعلام کرد شب گذشته یکی از سربازانش در درگیری با شبه‌نظامیان اردوگاه نهرالبارد کشته شده است. نبرد ۵۰ روزه‌ی نیروهای نظامی لبنان با شورشیان فتح الاسلام تاکنون ۱۷۴ کشته بر جای گذاشته است: ۸۶ سرباز و ۶۸ تن از شورشیان.

کولومبو، سری‌لانکا: مقامات سری‌لانکا امروز اعلام کردند پس از ماه‌ها نبرد موفق شده‌اند یک پایگاه مهم شورشیان ببرهای تامیل را در شرق این جزیره به تصرف خود درآورند. از سوی دیگر،‌ نروژ همچنان می‌کوشد تلاش‌های صلح را در این کشور بحران‌زده احیا کند و ازین رو مذاکراتی با شورشیان ترتیب داده است.

طرابلس، لیبی: دادگاه عالی لیبی سرانجام امروز ۶ متهم خارجی پرونده‌ی انتقال خون آلوده به ایدز را به مرگ محکوم کرد. محکومان، که یک پزشک فلسطینی و ۵ پرستار بلغار هستند، زمان اعلام حکم در دادگاه حضور نداشتند. این شش تن، که از فوریه‌ی ۱۹۹۹ زندانی هستند، متهمند با انتقال خون آلوده، ۴۳۸ کودک را در بیمارستانی در بن‌غازی به ایدز مبتلا کرده‌اند. ۵۶ تن از این کودکان تاکنون جان باخته‌اند.

باسیلان،‌ فیلیپین: ارتش فیلیپین امروز اعلام کرد شبه‌نظامیان اسلامگرا با حمله به یک واحد نظامی که در جست‌وجوی کشیشی ربوده شده بودند، ۱۴ تن از سربازان را کشتند و سپس ۱۰ نفر از آنان را سر بریدند. پدر جیان‌کارلو بوسی، کشیش ایتالیایی، ۱۰ روز پیش در جنوب فیلیپین ربوده شد.

برلین، آلمان: وزیر خارجه‌ی آلمان امروز اعلام کرد یک زن آلمانی که در ماه فوریه در عراق گروگان گرفته شده بود آزاد شده است. هانه‌لور کراوس پنج ماه پیش به همراه پسرش، سینان، در بغداد گروگان گرفته شدند. سینان همچنان در چنگ ربایندگان است و هنوز آزاد نشده است.

بانکوک، تایلند: پلیس تایلند امروز اعلام کرد به درخواست بریتانیا رفت‌وآمد یک شهروند بریتانیایی را که به تایلند سفر کرده بود زیر نظر گرفته بوده است. به گفته‌ی پلیس تایلند،‌ این توریست بریتانیایی که به ارتباط با اسلامگرایان افراطی مظنون است اما هیچ پیوندی با بمب‌گذاری‌های نافرجام ماه گذشته در بریتانیا ندارد،‌ روز ۱۷ ژوئن وارد تایلند شده و دوم ژوییه نیز به بریتانیا بازگشته است. مأموران امنیتی بریتانیا در پی بمب‌گذاری نافرجام ماه گذشته، تاکنون یک مظنون را در استرالیا و ۷ نفر، از جمله ۴ پزشک خارجی، را در بریتانیا بازداشت کرده‌اند.

تهران، ایران: بانک مركزی ایران نرخ تورم را در خرداد ماه سال جاری ۲/۱۴ درصد اعلام كرد. در اطلاعیه‌ی روابط عمومی بانک مركزی جمهوری اسلامی ايران همچنین آمده است: شاخص بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در خرداد ماه ۱۳۸۶ نسبت به ماه قبل ۳/۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱/۱۶ درصد افزايش يافته است. پیش از این، بانک مرکزی نرخ تورم را در فروردين و ارديبهشت ماه امسال به ترتيب ۸/۱۲ و ۶/۱۳ درصد اعلام کرده بود.

تهران، ایران: رییس موزه‌ی فرش ایران نسبت به تصمیم واگذاری این موزه به شهرداری تهران به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «سازمان ميراث فرهنگی اگر مديريت خود را روی موزه‌ها به‌دليل نزديكي شرح وظايفش ادامه دهد، زيبنده‌تر از اين است كه بخواهد اين سِمت را به ارگان‌های ديگر با وظايفی متفاوت واگذار كند». به گزارش ایسنا، پرويز اسكندرپور خرمی همچنین گفت: «در كشورهای مختلف، و حتا همه‌ی شهرهای ايران به‌جز تهران، وجود بارقه‌ای از تشخص و فرهنگ آن سرزمين را در معماری، شهرداری و مدنيت می‌توان ديد؛ درحالی‌كه در تهران آفتی به نام سليقه‌ی شخصی، پريشانی ايجاد كرده است».

تهران، ایران: مجری پروژه‌ی برج ميلاد تهران گفت: متأسفانه شوخی‌های برخی محافل و نهادينه ‌شدن آن در اذهان عمومی، جامعه‌ی مهندسی پروژه‌ی ملی برج ميلاد را تحت‌الشعاع قرار داده و تهديد می‌كند». اشاره‌ی او به شایعاتی در باره‌ی کج شدن برج و همچنین لابی آن است. به گزارش خبرگزاری ايسنا، سيدرضا ميرصادقی افزود: «اجرای سازه‌ی برج ميلاد مطابق با تمام آيين‌نامه‌های رسمی زلزله در كشور است و يک مكان امن در زمان وقوع حوادث طبيعی و غيرمترقبه به شمار می‌آيد». به گفته‌ی مديرعامل شركت يادمان سازه، مجری پروژه، «علی‌رغم آن‌که اعلام می‌شود اين برج فاقد هويت اسلامی و معماری‌ست بايد بگويم برج ميلاد به عنوان سمبل شهری و فراتر از آن، يک نماد برای كشور جمهوری اسلامی ايران، هرگز نمی‌تواند فاقد هويت اسلامی و معماری باشد». بر اساس وعده‌ی مسئولان شهرداری تهران، مجموعه‌ی برج ميلاد قرار است نيمه‌ی دوم بهمن ماه سال جاری به روی عموم باز شود.