رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۶

خبرهای نیمروزی ۱۷ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۱۷ تیر ۱۳۸۶
۸ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: صبح امروز بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده در استان صلاح‌الدین، یک سرباز آمریکایی کشته شد و ۴ سرباز دیگر نیز زخمی شدند. از سوی دیگر، سفارت آمریکا در عراق امروز کشته شدن زوج عراقی را که برای این سفارت کار می‌کردند تایید کرد. این زن و شوهر عراقی در ماه مه ناپدید شدند و بیم آن می‌رفت به دست تندروهای طالبان ربوده شده باشند. در بیانیه‌ای که امروز از طرف رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد،‌ منتشر شد اشاره‌ای به چگونگی اطلاع از کشته شدن این زوج نشده است. دیپلمات‌های آمریکایی در عراق و همچنین افرادی که برای سفارت آمریکا کار می‌کنند یکی از اهداف گروه‌های شبه‌نظامی به شمار می‌آیند. در اوایل ماه مه دو هندی، یک فیلیپینی و یک نپالی،‌ که در استخدام سفارت آمریکا بودند، بر اثر شلیک راکت به منطقه‌ی سبز بغداد کشته شدند.

اسلام‌آباد، پاکستان: یک فرمانده ارتش پاکستان امروز در درگیری با شبه‌نظامیان اسلامگرایی که در مسجد سرخ سنگر گرفته‌اند کشته شد. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی، که این مسجد را در محاصره‌ی خود دارند، می‌گویند طلبه‌های سنگرگرفته در مسجد با القاعده پیوند دارند. چند تن از افسران امنیتی پاکستان امروز به خبرنگار فرانس پرس گفتند بر اساس اطلاعات مخفیانه‌ای که به دست آورده‌اند مطمئنند ۲ فرمانده گروه غیرقانونی حرکة الجهاد الاسلامی نیز در مسجد حضور دارند. جهاد اسلامی همان گروهی‌ست که دانیل پرل، خبرنگار آمریکایی، را در فوریه‌ی ۲۰۰۲ در کراچی سر برید.

رام‌الله، کرانه‌ی باختری: مسئولان دفتر محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، امروز اعلام کرند «در اواخر هفته‌ی آینده»، محمود عباس و ایهود اولمرت با یکدیگر دیدار خواهند کرد. یک مقام عالیرتبه‌ی اسراییلی نیز این دیدار را تایید کرد. عباس و اولمرت آخرين بار در ۲۵ ‬ژوئن، در نشست چهارجانبه‌ی سران مصر، اردن، اسراییل و حكومت خودگردان فلسطين در شرم الشيخ مصر با يكديگر ديدار كردند. از سوی دیگر، محمود عباس برای دیدار با مقامات امارات عربی متحده، عصر دیروز وارد ابوظبی شد.

اورشلیم، اسراییل: سخنگوی ارتش اسراییل گفت بامداد امروز پنج راکت از سوی نوار غزه به بخش غربی نقب در اسراییل شليک شده است. به گفته‌ی او این راکت‌ها تلفاتی در بر نداشته است.

آنكارا، ترکیه: عصر دیروز، در آنکارا هزاران نفر از مردم ترکیه در مخالفت با تروریسم دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان از جمله حمايت آمريكا را از گروه تروريستی پ.ک.ک محكوم كردند.

لیسبون، پرتغال: روز گذشته طی مراسمی در پایتخت پرتغال، یک بنیاد سوییسی نتایج آرای ۱۰۰ میلیون رأی‌دهنده را برای انتخاب عجایب هفت‌گانه‌ی دنیا اعلام کرد. بر اساس این نتایج، هفت پدیده‌ی عجیب دنیا در حال حاضر عبارتند از: دیوار بزرگ (چین)، تاج محل (هند)، بنای پترا (اردن)، آمفی تئاتر کولوسیوم (ایتالیا)، مجسمه‌ی مسیح رهایی‌بخش (برزیل)، هرم چیچن ایتزا (مکزیک) و شهرک ماچو پیکچو (پرو). در حالی‌که مراسم اعلام نتایج مستقیما در شبکه‌های متعدد تلویزیونی پخش می‌شد، چین این مراسم را پوشش نداد و تجمع گردشگران را در پای دیوار بزرگ امری «معمولی و همیشگی» توصیف کرد.

کاتماندو، نپال: مراسم جشن شصتمین زادروز پادشاه نپال امروز در حالی برگزار می‌شود که معترضان همچنان در میدانی در قسمت قدیمی شهر کاتماندو تجمع کرده‌اند و خواستار برکناری پادشاه هستند. سفیران خارجی حاضر در نپال نیز گفته‌اند در مراسم تولد پادشاه شرکت نخواهند کرد.

بانکوک، تایلند: روز گذشته مراسم افتتاحيه‌ی جام ملت‌های آسيا در بانکوک برگزار شد و این بازی‌ها رسما گشایش یافت. چهاردهمين دوره‌ی مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسيا طی روزهای هفتم تا بیست‌ونهم ژوییه در كشورهای ويتنام، مالزی، اندونزی و تايلند برگزار می‌شود. تيم ملی فوتبال ايران در گروه C این مسابقات، با تيم‌های مالزی، چين و ازبكستان قرار دارد. ایران امیدوار است بتواند به چهارمین قهرمانی خود در این بازی‌ها دست یابد. پیش از این در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ قهرمانی این مسابقات به ایران رسیده بود.