تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بزرگ‌ترین فرش جهان در تهران رونمایی شد

صبح امروز، سه‌شنبه، بزرگ‌ترین فرش جهان با حضور وزیران بازرگانی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای تهران رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این فرش شش هزار متری را ۱۲۰۰ بافنده‌ی نیشابوری طی بیش از ۱۲ ماه آفریده‌اند.

این فرش برای مسجد شيخ زايد ابوظبی سفارش داده شده و به گفته‌ی بصام، مديرعامل شركت سهامی فرش ايران، هشت ماه وقت صرف طراحی آن شده است. آقای بصام گفت پس از طراحی‌های مختلف، نهایتا مشتری طرح دوازدهم را قبول کرد.

طرح حاضر «افشان» نام دارد و گل‌ها به صورتی پراكنده با خطوطی داخل فرش طراحی شده است. پنج ترنج نیز در درون زمينه‌ی سبز رنگ طرح مشاهده می‌شود كه دقيقا در زير گنبدهای مسجد قرار می‌گيرند.

در بافت این فرش نفیس دو ميليارد و دویست ميليون گره به کار رفته و سه ميليون نفر/ساعت بر روی آن کار کرده‌اند.

همچنین ۳۸ هزار كيلو الياف در ۲۵ رنگ در بافت این فرش به کار رفته است.

بصام همچنین گفت: «اگر گره‌های این فرش را باز كنیم، نخ‌های به کار رفته چندين دور به دور كره‌ی زمين می‌پیچد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، بصام در باره‌ی نحوه‌ی رنگرزی اين فرش گفت الياف به كار رفته در اين فرش ۱۴۰ مرتبه رنگرزی شده‌اند اما رنگ‌ها هيچ تفاوتی با هم نداشته‌اند كه پديده‌ای بی‌نظير محسوب می‌شود.

این فرش در ۹ قطعه بافته شده كه بزرگ‌ترين آن ۵/۵ تن وزن و ۱۲۰ متر مربع مساحت دارد.

به گزارش ايسنا، در مراسم رونمايی امروز وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازرگانی چند تن از دست‌اندركاران بافت اين فرش را مورد تقدير قرار دادند. فاطمه ملازم حسينی، كلثوم دشتی و زهرا كورهی‌دانا، به عنوان بافنده، حسين محمودی و احمد خداياری، به عنوان طراح، و پورحاجيان و مجيد طلايی، به عنوان مسئولان رنگرزی از جمله افرادی بودند كه تقدير شدند.

قرار است اين فرش با دو هواپيمای باربری به ابوظبی منتقل شود و در آنجا رفوگران فرش ايران طی بيش از دو ماه اقدامات نصب آن را انجام خواهند داد.

این فرش بر اساس قراردادی به ارزش بيش از هشت و نيم ميليون دلار بين شركت فرش ايران و يكی از شيوخ اماراتی برای مسجد شيخ زايد بافته شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)