تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۶ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز شنبه
۶ مرداد ۱۳۸۶
۲۸ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

کانبرا، استرالیا: پزشك هندی از اتهام ارتباط با حملات نافرجام تروريستی بریتانیا تبرئه شد. دامین باگ، دادستان استرالیا، روز گذشته در كنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد محمد حنیف، پزشک هندی که به ظن ارتباط با بمب‌گذاری‌های نافرجام بریتانیا بازداشت شده بود، «اشتباها شناسایی و بازداشت شده بوده است». دادستان استرالیا «شتابزدگی و در دست نبودن اطلاعات لازم» را علت بازداشت حنیف اعلام کرد. حنيف قرار است به زودی عازم کشورش، هند، شود.

بیت‌المقدس، اسراییل: حاییم رامون، معاون نخست وزیر اسراییل، روز گذشته در گفت‌وگو با رادیویی اسراییلی اعلام کرد اسراییل از «بيشتر» سرزمین‌های اشغالی كرانه‌ی باختری عقب‌نشینی خواهد کرد. رامون گفت: «به نفع اسرایيل است كه از بيشتر مناطق يهودا و السامره در كرانه‌ی باختر خارج شود و فقط شهرک‌های بزرگ را حفظ کند».

واشنگتن، آمریکا: گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، فردا اولين ديدار رسمی خود را از ایالات متحده آغاز خواهد کرد. براون فردا بعدازظهر در استراحتگاه کمپ دیوید، در ایالت مریلند، با جرج بوش دیدار خواهد کرد. روز دوشنبه نیز گفت‌وگوهای رسمی آغاز خواهد شد. سفر براون دو روز به طول خواهد انجامید.

پاریس، ‌فرانسه: دومینیک دو ویلپن، نخست وزیر پیشین فرانسه، روز گذشته در دادگاه حاضر شد و از سوی دو قاضی پرونده‌ی «کلر استریم» بازجویی شد. پیش از این، برخی چهره‌های سیاسی و اقتصادی فرانسه متهم شده بودند در جریان فروش ناوهای جنگی به تایوان در سال ۱۹۹۱، رشوه دریافت کرده‌اند. پرونده‌ی جنجالی كلر استریم انتشار اسامی این چهره‌ها را پیگیری می‌کند. هفته‌ی گذشته، یکی از متهمان پرونده ادعا کرد دو ويلپن شخصاً او را تشویق کرده است تا فهرست جعلی را به قضات بدهد.

کامدیش، افغانستان: سخنگوی نيروهای ناتو در افغانستان اعلام کرد نبرد با شبه‌نظامیان طالبان در شرق افغانستان از جمعه‌ی پیش تاکنون ادامه دارد و در این مدت، ۲ سرباز ناتو در این نبردها کشته و ۱۳ نفر مجروح شده‌اند.

غزنی، افغانستان: مذاکرات برای آزادی ۲۲ کره‌ای که در چنگ نیروهای طالبان گروگان‌اند در افغانستان از سر گرفته شد. کره جنوبی هیأتی عالی‌رتبه را برای مذاکره به افغانستان اعزام کرده است. از سوی دیگر، معراج‌الدین باتان، والی ولایت غزنی، اعلام کرد طالبان ضرب‌الاجل اعدام گروگان‌های كره‌ای را تمديد كرده است.

لندن، بریتانیا: گوردون براون، نخست وزير بریتانیا، قصد دارد نماينده ويژه‌ی جدیدی در امور خاورميانه معرفی كند. مایکل ویلیامز ۵۸ ساله، هماهنگ كننده‌ی ويژه‌ی دبيركل سازمان ملل در فرآيند صلح مشاور پیشین جک استراو و رابين كوک، جایگزین لرد ليوی خواهد شد.

ورشو،‌ لهستان: در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در لهستان، یاروسلاو کاچینسکی، نخست وزير این کشور، دو تن از مقام‌های احزاب كوچک‌تر را که با او ائتلاف کرده‌اند اخراج كرد. دانيل پائولويس از مقام معاونت رييس دفتر دولت در امور همگرايی اروپا كنار گذاشته شد و پاول اوسچ نیز، كه به عنوان رييس آژانس بازسازی كشاورزی لهستان منصوب شده بود، از سمت خود عزل شد.

تهران،‌ ایران: یک مسئول سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد سفر غير قانونی زائران ايرانی به عراق كم شده است. اکبری به فارس گفته است روزانه ۱۵۰۰ ایرانی برای زیارت به عراق سفر می‌کنند و بر اساس توافق با دولت عراق، این تعداد افزایش نمی‌یابد.

گرگان، ایران: ديوار بزرگ گرگان در معرض تخریب است. مدير پايگاه ميراث فرهنگی به ایسنا گفت با توجه به اين‌كه تاكنون نقشه‌برداری مدونی از این دیوار انجام نشده است، و همچنین با توجه به ساخت و سازها در اطراف این دیوار، این اثر باستانی در معرض تخریب است. ديوار بزرگ گرگان بزرگ‌ترين اثر معماری ايران باستان از لحاظ طول مسافت و سومين ديوار بزرگ دنيا بعد از ديوار چين و ليمز آلمان است. اين ديوار در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)