تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مفتی مصری بار دیگر برگشتن از اسلام را آزاد دانست

علی جمعه، مفتی مصری، روز پنجشنبه تایید کرد که به نظر وی مسلمانان می‌توانند آزادانه دین دیگری را انتخاب کنند. علی جمعه در پی انتشار گزارش‌های ضد و نقیض درباره نظر وی در مورد ارتداد بار دیگر رای خود را تبیین کرد.

جمعه معتقد است با اینکه در اسلام ارتداد "گناه کبیره" محسوب می‌شود، اما مجازات در این دنیا تنها هنگامی برای فرد مرتد به اجرا درمی‌آید که عمل وی جامعه را به خطر بیاندازد.


علی جمعه مفتی مصری

اکثریت مراجع و مفتی‌ها فرد مرتد و از دین برگشته را مهدورالدم می‌دانند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی جمعه پیشتر در تریبون آزاد مجله نیوزویک و روزنامه واشنگتن پست نظر خود درباره تغییر دین را چنین مطرح کرده بود: "انتخاب به معنی آزادی است، و این آزادی شامل آزادی ارتکاب گناهان کبیره نیز است تا جایی که به دیگران آسیبی نرساند".

علی جمعه در بخشی دیگر از سخنان خود گفته بود: "مسئله اساسی ما این است که آیا فرد مسلمان می‌تواند دین دیگری برگزیند؟ پاسخ این سئول مثبت است".

برخی از مطبوعات مصری این نظر علی جمعه را به مثابه بی‌تفاوتی دومین مرجع دینی مصر نسبت به ارتداد مسلمانان تعبیر کردند. در نتیجه روز سه‌شنبه علی جمعه با انتشار بیانیه‌ای ارتداد را تقبیح کرد که به نظر می‌رسید با سخنان وی در تربیون آزاد نیوزویک-واشنگتن پست در تعارض است.

پس از این بیانیه، علی جمعه بار دیگر روز پنجشنبه بر نظر پیشین خود تاکید کرد و گفت: "برخی از اهالی مطبوعات و مردم این بیانیه را به عقب‌نشینی من از موضع خود، که (گفته بودم ) اسلام آزادی عقیده را جایز می‌داند، تعبیر کردند. من همیشه قائل به آزادی عقیده بوده‌ام و همچنان بر این نظر باقی خواهم ماند".

علی جمعه در ادامه تبیین نظر خود اظهار داشت: "من به صورت تاریخی به این مسئله پرداختم: مجازات ارتداد در این دنیا تنها برای کسانی به اجرا درآمده است که علاوه بر ارتداد، به طور فعالانه در پی تخریب جامعه بودند".

حساسیت و اهمیت این نظر مفتی مصری هنگامی مشخص می‌شود که متن جامعه مصر را درنظر بگیریم.

برخی از گروه‌های افراطی مصری تاکنون تلاش داشته‌اند افرادی را که گفته می‌شود از اسلام برگشته‌اند به قتل برسانند. نمونه بارز آن نجیب محفوظ، نویسنده مشهور مصری است که افرادی درصدد کشتن وی برآمدند و گروهی نیز خواستار طلاق گرفتن همسر وی شدند. چراکه به عقیده آنان زن مسلمان نباید به عقد مرتد دربیاید.

در مصر برگشتن از اسلام با مانع روبرو است و دولت نیز از به رسمیت شناختن آن خودداری می‌کند. گرچه در مصر تغییر دین جرم نیست اما کسانی به همین دلیل به زندان افتاده‌اند.

نظرهای خوانندگان

نمي​دونم اين خبرنگارهاي راديو زمانه گاهي اوقات چرا سوادشون(؟) نم مي​کشه!!
«مفتي مصر» با «مفتي مصري» از زمين تا آسمون فرق داره برادر من!

-- sara_kalak ، Jul 26, 2007 در ساعت 11:47 PM

جای آن دارد ورود این مفتی را به حیطه عقل و حوزه اندیشه وبرداشتن نخستین گام در به کار گیری عقل وخرد تبریک گفت.

-- پویا ، Jul 26, 2007 در ساعت 11:47 PM

با این دوستمان پویا کاملا موافقم...

-- astyak ، Jul 26, 2007 در ساعت 11:47 PM

با پویا موافقم

-- رضا از مشهد ، Jul 26, 2007 در ساعت 11:47 PM

من هم به همین مفتی تبریک میگم!

-- داش آکل ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

bayad be in mofti tabrik goft,

-- بدون نام ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

همين مفتي پيش از اين فتواهايي جدل برانگيز داده بود.
يكش راجع به اين كه اگه يك مرد ويك دختر همكار باشند واسه اينكه محرم شن دختر بايد به پسره شير بده تا بتونه در كنارش به راحتي كار كنه ، و محرم او باشد.
دوم اين كه گفته بود ادرار محمد پيامبر بركته
و همين فتواهاست كه اورا جنجالي كرده در اجتماع مصر.


http://www.radiosawa.com/arabic_news.aspx?id=1260391

-- ليدا ،،ايران ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

سلام / اولا این آیه برای کیست و چیست !!
ثانیا بنظر من وقتی که انسان بدون انتخاب آزاد
دینی که بعد از تولد به صورت موروثی منتصب
میشود نه عقلانی ، آیا موضوع ارتداد خود در این موضوع ضد قران و مرتد بودن افرادی که بنا
به مصلحت شخصی و گروهی این مرتد بودن را
مطرح میکنند نیست ؟ کدام نوزاد خود آزادانه دین انتخاب میکند ؟ مسخره و سواستفاده نیست؟

-- بابک ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

سلام / لا اکراه فی الدین

-- بابک ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

مسئله دین و آیین و اعتقاد به خدا و جهان ماوراء از شخصیترین مسائل در زندگی یک انسان است.تعیین کردن مجازات یا پاداش در این زمینه ها برای انسان خواه از طرف هر مرجعی که باشد کاری مضحک می نماید. در یک جامعه بالنده آزاد و متمدن تغییر دین یک فرد هرگز تهدیدی برای سایر افراد جامعه نخواهد بود.

-- مهدی ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

ممنون از راديو زمانه​اي​ها به خاطر اصلاح عنوان مطلب از
«مفتی "مصر" بار دیگر برگشتن از اسلام را آزاد دانست»
به
«مفتی "مصری" بار دیگر برگشتن از اسلام را آزاد دانست»
اميدوارم ديگه از اين غلط​هاي املايي(!) در خبرها نبينيم!

-- sara_kalak ، Jul 27, 2007 در ساعت 11:47 PM

dame mesria garam , baba che ghalata!

-- A.j ، Jul 28, 2007 در ساعت 11:47 PM

این مفتی ...حتی این حرف بدیهی را مشروط کرده است. تنها راه نجات از فاشیسم اسلامی ارتقاء سطح آگاهی مردم و نقد علمی ولی بیرحمانه ..است. در این باره کتابهای کمی نوشته نشده ولی متاسفانه همه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی ممنوع اند.٬

-- حسن ، Jul 28, 2007 در ساعت 11:47 PM

سلام
به قول خواجه عبدا..انصاري مردم 2 گونه هستند 1كسانيكه بدون برهان ايمان مياورند 2كسانيكه با برهان هم ايمان نمياورند.
شما عزيزان در درجه اول بدانيد كه در قران فقط اعدام را براي قتل نفس و قتل عام(محاربه) جايز شمارده دين اسلام فقط 1قران2محمدوعلي واولادش هستند ونه نه ونه هيچ چيز ديگر.
بنده اثار نويسندگان ضد اسلام را خوانده ام
تمام ايراداتي كه از شارعين دين مي گيرند قابل پاسخ دادن هست.اگر محمد يا علي قتل عام كردند ببينيد يهوديان پيمان نشكستند ببينيد دو رويي نكردند تا محمد را مغلوب مشركين كنند.مگر مشركين و يهوديان كار بدتر نمي خواستند با محمد كنند وقتي محمد انها را اسير كرد مگر بعد ازاد نكرد مگر انها حكميت يار محمد را خود پيشنها ندادند.مگر با محمد و علي مردم بيعت نبستند مگر تا موقعي كه يهوديان پيمان علي را نشكستند علي به انها كاري داشت .مگر انها خود به علي مشروعيت نداده بودند.ايا اين كارها در موقع اولاد علي هم تكرار شد نه چرا؟
چون انها ديگر منتخب مردم نبودند.مردم به حكومت انها گردن ننهدهاند.ايا ميدانيد يكبار كه علي و2 فرزندش ميخواستند حكم كسي را اجرا كنند علي به مردم چه گفت؟گفت هر كس بر او حدي انجام شود حق همراهي اجراي اين حكم را ندارد همه بر گشتند غير از ان 3 نفر.
ايا احكام در موقع 4 خليفه اول به يك شكل اجرا ميشد؟ نه.چون حكام مردم هركدام به يك گونه بوداند.در مورد ايران هم قبل از اسلام و300 غيره نه به حرف وفيلم يهودي 300توجه كنيد نه به قدرت صلبان ولايت فقيه.
در مورد خميني خودش نا حق بود و ظلم او و حكومت ولايت فقيه نا مشروع هستند.

-- م.رضا. ل از مشهد ، Jul 29, 2007 در ساعت 11:47 PM

مفتي مصري به فتوا شهره شد
گوئيا الماس ما خرمهره شد!

-- حسن ، Jul 29, 2007 در ساعت 11:47 PM

يعنی يک عاقل پيدا شد، و دست از ارتدادبازی برداشت و باز هم خودش را مسلمان می داند؟ من اولن با فتوای اين عالم ربانی ديگر از اسلام بر گشتم و ديگر اينکه خيلی خوشحالم برای مسلمانان که چنين آدم خطرکنی را هم دارد! من هم فتوا می دهم که از اين پس همه می توانند از اسلام دست بکشند.
يک آيت الله زاده پيشين

-- بدون نام ، Jul 29, 2007 در ساعت 11:47 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)