تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پیکر پادشاه پیشین افغانستان تشییع شد

پیکر محمد ظاهر شاه، آخرین پادشاه افغانستان، امروز با شرکت مقامات افغان و شخصیت‌هایی از جهان در کابل تشییع و به خاک سپرده شد.

در مراسم تشییع، دیوید میلی‌بند، وزیر خارجه‌ی بریتانیا، و شوکت عزیز، نخست وزیر پاکستان، سه وزیر دولت پاکستان، یک وزیر دولت هند، کریم آقا خان، رهبر فرقه‌ی اسماعیله، و مقاماتی از کشورهای تاجیکستان، ایتالیا، کانادا، ژاپن و... حامد کرزای را همراهی می‌کردند.

اعضای هیأت وزیران و نمایندگان پارلمان افغانستان نیز در مراسم تشییع حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیکر ظاهرشاه، پادشاهی که چهار دهه سلطنت او ثبات و آرامش را به کشور هدیه کرده بود و در افغانستان با عنوان «بابای ملت» نامیده می‌شد، امروز پس از تشییع، به آرامگاهی در تپه‌ای مشرف به کابل انتقال یافت تا در کنار پدر و همسرش به خاک سپرده شد.

حکومت افغانستان به مناسبت درگذشت ظاهرشاه سه روز را در این کشور عزای عمومی اعلام کرده است. تمامی اداره‌های دولتی و اغلب فروشگاه‌ها از روز گذشته در افغانستان تعطیلند و خیابان‌هایی که معمولا پرازدحامند خالی از رفت‌وآمد هستند.

تلویزیون دولتی افغانستان، که مراسم تشییع را به‌طور مستقیم پخش می‌کرد، پیام تسلیت رهبران کشورهای مختلف را قرائت می‌کرد. تاکنون دبیرکل سازمان ملل، رییس جمهور آمریکا، ملکه و نخست وزیر بریتانیا و بسیاری دیگر از رهبران جهان پیام‌های تسلیت و همدردی به افغانستان ارسال کرده‌اند.

هند نیز اعلام کرده است در سوک ظاهرشاه پرچم این کشور را امروز، سه‌شنبه، به حالت نیمه افراشته درمی‌آورد.

نظرهای خوانندگان

با سلام و تشکر از قرار دادن این خبر در سایت . چرا متن کامل این خبر را نگذاشتید ،آیا این مراسم عکس نداشته .؟

-- بدون نام ، Jul 27, 2007 در ساعت 02:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)