تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مذاكرات ايران و آژانس در وین برگزار شد

مذاكرات ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی صبح امروز، سه‌شنبه، در وين برگزار شد. محور اصلی این دور از مذاکرات «تلاش برای روشن شدن مسايل حل نشده‌ی مربوط به دامنه و ماهیت برنامه‌ی غنی‌سازی اورانيوم ايران» اعلام شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این مذاکرات سرپرستی تیم ایرانی را جواد وعیدی، معاون شورای عالی امنیت ملی ایران، بر عهده داشت و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس، نیز در آن شرکت داشت. تیم آژانس را نیز اولی هاينونِن، معاون امور پادمانی آژانس و رییس بازرسان، رهبری می‌کرد.

قرار بود این مذاكرات بیست و پنجم و بیست و ششم ژوییه (فردا و پس‌فردا) برگزار شود.

علی‌اصغر سلطانیه پیش از آغاز مذاکرات به خبرنگاران گفت کارشناسان ایران و آژانس در این مذاکرات برای دست‌یابی به کالبد «قواعد دقیق» بازرسی از تأسیسات هسته‌ای تهران به بحث خواهند نشست.

اما روز گذشته دیپلمات دیگری به خبرگزاری فرانسه گفته بود «از یک مذاکره نباید انتظارات زیادی داشت».

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پس از پایان مذاکرات اعلام کرد بازرسان این آژانس هفته‌ی آینده از رآکتور آب سنگین اراک بازدید خواهند کرد.

پس از نشست مشترک محمد البرادعی، مديركل آژانس، و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، كه ماه پیش در وین انجام گرفت، هيأتی از آژانس به رياست اولی هاينونن در روزهای ۱۱ و ۱۲ ماه جاری میلادی به تهران سفر کرد.

هدف از آن سفر «تدوين نقشه‌ی كاری در باره‌ی شیوه‌ی حل مسايل باقی‌مانده‌ی مربوط به برنامه‌ی هسته‌ای ايران» اعلام شده بود.

توافق‌های حاصل از سفر مذکور «انتصاب بازرسان جديد، اجازه‌ی بازديد از رآكتور آب سنگين اراک تا اواخر ژویيه و نهايی ساختن رويكرد پادمان‌ها در نطنز تا اوايل ماه اوت» اعلام شد.

اوایل ماه جاری میلادی‌ محمد البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد كه «ايران از سرعت انجام غنی‌سازی اورانيوم کاسته است» و تمايلات جديدی از جانب اين کشور برای حل مسأله‌ی هسته‌ای وجود دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)