تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا آغاز شد

دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در باره‌ی امنیت عراق ساعت ۱۰:۱۵ (به وقت محلی) صبح امروز، سه‌شنبه، در در دفتر نخست وزيری عراق در منطقه‌ی سبز بغداد آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همانند دور نخست این گفت‌وگوها، حسن کاظمی قمی،‌ سفیر ایران در عراق، و رايان كروكر، سفير آمريكا در عراق، به اتفاق نمایندگان دولت عراق در این دور شرکت دارند.

خبرگزاری ایرنا نیز هيأت ايرانی را شامل حسن كاظمی قمی، سفير ايران در عراق، حسين اميرعبداللهيان، رييس ستاد ويژه‌ی عراق در وزارت خارجه، و اميری، مديركل شورای امنيت ملی، معرفی کرده است.

در آغاز جلسه، که خبرنگاران اجازه‌ی حضور داشتند، نوری المالکی، نخست وزير عراق، هوشيار زيباری، وزير خارجه‌ی عراق، و صادق الركابی، مشاور سياسی نخست وزير عراق، حاضر بودند.

جلسه با سخنان کوتاه نوری المالکی آغاز شد. المالکی در سخنانش خطاب به طرفین گفت‌وگوها گفت: «ما امیدواریم شاهد حمایت شما از ثبات در عراق باشیم. ما نه تمایل داریم عراق در امور دیگران مداخله کند و نه می‌خواهیم کسی در امور داخلی عراق مداخله کند».

بر پایه‌ی بیانیه‌ی دفتر نخست وزیری عراق، نوری المالکی همچنین افزود: «عراق این حق را دارد که از همگان بخواهد پا از درگیری با ترور و افراطی‌گری بیرون بگذارند. جهان و دوستان ما باید در برابر این پدیده‌ی وخیم که از آن سوی مرزهای عراق تغذیه می‌شود متحد شوند».

از سوی دیگر، حسن کاظمی قمی پیش از آغاز نشست، در گفت‌وگوهایی جداگانه با ایسنا و شبکه‌ی تلویزیونی العالم، اعلام کرد «آزادی ديپلمات‌های ربوده شده نیز در دستور كار مذاكرات تهران و واشنگتن قرار دارد».

اما سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريكا روز گذشته تأكيد كرد كه مذاكرات «فقط بر مسأله‌ی عراق متمركز خواهد بود».
شان مک‌کورمک گفت انتظار دارد ايران مسأله‌ی پنج ايرانی بازداشت‌شده در عراق را مطرح كند اما آمريكا «نگرانی خود را در باره‌ی چهار ايرانی - آمريكايی، كه به اتهام جاسوسی در ايران بازداشت شده‌اند، مطرح نخواهد كرد».

دور نخست گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در باره‌ی عراق روز ۲۸ ماه مه، هفتم خرداد، در بغداد برگزار شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)