تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲ مرداد


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۲ مرداد ۱۳۸۶
۲۴ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در باره‌ی امنیت عراق از ساعاتی پیش در بغداد آغاز شد. همانند دور نخست این گفت‌وگوها، حسن کاظمی قمی،‌ سفیر ایران در عراق، و رايان كراكر، سفير آمريكا در عراق، به اتفاق نمایندگان دولت عراق در این دور شرکت دارند. دور نخست این گفت‌وگوها هفتم خرداد در بغداد برگزار شده بود. از سوی دیگر، به گزارش فارس، حسن کاظمی قمی در گفت‌وگویی با شبکه‌ی تلویزیونی العالم، که صبح امروز پخش شد، اعلام کرد «آزادی ديپلمات‌های ربوده شده نیز در دستور كار مذاكرات تهران و واشنگتن قرار دارد». اما سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريكا روز گذشته تأكيد كرد كه مذاكرات «فقط بر مسأله‌ی عراق متمركز خواهد بود». شان مک‌کورمک گفت انتظار دارد ايران مسأله‌ی پنج ايرانی بازداشت‌شده در عراق را مطرح كند اما آمريكا «نگرانی خود را در باره‌ی چهار ايرانی - آمريكايی، كه به اتهام جاسوسی در ايران بازداشت شده‌اند، مطرح نخواهد كرد».

حله، عراق: در حمله‌ی انتحاری یک خودرو بمب‌گذاری شده در خیابانی در شهر حله، که یک بیمارستان کودکان نیز در آن واقع شده است، به کشته شدن ۲۶ نفر و زخمی شدن ۹۶ تن انجامید. پلیس می‌گوید «اغلب زخمی شدگان زنان و کودکان هستند و انفجار باعث تخریب ۱۵ خودرو و نزدیک به ۲۰ مغازه شده است».

تهران، ایران: محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ايران، در واكنش به گفته‌های دو روز گذشته‌ی سخنگويان كاخ سفيد و وزارت خارجه‌ی آمريكا، گفت «فرافكنی و اتهامات كذب كمكی به فضای مذاكرات جاری نخواهد كرد». به گزارش ایرنا، حسينی در باره‌ی اتهام آمريكا به ایران پيرامون ارسال تسليحات و آموزش شبه‌نظاميان گفت: «پرواضح است انگيزه‌ی اصلی طرح ادعاهای ‌واهی و تكراری نسبت به جمهوری اسلامی صرفا با هدف تحقق نيازهای روانی و تبليغاتی آمريكا انجام گرفته است». دو روز پیش مارک فاكس، سخنگوی ارتش آمريكا در عراق، گفته بود: «ما مهمات و ‌تسليحاتی را به دست آورده‌ایم كه از جاهایی ديگر به عراق وارد شده‌اند. ارزيابی ما این است كه از طريق ايران وارد شده‌اند».

صوفیا، بلغارستان: دفتر ریاست جمهوری بلغارستان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد رییس جمهور گئورگی پاروانوف پنج پرستار بلغار را که در پرونده‌ی جنجالی انتقال خون آلوده به ایدز در لیبی به حبس ابد محکوم شده بودند مورد عفو قرار داده است. با موافقت لیبی، این پرستاران به بلغارستان بازگشته‌اند.

اورشلیم، اسراییل: تونی بلر، نماینده‌ی ویژه‌ی گروه چهارجانبه، امروز در اورشلیم با شیمون پرز، رییس جمهور جدید اسراییل، دیدار خواهد کرد. قرار است پس از آن، بلر برای دیدار با محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین، و سلام فیاض، نخست وزیر، به رام‌الله سفر کند. بلر سپس برای گفت‌وگو با ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، به اسراییل بازمی‌گردد. تونی بلر ماه گذشته پس از ۱۰ سال نخست وزیری بریتانیا، به نمایندگی ویژه‌ی گروه چهارجانبه (کوارتت) برگزیده شد.

پاریس، فرانسه: نیکولا سارکوزی،‌ رییس جمهوری فرانسه، امروز اعلام کرد در پی رهایی ۶ متهم پرونده‌ی پرستاران بلغار،‌ فردا در رأس هیأتی به لیبی سفر خواهد کرد. سارکوزی همچنین تأکید کرد فرانسه و اتحادیه‌ی اروپا، هیچ‌یک، «کوچک‌ترین هزینه‌ی مالی»ای به جبران رهایی این ۶ پرستار به لیبی نپرداخته‌اند.

کولومبو، سری‌لانکا: صبح امروز بر اثر انفجار بمب پرقدرتی در شمال سری‌لانکا، که بر سر راه یک اتوبوس حامل سربازانی که به مرخصی می‌رفتند کار گذاشته شده بود، ۱۴ سرباز کشته شدند.

پالو، اندونزی: در حالی که امدادگران در هوای نامناسب همچنان به جست‌وجوی بازماندگان ادامه می‌دهند تلفات سیل اخیر در این کشور به ۵۸ تن رسید. سیل به ۳۶هزار تن از مردم اندونزی خسارت‌هایی وارد کرده است. فعالان محیط زیست هشدار داده‌اند تخریب جنگل‌ها و خودداری از درختکاری مجدد، این منطقه را مستعد سیل‌های جدید کرده است.

مشهد، ایران: يک فروند هواپيمای نظامی عصر روز گذشته در حوالی شانديز، حومه‌ی شهر مشهد، سقوط كرد. به‌گزارش ایرنا، يک مقام ارتش ايران ضمن تاييد سقوط اين هواپيما، ارائه‌ی جزييات را به نتايج بررسی گروه كارشناسی موكول كرد. گفته می‌شود خلبان اين هواپيما قبل از برخورد با زمين توانسته است با استفاده از چتر نجات خود را نجات دهد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)