تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پژوهش جدید: تغییر الگوی بارش در اثر گرم شدن جهان

یک پژوهش جدید، برای نخستین بار تأثیر گرمایش جهان بر الگوی نزول باران را تأئید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گرمای رو به افزایش زمین باعث بارش بیشتر باران در شمال اروپا، کانادا و شمال روسیه می‌شود. این گرمایش، در عین حال، کاهش بارش در جنوب هند، منطقه زیر صحرای آفریقا، جنوب شرق آسیا و ایران را به دنبال خواهد داشت.

در این پژوهش که روز دوشنبه توسط نشریه علمی نیچر منتشر شد خاطرنشان شده که این تغییرات به احتمال زیاد تاکنون تأثیرات بزرگی بر محیط زیست، کشاورزی و زیستگاه‌های انسانی بسیاری از مناطق دنیا بویژه قاره آفریقا داشته‌است.

دانشمندان از مدت‌ها پیش بر این باور بوده‌اند که گرم شدن جو زمین که در اثر فعالیت‌های انسانی شتاب فزاینده‌ای به خود گرفته باعث تغییر الگوی نزول برف و باران نیز شده‌است ولی این نخستین باری است که مشاهده علمی این نتیجه‌گیری را تأئید می‌کند. داده‌های بدست‌آمده از این تحقیقات با مدل‌های بازسازی‌شده در ۱۴ رایانه قوی مقایسه شده که همانندی نزدیک نتایج حاصله باعث شگفتی دانشمندان شده‌است.

بر پایه پژوهش‌هایی که بر روی یک دوره ۷۵ ساله انجام شده، نزولات جوی در بخش سردسیری نیم‌کره شمالی افزایش داشته. همچنین طی این دوره، مناطق گرمسیری و نزدیک به استوا در نیم‌کره شمالی خشک‌تر شده ولی در نیم‌کره جنوبی پرباران‌تر. بنابراین ایران و بویژه بخش جنوبی ایران همواره خشک‌تر شده و خواهد شد.

طی روزهای گذشته، بارش شدید باران در انگلستان باعث به راه افتادن سیل و قطع آب و برق هزاران خانه شده‌است.

نظرهای خوانندگان

جوری آب مصرف نکنیم که مثل بنزین بخواهیم جیره بندی کنیم .کوروش 1600 سال پیش سیلو می ساخت تا گرفتار گرسنگی نشوند .دولت شدیدا مهر ورز چی کار می خواد بکنه ؟

-- حامد ازرم ، Jul 23, 2007 در ساعت 09:32 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)