تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دومین مذاکره میان ایران و آمریکا

ایران و آمریکا قرار است روز سه‌شنبه ۲۳ ژوئیه مذاکرات تازه‌ای را بر سر اوضاع امنیتی عراق آغاز کنند. این مذاکرات که در بغداد انجام خواهد شد دومین گفت‌وگوی مستقیم این دو کشور پس از ۲۷ سال وقفه خواهد بود.
به گزارش فرانس‌پرس انجام این مذاکرات توسط مقامات ایران، آمریکا و عراق تأئید شده و هیئتی عراقی نیز در این مذاکرات شرکت خواهد داشت. ریاست هیئت آمریکایی در این گفت‌وگوها بر عهده رایان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق و ریاست گروه ایرانی با همتای او حسن کاظمی قمی خواهد بود. در جلسه پیشین مذاکرات که در تاریخ ۲۸ مه امسال برگزار شد نیز این دو فرد ریاست هیئت‌های مذاکره‌کننده را بر عهده داشتند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی گروه ایرانی مذاکره‌کننده با آمریکا روز دوشنبه با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، و در دیدار جداگانه‌ای با طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری عراق ملاقات کردند.
در این دیدارها، طرف‌های عراقی در مورد سازنده بودن مذاکرات سه‌شنبه ابراز امیدواری کردند.

حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، پس از این ملاقات‌ها گفت: " رایزنی‌های جامعی در خصوص نحوه برپایی دور جدید مذاکرات با مقامات عراق انجام شده است."

مذاکرات تنها بر سر امنیت عراق خواهد بود

ایالات متحده، موضوع سرنوشت چهار ایرانی-آمریکایی دستگیرشده در ایران را در مذاکرات سه‌شنبه مطرح نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر را وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده‌است.
مقامات ایرانی و آمریکایی تأکید کرده‌اند که محور مذاکرات تنها بر سر موضوعات عراق خواهد بود.

نظرهای خوانندگان

این چه موردی است که هم ایران و هم آمریکا ، چه در دور ِ نخُست ِ مذاکرات و نیز اکنون برای ِ دور ِ دوم بر آن ِ اصرار می ورزند که مذاکراتشان فقط و فقط ، بر سر ِ امنیّت ِ عِراق دور می زند؟ اگر سیاست مداران فراموش کرده اند ، مردُم که یادشان نرفته که این دو کشور در نهان با هم تماس داشته و حتی معامله هم کرده اند ( ایران گیت و خرید اسلحه در حالی که ایران در تحریم بو د از یاد ها نرفته ، کیک ِ ریگان - مک فارلن)، پس چه ریگی در کفششان است که این مسئله ی امنیّت ِ عِراق را پیراهن ِ عثمان کرده و در بوق و کرنا جار می زنند ، 50% کار درست است ، چون خودشان باورشان شده ، میماند 50% دیگر که به عُهده ی مردم است. در زمانی که هنوز پرنسس اَن ، دختر ِ ملکه ی انگلستان ازدواج نکرده بود ، شخصی از ایران به بخش ِ فارسی ِ بی بی سی نامه ئی نوشته بود و در آن از گوینده درخواست ِ راهنمائی کرده بود که چگونه می تواند از پرنسس اَن خواستگاری کند و اگر خواستگاری کرد جواب ِ مُثبت به او می دهند؟ گوینده ی برنامه ی پاسخ به شنوندگان به ظرافت گفت که شما که مایل و راضی به این امر ِ خیر هستید ، پس 50% کار انجام شده ، می ماند 50% دیگر که به خاندان ِ سلطنتی ِ انگلیس مربوط می شود ، که انشاالله قبول کُنند.

-- ایرانی ، Jul 24, 2007 در ساعت 09:30 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)