تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۳۱ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۳۱ تیر ۱۳۸۶
۲۲ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران اعلام کرد دور دوم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در باره‌ی عراق «بزودی صورت خواهد گرفت». محمدعلی حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنین در باره‌ی فتواهای اخیر مفتی‌های عربستان در باره‌ی تخریب اماکن مقدس شیعیان گفت: «هنوز خبر موثقی از صحت فتوای منتسب به روحانیون وهابی برای تخریب عتبات عالیات نداریم. اما این گونه اقدامات که باعث فتنه‌گری در جهان اسلام خواهد شد، خارج از مواضع و موازین دولتمردان سعودی است و مطمئنیم دولت‌مردان سعودی توان لازم برای جلوگیری از این مسائل را دارند».

تهران، ایران: سخنگوی دولت ایران ارائه‌ی بنزين با نرخ آزاد را «برای جامعه مضر و خلاف» دانست. به گزارش ايرنا ، غلامحسین الهام امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «توزيع بنزين با نرخ آزاد و خارج از سهميه در دستور كار دولت نيست و عرضه‌ی بنزين آزاد در كيش بر اساس تصميم ستاد تبصره‌ی ۱۳ ‬انجام شده است».

تهران، ایران: سیمین دانشور پس از دو روز ناهشیاری، امروز صبح چشمانش را گشود و به سخنان اطرافیانش واکنش نشان داد. به گزارش خبرگزاری مهر، تیم پزشکی معالج سیمین دانشور اعلام کرد که سطح هوشیاری وی نسبت به دیروز بهبود یافته است و او هم اکنون نسبت به آن‌چه در اطرافش می‌گذرد واکنش نشان می‌دهد. به گفته‌ی پزشکان معالج، دانشور اکنون به دلیل ورود لوله در داخل دهان قادر به تکلم نیست اما با خارج کردن این لوله‌ها می‌تواند صحبت کند.

آنکارا، ترکیه: انتخابات پارلمانی ترکیه از صبح امروز آغاز شد. در انتخابات پارلمانی امروز، که پیش از موعد برگزار می‌شود، حدود ۴۲ میلیون نفر واجد حق رأی، ۵۵۰ نماینده را از بین ۷۳۹۴ نامزد، از ۱۴ حزب مختلف، انتخاب خواهند کرد. نظرسنجی‌ها نشان از پیشی گرفتن حزب توسعه و عدالت، به رهبری رجب طیب اردوغان، از دیگر رقبا دارد. قرار بود انتخابات امروز در اوایل نوامبر برگزار شود اما پس از بحران سیاسی که در پی انتخابات ریاست جمهوری رخ داد، پارلمان این کشور با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد.

ورداک، افغانستان: پلیس ولایت ورداک، در جنوب افغانستان، امروز اعلام کرد جسد یکی از دو آلمانی ربوده شده را یافته است. شبه نظامیان طالبان روز گذشته اعلام کردند در پی خودداری کابل و برلین از مذاکره در باره‌ی سرنوشت دو آلمانی گروگان گرفته شده، آن دو را کشته‌اند. رییس پلیس ولایت ورداک از سرنوشت آلمانی دوم اظهار بی‌اطلاعی کرد اما گفت که عملیاتی برای جست‌وجوی او در حال انجام است. همچنین کره جنوبی، بیمناک از سرنوشت گروگان‌های کره‌ای، یک هیأت را برای مذاکره به افغانستان اعزام کرد.

میرانشاه، پاکستان: مقامات ارتش پاکستان امروز اعلام کردند در درگیری‌هایی جداگانه، ۱۹ شورشی را در نزدیکی مرز افغانستان از پای درآورده‌اند. به گفته‌ی ژنرال وحید ارشد، سخنگوی ارتش پاکستان، شورشیان امروز بر سر راه یک ستون نظامی در ایالت وزیرستان شمالی، بمبی کنار جاده‌ای کار گذاشتند و سپس با نیروهای دولتی درگیر شدند. در پی درخواست پشتیبانی هوایی ارتش، ۶ تن از شورشیان کشته شدند. همچنین در درگیری‌های جداگانه‌ی ارتش با پیکارجویان هوادار طالبان، در شب گذشته ۱۳ تن از شورشیان کشته شدند.

گرونوبل، فرانسه: صبح امروز در پی سرنگونی و سقوط یک دلیجان در دامنه‌ی کوه‌های گرونوبل فرانسه، ۲۰ لهستانی کشته شدند. این دلیجان حامل حدود ۵۰ زایر لهستانی بود که به زیارت‌گاه نوتردام دولا سالت به کوه‌های آلپ رفته بودند. باور بر این است که مریم باکره در سال ۱۸۴۶ خود را در این مکان بر دو کودک نمایانده است. گروه‌های امداد در حال نجات سایر زایران هستند.

رفح، مصر: امروز صبح یک زن دارفوری که قصد داشت از مرز مصر وارد خاک اسراییل شود هدف گلوله‌ی سربازان اسراییلی قرار گرفت و از پای درآمد. هگا عباس هارون، ۲۸ ساله، به همراه ۲۷ پناهجوی دیگر قصد داشتند با عبور از مرز مصر، از اسراییل درخواست پناهندگی کنند.

لندن، بریتانیا: کمیته‌ی روابط خارجی پارلمان بریتانیا از موافقت وزارت دفاع این کشور با فروش خاطرات تفنگداران دریایی، که ۱۲ روز را در بازداشت ایران بودند، به شدت انتقاد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، تأخیر در تماس با علی لاریجانی، ارجاع موضوع به سازمان ملل و موافقت با فروش خاطرات ملوانان از جمله انتقادهای این کمیته است. اما هماهنگی دولت در طول بحران و همچنین بعد از آزادی ملوانان و نیز دیپلماسی وزارت خارجه در پی بازداشت تفنگداران دریایی ستوده شده است.

تهران، ایران: مجلس شورای اسلامی امروز دو نفر از سه حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب كرد. به گزارش ایسنا،‌ در رأی گيری‌ای كه برای انتخاب سه حقوقدان از ميان شش حقوقدان معرفی شده از سوی رييس قوه‌ی قضاييه صورت گرفت، محسن اسماعيلی با ‪ ۱۵۹ رأی و حسينعلی اميری با ۱۵۰ رأی به عنوان حقوقدانان شوراي نگهبان انتخاب شدند. ابراهيم عزيزی، عباسعلی كدخدايی و محسن اسماعيلی سه حقوقدان شورای نگهبان هستند كه مدت عضويت شش‌ ساله‌ی آنان در اين شورا به اتمام رسيده است. شورای نگهبان قانون اساسی متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان است و بر اساس بند دوم اصل ۹۱ ‬قانون اساسی «شش نفر حقوقدان در رشته‌های مختلف حقوقی، از ميان حقوقدانان مسلمانی كه به وسيله رييس قوه‌ی قضاييه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند، با رأی مجلس انتخاب می‌گردند». از آنجا که رأی گیری سه حقوقدان شورای نگهبان در دستور کار روز سه‌شنبه‌ی مجلس بود، برخی از نمایندگان نسبت به رأی گیری امروز به شدت اعتراض کردند اما رییس مجلس «يک شبهه‌ی قانونی» یعنی رسمیت نداشتن جلسات شورای نگهبان را دلیل این رأی گیری زودهنگام بیان کرد.

تهران، ایران: کمیسیون فرهنگی مجلس امروز توقيف روزنامه‌ی هم‌میهن و فيلترينگ برخی سايت‌ها را بررسی می‌کند. به گزارش ايسنا، سيدجلال يحيی‌زاده، عضو كميسيون فرهنگی مجلس، با ابراز ناراحتي نسبت به فيلترينگ خبرگزاري كار (ايلنا) و توقيف روزنامه‌ی هم‌ميهن گفت: «امروز در كميسيون فرهنگي اين بحث مطرح خواهد شد و پس از جمع‌بندی در جلسه‌ی روز سه‌شنبه، كه با حضور وزير ارشاد برگزار می‌شود، در اين باره قطعا صحبت خواهيم كرد».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)