تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۸ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز پنج‌شنبه
۲۸ تیر ۱۳۸۶
۱۹ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: هاله بخاش، دختر هاله اسفندیاری، امروز در مقاله‌ای در روزنامه‌ی واشنگتن‌پست برنامه‌ی تلویزیونی شب گذشته را «نقشه‌ای خام‌دستانه» توصیف کرد. شبکه‌ی یک سیمای جمهوری اسلامی ایران شب گذشته سرانجام پس از چند روز پیش‌اعلان، نخستین قسمت از برنامه‌ای موسوم به «به اسم دموکراسی» حاوی سخنان هاله اسفندیاری، یحیی‌کیان تاج‌بخش و رامین جهانبگلو را پخش کرد. در این برنامه سخنان این ۳ پژوهشگر عمدتا در باره‌ی فعالیت‌های دانشگاهی و تحقیقاتی‌شان بود و در لابه‌لای آن، فیلمی کوتاه از چگونگی شکل گرفتن انقلاب مخملین در قرقیزستان با الگوبرداری از اوکراین و اسلوکی و گرجستان نشان داده می‌شد.

واشنگتن، آمریکا: تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد، روز گذشته اعلام کرد تنها محور دور دوم گفت‌وگوهای ايران و آمريکا امنيت و ثبات عراق خواهد بود. دو روز پیش، وزير خارجه‌ی ایران و سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريکا از برگزاری این گفت‌وگوها در «آينده‌ای نزديک» خبر دادند.

تهران، ایران: محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری ايران، برای دیدار با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، امروز تهران را به مقصد دمشق ترک کرد. به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد پيش از ترک تهران به خبرنگاران گفت: «روابط ايران و سوريه همواره رو به گسترش بوده و ديدگاه‌های مشتركی در مسايل دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی داشته‌ايم». احمدی‌نژاد افزود: «امروز به دعوت رسمی بشار اسد و برای تبريک به مناسبت انتخاب مجدد ايشان به رياست جمهوری سوريه به اين كشور سفر می‌كنيم».

بغداد، عراق: ارتش آمریکا در عراق امروز اعلام کرد بر اثر برخورد یک خودروی نظامی با بمبی کنار جاده‌ای در نیمه‌ی شرقی بغداد، ۴ سرباز آمریکایی و مترجم عراقی‌شان کشته شده‌اند. در رویدادی دیگر، گروه پارلمانی جبهه‌ی توافق ملی، که مهم‌ترین گروه سنی‌مذهب در پارلمان عراق به شمار می‌رود، امروز اعلام کرد به تحریم پارلمان پایان می‌دهد و مجددا در مجلس عراق شرکت می‌کند. ۴۴ عضو این گروه، ماه گذشته شرکت در جلسات پارلمان را، در اعتراض به برکناری سخنگوی سنی پارلمان، به حال تعلیق درآورده بودند. در رویدادی دیگر، ارتش آمریکا در عراق امروز اعلام کرد ۲ تن از سربازان خود را به اتهام قتل طبق نقشه‌ی قبلی یک عراقی را بازداشت کرده است.

بغداد، عراق: ارتش آمریکا در عراق از بازداشت يكی از رهبران ارشد شبكه‌ی القاعده‌ی عراق خبر داد. ژنرال كوين برگنر، سخنگوی ارتش آمريكا در عراق، روز گذشته اعلام كرد خالد عبدالفتاح داود محمود المشهدانی، معروف به «ابو شهيد المشهدانی» دو هفته پیش در موصل دستگير شده است. برگنر فرد بازداشت شده را رابط ابویعقوب المصری و اسامه بن لادن معرفی کرد.

حُب، پاکستان: صبح امروز در پی حمله‌ی انتحاری سرنشین یک خودرو به ستونی از کارگران چینی که مأموران پلیس آنها را محافظت می‌کردند، ۲۴ نفر کشته شدند. در این انفجار انتحاری، که در شهر هوب، در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، روی داد ۲۴ نفر کشته شدند. ۷ تن از مأموران پلیس در میان قربانیان هستند اما هیچ یک از اتباع چین در این انفجار آسیبی ندیدند. ۲۰ نفر نیز در این حمله مجروح شده‌اند. این ششمین حمله‌ی انتحاری از زمان عملیات ارتش پاکستان علیه طلبه‌های شورشی سنگر گرفته در مسجد لعل اسلام آباد است. در رویدادی دیگر،‌ در شمال پاکستان نیز صبح امروز حمله‌ای انتحاری روی داد و تلفاتی در پی داشت. در شهر هنگو، نزدیکی پیشاور، سرنشین یک خودرو با شکستن حفاظ یک آموزگاه پلیس، خود را در محوطه‌ی آموزشگاه منفجر کرد و ۶ تن را از پای درآورد.

لیسبون، پرتغال: رهبران گروه چهارجانبه‌ی صلح خاورمیانه (کوارتت) امروز در لیسبون، پایتخت پرتغال گرد می‌آیند. تمرکز اصلی نشست امروز بر روی نقش تونی بلر، نماینده‌ی جدید این گروه، است. تونی بلر پس از استعفایش از نخست وزیری بریتانیا در ۲۷ ژوئن، به عنوان فرستاده‌ی ویژه‌ی کوارتت برگزیده شد. گروه چهارجانبه‌ی صلح خاورمیانه از سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا، آمریکا و روسیه تشکیل شده است.

جزایر قناری،‌ اسپانیا: صبح امروز قایقی حامل ۱۰۵ متقاضی پناهندگی در آب‌های نزدیک به جزایر قناری اسپانیا غرق شد. نیروهای امدادی اسپانیا موفق شده‌اند تاکنون ۴۹ تن را نجات دهند. از سرنوشت بقیه‌ی سرنشینان همچنان اطلاعی در دست نیست.

بمبئی، هند: شب گذشته بر اثر فرو ریختن ساختمانی ۷ طبقه در بمبئی، دست کم ۲۶ نفر کشته شدند. تلاش نیروهای امدادی برای نجات جان ۳۰ زیر آوار مانده‌ی احتمالی همچنان ادامه دارد. علت اصلی این حادثه هنوز اعلام نشده است اما تاکنون چند حادثه‌ی مشابه در این محله‌ی بسیار متراکم شهر ۲۰ میلیون نفری بمبئی به وقوع پیوسته است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)