تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بزرگترین نیروگاه اتمی جهان خاموش می‌ماند

مقامات ژاپنی روز چهارشنبه دستور دادند بزرگترین نیروگاه اتمی جهان که پس از زلزله‌ شدید کاشیوازاکی کار خود را متوقف کرده بود، تا مدتی نا معین همچنان خاموش بماند.

این تصمیم در پی آن اتخاذ شد که شرکت متصدی این نیروگاه، فاش ساخت که انتشار پرتوهای رادیواکتیو بیش از آن بوده که پیش از این تصور می‌شد.


نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی-کاریوا و جاده منتهی به آن. فرانس پرس

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی زلزله 6.8 درجه ریشتری که در روز دوشنبه در ژاپن روی داد، از نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی-کاریوا مقدار کمی پرتوی رادیو اکتیو ساطع شد. بر اثر زلزله همچنین دهها اشکال دیگر برای این نیروگاه پیش آمده است. مرکز زلزله روز دوشنبه تنها 9 کیلومتر با نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی-کاریوا فاصله داشت.

شرکت "توکیو الکتریک پاور" که متصدی نیروگاه اتمی کاشیوازاکی-کاریوا است، در گزارشی اعلام کرد آبی که از این نیروگاه به دریا نشت پیدا کرده است، 1.5 برابر بیشتر از انچه تصور می‌شد به مواد رادیواکتیو آلوده بوده است. این شرکت با این حال این آلودگی را برای سلامتی انسان "خطرناک" ندانست.

تسونهیسا کاتسوماتا، رییس "توکیو الکتریک پاور" تصدیق کرد که "بدون شک" بزرگی زلزله بیشتر از مقاومت نیروگاه بوده است. وی با این حال اظهار داشت هیچگونه خطر جدی رآکتورهای این نیروگاه را تهدید نکرده است.

رییس "توکیو الکتریک پاور" که یک یقه سفید است، برای بازدید از محل نیروگاه اتمی در شمال غرب توکیو، لباس آبی کارگران نیرگاه را برتن کرد.

رییس "توکیو الکتریک پاور" درباره این حادثه گفت: "ما از آنچه اتفاق افتاد متاسفیم، و ما تلاش خواهیم کرد این نیروگاه را به نیروگاهی ایمن تبدیل کنیم که مایه غرور ما باشد".

رییس "توکیو الکتریک پاور" همچنین اظهار داشت: "من از صمیم قلب برای ایجاد تشویش و نگرانی‌های گسترده پوزش می‌خواهم".

هیروشی آیدا، شهردار کاشیوازاکی، با احضار رییس "توکیو الکتریک پاور" وی را از بازگشایی نیروگاه اتمی آسیب دیده تا احراز ایمنی کامل منع کرد.

نیروگاه اتمی کاشیوازاکی-کاریوا پس از زلزله روز دوشنه که به مرگ 9 نفر و زخمی شدن 100 نفر انجامید، تعطیل شد.

آسیب دیدن این نیروگاه ابعاد جهانی نیز پیدا کرد. محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفافیت در اطلاع‌رسانی مقامات ژاپنی در این زمینه شد.

مدیر کل آژانس هنگام دیدار از کوالالامپور گفت: "روشن است که ژاپن باید بررسی تمام‌عیاری از ساختمان ، سیستم‌ها و قطعات رآکتور ترتیب دهد تا نشان دهد که ما درس‌‌های لازم را از این زلزله فراگرفته‌ایم".

دولت شینزو آبه، که اواخر این ماه با انتخابات دشواری روبرو است در برابر شرکت
"توکیو الکتریک پاور" موضع سختی اتخاذ کرده است. یا سوهیسا شیوزاکی، سخنگوی ارشد دولت، از مقامات این شرکت خواسته است که "مسائل را

چنان به روشنی توضیح دهد که مردم عادی هم بفهمند".

سخنگوی ارشد دولت در توکیو به خبرنگاران گفت: "من از آنها می‌خواهم صادقانه و بی‌درنگ اظهار نظر بکنند".

نظرهای خوانندگان

یقه سفید یعنی چه؟

-- امیر ، Jul 19, 2007 در ساعت 06:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)