تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۷ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز چهارشنبه
۲۷ تیر ۱۳۸۶
۱۸ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

واشنگتن، آمریکا: وزارت خارجه‌ی آمریکا به تصمیم ایران برای پخش تلویزیونی «اعترافات» دو تن از آمریکاییان ایرانی‌تبار اعتراض کرد. شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای نمایش دو تن از شهروندان آمریکایی از تلویزیون دولتی ایران اعتراض داریم». شبکه‌ی یک سیمای جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته با پخش اعلان‌ها و آگهی‌های متعدد گفته است روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، برنامه‌هایی با نام «به اسم دموکراسی» حاوی سخنان هاله اسفندیاری و کیان تاجبخش و رامین جهانبگلو پخش می‌کند. مک‌کورمک همچنین جمهوری اسلامی را متهم کرد که «این دو شهروند آمریکایی را مجبور کرده است سخنانی دیکته‌شده را تکرار کنند».

سائوپولو، برزیل: انتظار می‌رود سانحه‌ی برخورد هواپیمای مسافربری با ساختمانی در اطراف فرودگاه سائوپولو که شب گذشته روی داد به مرگ ۲۰۰ تن منجر شده باشد. ژوزه سرا، فرماندار سائوپولو، امروز گفت هیچ‌یک از ۱۷۶ مسافر هواپیما نمی‌توانند زنده باشند. چرا که بر اثر زبانه‌های آتش، دمای داخل بقایای هواپیما به هزار درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. نیروهای امدادی نیز تاکنون مرگ ۲۵ تن از ساکنان ساختمانی را که هواپیما با آن برخورد کرده تایید کرده‌اند. هواپیمای جت مسافربری متعلق به خطوط هوایی تام، سه‌شنبه شب هنگام فرود در فرودگاه سائوپولو دچار مشکل شد و پس از خارج شدن از باند، از بزرگراه پر رفت‌وآمد انتهای باند نیز عبور کرد و در پی برخورد با ساختمانی آتش گرفت.

اسلام‌آباد، پاکستان: در پی انفجار انتحاری روز گذشته در اسلام‌آباد، ارتش پاکستان امروز به حال آماده‌باش درآمد. روز گذشته در جریان تظاهرات هواداران افتخار محمد چودری،‌ رییس برکنارشده‌ی دیوان عالی کشور، یک بمب‌گذار انتحاری ۱۷ نفر را از پای درآورد. این پنجمین بمب‌گذاری انتحاری پس از حمله‌ی نیروهای نظامی پاکستان به مسجد لعل در هفته‌ی گذشته محسوب می‌شود.

پاریس، فرانسه: نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، امروز اعلام کرد قصد دارد ظرف چند روز آینده به لیبی سفر کند. خبرگزاری رسمی جانا همچنین گزارش داده است که سارکوزی شب گذشته مکالمه‌ای تلفنی با معمر قذافی، رهبر لیبی، داشته است. سارکوزی از تصمیم اخیر لیبی در باره‌ی تبدیل حکم ۶ متهم پرونده‌ی انتقال خون آلوده به ایدز به کودکان لیبیایی استقبال کرده است. روز گذشته رییس شورای عالی قضایی لیبی اعلام کرد حکم اعدام ۵ پرستار بلغار و یک پزشک فلسطینی از اعدام به حبس تغییر یافته است. اعلان این تصمیم با استقبال کشورهای مختلفی روبه‌رو شده است. یک پزشک فلسطینی و پنج پرستار بلغار، که از فوریه‌ی ۱۹۹۹ زندانی هستند، متهم‌اند با انتقال خون آلوده، ۴۳۸ کودک را در بیمارستانی در بن‌غازی به ایدز مبتلا کرده‌اند. ۵۶ تن از این کودکان تاکنون جان باخته‌اند.

لندن، بریتانیا: در پی واکنش تند روز گذشته‌ی مقامات روسیه به تصمیم بریتانیا برای اخراج ۴ دیپلمات روس از لندن، بریتانیا امروز اعلام کرد منتظر پاسخ مسكو می‌ماند. تنش پدید آمده در روابط دو کشور پس از آن آغاز شد که روسیه درخواست لندن را برای استرداد الكساندر لوگووی، مظنون به قتل الكساندر ليت‌ويننكو در لندن، را نپذیرفت و بریتانیا اعلام کرد قصد دارد ۴ دیپلمات روسیه را اخراج کند.

استانبول،‌ ترکیه: شب گذشته بمبی در خارج از ستاد انتخاباتی حزب حاکم ترکیه در استانبول منفجر شد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این انفجار آسیب‌هایی به ساختمان‌ها وارد کرده اما تلفاتی در پی نداشته است. انتخابات پارلمانی ترکیه روز یک‌شنبه برگزار خواهد شد. سه روز پیش نیز دو بمب صوتی در نزدیکی ستاد انتخاباتی حزب راستگرای ملی‌گرا در ازمیر منفجر شده بود.

چوکورچا،‌ ترکیه:‌ صبح امروز بر اثر برخورد خودروی نظامیان ترکیه با یک مین جاده‌ای، ۲ تن از سربازان دولتی کشته و ۶ سرباز دیگر زخمی شدند. این حادثه در جاده‌ای در اطراف شهر چوکورچا، نزدیکی مرز عراق، روی داد. کارگذاری مین‌های جاده‌ای عمدتا از سوی افراد حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) صورت می‌گیرد.

ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی: امروز، ۱۸ ژویيه، هشتادونهمين سالروز تولد نلسون ماندلا، مشهورترين چهره‌ی مبارزه عليه آپارتايد در آفريقای جنوبی‌ست. ماندلا در ۱۸ ژویيه‌ی ۱۹۱۸ در روستای قونو در آفريقای جنوبی به دنيا آمد. او در ۹ سالگی پدر را از دست داد. بعدها او موفق شد تحصیلات خود را در رشته‌ی حقوق به پایان ببرد. ماندلا، که به مبارزه علیه حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی روی آورده بود، در سال ۱۹۶۲ پس از ۱۷ ماه تحت تعقيب بودن دستگير شد. دادگاه او را به جرم خرابكاری و خيانت به كشور به حبس ابد با اعمال شاقه محكوم کرد. بر اثر فشارهای بین‌المللی، نلسون ماندلا پس از گذراندن ۲۷ سال زندان، در فوريه‌ی ۱۹۹۰ آزاد شد. او در سال ۱۹۹۳ جایزه‌ی صلح نوبل را دریافت کرد. نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۴ به رياست جمهوری آفريقای جنوبی انتخاب شد و تا سال ۱۹۹۹ اين سمت را برعهده داشت.

آستانه، قزاقستان: وزير فرهنگ و ارتباطات قزاقستان اعلام کرد اين كشور درصدد ايجاد بزرگ‌ترين خبرگزاری در منطقه است. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری قزاقستان تودی، يرمحمد ايرتيس‌بايف گفت: «اين خبرگزاری در قالب شبكه‌ی تلويزيونی دولتی موسوم به "قزاقستان" راه‌اندازی خواهد شد». او همچنین گفته است: «اين خبرگزاری مشابه رويترز، بی‌بی‌سی و نووستی خواهد بود و خبرهای در ارتباط با قزاقستان، منطقه و جهان را به‌طور نوشتاری و تصويری منتشر خواهد كرد». ايرتيس‌بايف هزینه‌ی تأسيس و راه‌اندازی اين خبرگزاری را ۵۰۰‬ ميليون دلار برآورد کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)