تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کارنامه‌ی ۳ ساله‌ی شورای نگهبان

شورای نگهبان طی سه سال گذشته، از تیر ۸۳ تا تیر ۸۶، تعداد ۲۵۷ مصوبه‌ی مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده که از مجموع این تعداد، ۴۰ مصوبه را مغایر با شرع یا قانون اساسی تشخیص داده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز به مناسبت سالروز تأسیس این شورا و پایان یک دوره‌ی شش ساله، گزارشی از عملکرد شورای نگهبان را در سه سال اخیر ارائه کرد.

طرح رسیدگی به دارایی‌های مسئولان جمهوری اسلامی یکی از طرح‌هایی بود که شورای نگهبان آن را مغایر با شرع و قانون اساسی شناخت و آن را به مجلس بازگرداند. کدخدایی در مورد این مصوبه گفت: «در اصل مذكور وقتی موارد را مشخص كرده ظاهر امر نشان داده كه حصری است. زمانی ما می‌توانيم بگوييم كه حصری نيست كه مثلا از لفظ از جمله استفاده شده باشد».

کدخدایی همچنین اعلام کرد ۱۱۲ اساسنامه‌ی مصوب هیأت وزیران نیز در مدت سه سال گذشته در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته که ۹ مورد از آنها مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص داده شده است.

به گفته‌ی سخنگوی شورای نگهبان، در این مدت تعداد ۶۷ نامه نیز از سوی دیوان عدالت اداری به این شورا رسیده بود که موارد خلاف شرع را به برخی بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مقررات نسبت می‌داد. شورای نگهبان پس از بررسی، ۱۴ مورد از مغابرت‌ها را تایید کرد.

طی سه سال گذشته، ۷ بار از شورای نگهبان تفسیر اصول قانون اساسی، به ویژه اصل ۱۷۰، استفسار شده است.

به گفته‌ی عباسعلی کدخدایی، شورای نگهبان نظرات کارشناسی را قبل از جلسه رسمی مورد بررسی قرار می دهد و نظرات کارشناسی که به شورا واصل شده‌اند تاکنون در ۱۳ جلد به چاپ رسیده و هشت جلد از آن نیز بر روی سی‌دی منتشر شده است. همچنین «از امروز سایت اینترنتی مرکز تحقیقات شورا رسما آغاز به کار کرد».

طی سه سال گذشته، انتخابات هفتمین دوره‌ی مجلس و نهمین دوره‌ی ریاست جمهوری مهم‌ترین انتخاباتی بوده‌اند که شورای نگهبان بر آنها نظارت داشته است. كدخدايی در این زمینه گفت: «در طول مدتی كه بنده با شورای نگهبان همكاری داشتم می‌توانم شهادت دهم كه كليه‌ی اعضا به جز قانون و ضابطه هيچ ملاک ديگری نداشتند». وی همچنین در باره‌ی مكانيزه شدن انتخابات نيز گفت: «قانون اخير وزارت كشور را موظف كرده كه در ظرف شش ماه مكانيزه شدن انتخابات را انجام دهد كه در اين باره آنها طرح‌هايی را به شورا ارسال كرده‌اند».

کدخدایی در پاسخ به سؤالی در باره‌ی عدم تبليغات و چسباندن بنر و پوستر نامزدها گفت: «در اين مورد ديدگاه خاصی نداريم؛ مصوبه‌ای است كه در مجلس تصويب شده و ما اقدام خاصی در اين مورد نمی‌توانيم انجام دهيم».

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید آیا در بررسی صلاحیت‌ها، متحصنين مجلس ششم در حكم مغايرین با نظام محسوب می‌شوند. كدخدايی پاسخ داد: «مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس تمام جزیيات را مطرح كرده است. در تمام ادوار كه شورا در بحث انتخابات بوده به تمام اين بندها استناد كرده است. به عنوان مثال، وقتی فردی در مصاحبه‌ای بيان می‌كند كه ولايت فقيه را قبول ندارد شما از آن چه برداشت می‌كنيد؟»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)