تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران؛ دومین مصرف کننده‌ی نفت در منطقه

سازمان كشورهای صادر كننده‌ی نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌ی خود كه روز گذشته در وین انتشار یافت، اعلام كرد كشورهای خاورميانه به دليل رشد اقتصادی در سال‌های اخير، تقاضای بالایی برای نفت خام دارند.

بر پایه‌ی گزارش اوپک،‌ ايران با ميانگين مصرف ۷/۱ ميليون بشكه نفت در روز، دومين مصرف کننده‌ی بزرگ منطقه به شمار می‌رود و ۳۷ درصد تقاضای نفت خاورميانه را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش بزرگ‌ترین مصرف کننده‌ی نفت در منطقه، عربستان سعودی با ميانگين مصرف ۲ ميليون بشكه در روز معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، مصرف روزانه‌ی کشورهای منطقه افزایشی ۲۶۰ هزار بشکه‌ای داشت و بنابر این، انتظار می‌رود تقاضای نفت در منطقه به ۶ ميليون و ۴۰۰هزار بشكه در روز برسد.

گزارش اوپک برآورد می‌کند که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۸ به ۳۴/۱ ميليون بشكه در روز افزايش پیدا کند.

از سوی دیگر، بهای نفت در بازارهای جهانی همچنان رو به افزایش است. صبح امروز هر بشکه نفت سبک برای تحویل در ماه اوت، در بازار بورس نیویورک به ۱۹/۷۴ دلار رسید که نسبت به روز گذشته ۴ سنت افزایش داشت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز امروز با افزایشی ۲ سنتی، به بهای ۳۱/۷۶ دلار معامله شد.

کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت ایران، نیز امروز در پاسخ به این سؤال که آیا اوپک جلسه‌ی فوری فوق‌العاده برگزار خواهد کرد گفت: «جلسه‌ی فوق‌العاده‌ای در کار نخواهد بود؛ زیرا افزایش قیمت نفت به دلیل کمبود نفت در بازار نیست بلکه کمبود فرآورده است». به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نفت ایران امروز در حاشیه‌ی اولین همایش لوله و صنایع وابسته، پیش‌بینی کرد قیمت نفت به مرز ۸۰ دلار برسد.

ایران دومین تولیدکننده‌ی نفت در اوپک و چهارمین تولید کننده‌ی بزرگ در جهان است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)