تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۶ تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز سه‌شنبه
۲۶ تیر ۱۳۸۶
۱۷ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

بغداد، عراق: ساعاتی پیش یک خودروی بمب‌گذاری شده در پارکینگ ساختمانی بسیار نزدیک به سفارت ایران در بغداد، منفجر شد و به کشته شدن یک تن و زخمی شدن ۴ تن دیگر انجامید. سفارت ایران در بغداد پیش از این نیز هدف بمب‌گذاری بوده است: در آوریل گذشته، دو خودروی بمب‌گذاری شده در پارکینگ محوطه‌ی سفارت منفجر شد اما تلفاتی به همراه نداشت.

کاشی‌وازاکی، ژاپن: تلفات زلزله‌ی یک‌شنبه شب ژاپن به ۹ نفر رسیده است. مقامات بیمارستانی از جراحت ۹۰۰ نفر، از جمله ۱۹ مجروح وخیم، خبر داده‌اند. تیم‌های نجات همچنان در جست‌وجوی زیر آوار ماندگان احتمالی هستند و شب گذشته هزاران نفر به خاطر بیم از پس‌لرزه‌ها شب را در پناه‌گاه‌های موقت سپری کردند. زلزله‌ی ۸/۶ ریشتری ژاپن همچنین به نیروگاه اتمی کاشی‌وازاکی - کاری‌وا، که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی جهان محسوب می‌شود، خساراتی وارد کرده است.

مسکو، روسیه: روزنامه‌های مهم روسیه امروز در صفحات اول خود تصمیم دولت بریتانیا را در باره‌ی اخراج ۴ دیپلمات روس از لندن، یک «جنگ دیپلماتیک» خواندند. روزنامه‌ی ایزوستیا نوشت: «نخست وزیر جدید بریتانیا به روسیه اعلان جنگ داده است ... جنگی دیپلماتیک». روزنامه‌ی کومرسان نیز نوشت: «بریتانیای کبیر و روسیه جنگی دیپلماتیک را آغاز کرده‌اند». در پی خودداری روسیه از استرداد آندره‌ی لوگووی، که به قتل الکساندر لیت‌ویننکو در لندن متهم است، بریتانیا اعلام کرد قصد دارد ۴ دیپلمات روسیه را اخراج کند.

واشنگتن، آمریکا: کاخ سفید امروز اعلام کرد جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در مکالمه‌ی تلفنی با رهبران کشورهای عربستان سعودی، اردن و مصر از آنها خواسته است دولت محمود عباس را پشتیبانی کنند. سخنگوی کاخ سفید گفت بوش با رهبران این سه کشور عربی در باره‌ی کنفرانس صلحی که در ماه‌های آینده برگزار می‌شود نیز صحبت کرده است.

کانبرا،‌ استرالیا: کوین اندروز، وزیر مهاجرت استرالیا، گفت حتا اگر بی‌گناهی محمد حنیف نیز در دادگاه ثابت شود باز هم روادید او لغو و از استرالیا اخراج خواهد شد. محمد حنیف، پزشک هندی‌تبار ۲۷ ساله، به ارتباط با بمب‌گذاری‌های نافرجام در بریتانیا و «پشتیبانی از یک گروه تروریستی» متهم است. اتهام او دادن سیم‌کارت تلفن همراه به پسر عمویش است که پس از توطئه‌های نافرجام لندن و گلاسکو در بریتانیا بازداشت شده است. همسر دکتر حنیف می‌گوید او سیم‌کارتش را سال گذشته، هنگامی که بریتانیا را برای کار در بیمارستانی استرالیایی ترک می‌کرد، برای استفاده از باقی‌مانده‌ی اعتبارش به خویشاوندان داد. بر اساس قوانین تازه‌ی ضد تروریستی، اگر محمد حنیف در دادگاه محکوم شود، باید ۱۵ سال را در زندان بگذراند.

داکا، بنگلادش: دولت موقت بنگلادش، که از پشتیبانی ارتش برخوردار است، سخت‌گیری‌هایی جدید را بر دو نخست وزیر پیشین این کشور اِعمال کرده است. خانم شیخ حسینه روز گذشته بازداشت شد و خانم خالده ضیا نیز حکم احضاریه‌ای برای حضور در دادگاه دریافت کرده است. تحلیلگران می‌گویند دولت موقت بر اساس طرح «منهای دو» مترصد حذف این دو سیاست‌مدار از صحنه‌ی سیاسی بنگلادش است.

جرجیا، آمریکا: آخرین تلاش‌ها برای جلوگیری از اعدام یک سیاهپوست آمریکایی در حال انجام است. تروی دیویس، ۳۸ ساله، به جرم شلیک مرگبار به یک پلیس در سال ۱۹۹۰، امشب با تزریق سم اعدام خواهد شد. در طول هفده سال گذشته که دیویس زندانی بوده است، از میان ۹ شاهد ۷ نفر ماجرا را تغییر داده‌اند و هر بار آن را به شکلی تازه شرح می‌دهند. سازمان عفو بین‌الملل نیز حکم اعدام دیویس را به شدت تقبیح کرده و آن را «نمایانگر نقصان فاجعه‌بار در ماشین مجازات مرگ در آمریکا» دانسته است.
آخرین خبر: هیأت منصفه‌ی ایالت جرجیا با تعویق اعدام دیویس موافقت کرده است.

طرابلس، لیبی: حکم اعدام متهمان پرونده‌ی جنجالی پنج پرستار بلغاری و يک پزشک فلسطينی، که به تزریق خون آلوده به ایدز به ۴۳۷ كودک لیبیایی متهم هستند، امروز مجددا بررسی می‌شود. تصمیم‌گیری در باره‌ی این پرونده قرار بود دیروز انجام شود اما رییس شورای عالی قضايی ليبی روز گذشته اعلام کرد «چون شورای عالی قضايی بررسی پرونده‌های ديگری را دستور کار داشت، نتوانست طبق برنامه به پرونده‌ی اين شش متهم رسيدگی كند».

تهران، ایران: دبير انجمن حمايت از بيماران كبدی اعلام کرد در حدود ۳ درصد از شهروندان ایرانی به انواع هپاتيت مبتلا هستند. به گزارش ایسنا، منوچهر توكلی گفت: «در حال حاضر ده هزار بيمار هپاتیتی در این انجمن، خدمات درمانی و حمايتی دريافت می‌كنند، اما به دليل نبود امكانات و مكان مناسب برای درمان، ديگر نمی‌توانيم بيمار دیگری را پذيرش كنيم». توکلی همچنین به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است: «از ده سال پيش خواستار همكاری مسئولان در ساخت مركز درمانی اختصاصی و تخصصی برای بيماران كبدی شده‌ایم اما تاكنون هيچ توافقی در اين رابطه صورت نگرفته است. از آنجايی كه هپاتيت يک بيماری مسری‌ست، وجود درمانگاه اختصاصی بيماران مبتلا به هپاتیت، می‌توان از شيوع آن در جامعه جلوگيری كرد».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)