تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خبرهای نیمروزی ۲۴تیر


سرخط آخرین خبرها در نیمروز یک‌شنبه
۲۴ تیر ۱۳۸۶
۱۵ ژوییه ۲۰۰۷


منبع: خبرگزاری فرانسه

تهران، ایران: محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، امروز گفت: «پيشنهاد البرادعی در باره‌ی مذاكره‌ی مستقيم با آمريكا بايد بررسی ‌شود». حسینی، که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «« ابعاد مختلف اين پيشنهاد بايد بيشتر مورد بررسی قرار گيرد. شايد در مذاكرات آينده بتوان در باره‌ی زوايای آن سؤال كرد تا مشخص شود هدف اصلی آن چيست». به گزارش ایسنا،‌ سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید احمدی‌نژاد گفته بود قطار هسته‌ای ايران ترمز ندارد ولی اكنون شاهديم كه قطار هسته‌ای ايران دچار ترمز شده است گفت: «ترمز و توقفی در كار نيست؛ فعاليت‌های هسته‌ای ما در يک چارچوب مدون و دقيق، فارغ از فراز و نشيب‌ها و حواشی سياسی ادامه دارد». حسینی در قسمت دیگری از سخنانش آمريكايی‌ها را متهم کرد که با نيروهای بعثی نشست و برخاست دارند: «ما طرح این موضوعات را اكنون لازم نمی‌دانيم. مانند نوع تعاملی كه آمريكايی‌ها با گروه‌های تروريستی می‌كنند و چشم خود را به روی كسانی كه چنين اقدامی انجام می‌دهند می‌بندند. نمی‌خواهيم اعلام كنيم كه كجاها با نيروهای بعثی نشست و برخاست دارند. اينها مسایلی نيست كه جمهوری اسلامی ايران نسبت به آنها بی‌اعتنا باشد».

سوات، پاکستان: صبح امروز بر اثر حمله‌ای انتحاری در ناحیه‌ی کوهستانی سوات، در ایالت وزیرستان شمالی، ۱۰ سرباز کشته و حدود ۴۰ سرباز دیگر زخمی شدند. سخنگوی ارتش پاکستان احتمال داده است این حمله‌ی انتحاری با عملیات ارتش علیه طلبه‌های شورشی در مسجد لعل در اسلام آباد مرتبط باشد. روز گذشته نیز بر اثر حمله‌ای انتحاری در همین ایالت،‌ ۲۴ تن از نیروهای نظامی پاکستان کشته و ۲۷ سرباز دیگر مجروح شدند.

واشنگتن، آمریکا: شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا، امروز اعلام کرد کره شمالی فعالیت رآکتور هسته‌ای یانگ‌بیون را متوقف کرده است. مک‌کورمک همچنین گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز باید این تعطیلی را تایید کند. تیم بازرسان آژانس، که به پیونگ‌یانگ سفر کرده است، بر کار تعطیلی این رآکتور نظارت دارند. از سوی دیگر، مذاکرات شش جانبه قرار است روز چهارشنبه در پکن از سر گرفته شود. کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، آمریکا،‌ روسیه، چین و ژاپن در این مذاکرات شرکت دارند.

اینترنت: امروز نواری ویدیویی از اسامه بن‌لادن، رهبر گروه القاعده، در اینترنت انتشار یافت. بن‌لادن در این ویدیو، که تاریخ ضبط آن مشخص نیست، شهادت‌طلبی را می‌ستاید و می‌گوید: «خوشبخت کسی‌ست که الله او را برای شهادت انتخاب می‌کند». این کلیپ، که «بادهای شهادت» عنوان دارد، به گفته‌ی مسئولان سایت Intelligence Group ویدیویی قدیمی‌ست. بن‌لادن در قسمت دیگری از این نوار می‌گوید: «پیامبر خاتم نیز آرزو داشت با شهادت بمیرد».

موگادیشو، سومالی: كنفرانس آشتی ملی امروز در میان تدابیر امنیتی در موگادیشو، پایتخت سومالی، گشایش می‌یابد. برخی گروه‌های اسلامگرا اين کنفرانس را توطئه عليه ملت سومالی خوانده و شركت‌كنندگان را به مرگ محكوم كرده‌اند. هزاران نفر از ساکنان موگاديشو، به خاطر ترس از افزايش خشونت‌ها در طول برگزاری این كنفرانس، شهر را ترک كرده‌اند.

اورشلیم، اسراییل: شیمون پرز عصر امروز به‌عنوان نهمین رییس جمهوری اسراییل در پارلمان این کشور ادای سوگند خواهد کرد. پرز،‌ که یک بار جایزه‌ی صلح نوبل را از آن خود کرده است، ماه گذشته و پس از استعفای موشه کاتساو از ریاست جمهوری، از سوی پارلمان به این سِمت برگزیده شد.

پراگ، جمهوری چک: یک دختر چینی امروز به عنوان دختر شایسته‌ی ناشنوای سال انتخاب شد. بائو کوئینگ لینگ، رقصنده‌ی ۲۵ ساله‌ی دالیان چین، امروز در مراسم انتخاب دختر شایسته‌ی ناشنوا، که در پراگ برگزار شد، از ۱۸ رقیب خود پیشی گرفت و این مقام را از آن خود کرد. جایزه‌ی این مسابقه، تاج کریستالی به ارزش ۳۰۰هزار کرون، معادل ۱۵هزار دلار، است.

اولدنبرگ، آلمان: بامداد امروز در یکی از بزرگراه‌های نزدیک اولدنبرگ، در شمال آلمان، خودرویی ۸ کیلومتر در مسیر مخالف راند و سپس با شدت به خودروی دیگری حامل ۴ سرنشین برخورد کرد و هر ۵ تن درجا کشته شدند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)