تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نامه دیده‌بان حقوق بشر به آیت‌الله شاهرودی

پس از اجرای حکم سنگسار جعفر کیانی، سارا لی ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر، با یادآوری تعهدات بین‌المللی ایران در زمینه حقوق بشر، از رییس‌ فوه قضاییه خواست که از سنگسار مکرمه ابراهیمی جلوگیری کند و سنگسار را از مجازات‌های ایران برچیند.


سارا لی ویتسون. گلف نیوز



در این نامه آمده است: "دیده‌بان حقوق بشر از اعدام به وسیله سنگسار در ملاء عام جعفر کیانی که کمتر از یک ماه پس از پادرمیانی حضرتعالی برای معلق کردن حکم وی رخ داده، عمیقا نگران است. در نتیجه ما به صورت فزآینده‌ای از خطر قریب الوقوع سنگسار مکرمه ابراهیمی، که او نیز همراه با جعفرکیانی درسال 1996 به مرگ محکوم شده بود، نگرانیم. ازهمین رو ما از جنابعالی تقاضا داریم تا به سرعت وارد عمل شده و از اعدام مکرمه ابراهیمی جلوگیری کنید".

سارا لی ویتسن می‌افزاید: "یازده سال قبل، شعبه یک دادگاه جنایی تاکستان، شهری دراستان قزوین جعفرکیانی و مکرمه ابراهیمی را با اتهام زنای محصنه به سنگسار محکوم کرد. ازآن زمان به بعد این زوج درانتظار اجرای حکم خود درزندان قزوین به سرمی بردند. د فرزند این زوج دراین مدت همراه مادر خود درزندان بوده‌اند".

این مقام دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به توقف چند روزه این حکم خطاب به آیت‌الله شاهرودی می‌نویسد: "دراواسط ماه ژوئن ، شورای تامین استان قزوین اعلام کرد که حکم سنگسار مکرمه ابراهیمی و جعفرکیانی درتاریخ 21 ژوئن اجرا خواهد شد. کمتر ازبیست وچهارساعت قبل ازآنکه این حکم اجرا شود، دستور نوشته شده توسط حضرتعالی به مسئولین قضایی تاکستان داده شد تا احکام اعدام متوقف شود. سازمان دیده بان حقوق بشر اقدامات شما را خوشایند می‌داند".

سارا لی ویتسن ادامه می‌دهد: "برخلاف دستورتوقف، روزپنجم ژوییه مقامات جعفرکیانی را به قصد مرگ در روستای کوچکی به نام آقچه کند ازتوابع تاکستان، سنگسار کردند. اعدام ازطریق سنگسار جعفرکیانی ناقض تعهدات مبتنی بر عهدنامه های حقوق بشری است که ازتصویب گذشته است. ایران یکی ازاعضای کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی ومدنی که بند ششم آن تصریح می‌کند در کشورهایی که مجازات اعدام منسوخ نشده است، حکم مرگ باید باید تنها درمورد جدی‌ترین جنایت‌ها به کارگرفته شود. همچنین براساس ماده هفتم این پیمان، "هیچ کس نباید مورد مجازات ورفتارهایی که شکنجه یا اعمال بیرحمانه، غیرانسانی و پست‌کننده است قراربگیرد".


سارا لی ویتسن با یادآوری موضع این نسبت به مجازات اعدام و سنگسار می‌گوید: "سازمان دیده بان حقوق بشر مخالف مجازات مرگ به دلیل طبیعت بی‌رحمانه و غیرانسانی‌اش است. ازنظر ما سنگسار، به صورت خاص شکل بی‌رحمانه‌ای ازمجازات مرگ است. اصول حقوق بشر و محافظت‌های گوناگونی که دراین زمینه است به منظور احترام به شان ذاتی همه افراد بشریت و واجبه الرحمه بودن همه انسان‌هاست".



مدیر بخش خاور میانه و شمال آفریقا ی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در پایان خواسته خود را از رییس قوه قضاییه ایران مطرح می‌کند: " ازجنابعالی می خواهیم گام‌هایی فوری برای جلوگیری از اعدام مکرمه ابراهیمی بردارید. متوقف کردن سنگسار درسال 2002 توسط حضرتعالی گام مهمی دراین جهت بود، اما مورد جعفرکیانی نشان می‌دهد که مقامات رسمی هنوز این حکم وشکل مجازات را تحمیل واجرا می کنند. به همین دلیل ما دوباره ازشما می خواهیم که گام‌های لازم را برای برداشتن حکم سنگسار به عنوان مجازاتی که تحت قوانین ایران مجازاست، بردارید".

نظرهای خوانندگان

ببين بر سر فرهنگ و تمدن چند هزار ساله اين سرزمين چه آمده كه متوفف نمودن اجباري يك وحشي گري به نام "سنگسار" از جانب رييس قوه قضاييه، "يك گام مهم" به شمار مي رود.
آقاي حضرتعالي، من هم به عنوان يك ايراني (هنوز وحشي نشده) از جنابعالي سپاسگزارم كه آدمخواري نمي فرماييد!!

شهريار

-- Shahriyar G ، Jul 15, 2007 در ساعت 10:53 PM

دلتان را به فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ای که هیچ نشانه ای از آن نیست خوش کرده اید و به حال آن تأسف می خورید. اگر هم فرهنگمان از آن موقع تا کنون باقی بود باز هم بازنده بودیم.

-- بدون نام ، Jul 15, 2007 در ساعت 10:53 PM

حقوق بشری که اقایان درحاکمیت تعریف و تفسیر میکنند خط قرمزی دارد که خارج از ان خط حقوق مردم را میتوان تعریف کرد

-- h.m ، Jul 16, 2007 در ساعت 10:53 PM

stonning a person is stonning the humanity

-- hassan aslanpour ، Jul 16, 2007 در ساعت 10:53 PM

بارک الله به شهریار... چه عبرت آموز و دندان شکن گفتی...
من هم از این به اصطلاح حضرتعالی و بقیه ی دار و دسته اش در بیدادگری اسلامی تشکر می کنم که آدم خواری نمی کنند...

-- نیما ، Jul 17, 2007 در ساعت 10:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)