تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

محمد مکری، سفیر پیشین ایران در شوروی درگذشت

دکتر محمد مکری، نامزد اولین انتخابات ریاست جمهوری ایران و نخستین سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحاد جماهیر شوروی، ساعت 10 شب گذشته در پاریس در سن 84 سالگی درگذشت.

دکتر محمد مکری از نزدیکان آیت الله خمینی در پاریس بود. او درتدارک و تهیه هواپیما و مقدمات بازگشت آیت الله خمینی به ایران نقش به سزایی داشت.


محمد مکری

دکتر مکری یکی از ده نفری بود که از بین 124 کاندید ریاست جمهوری ایران در کنار بنی صدر و احمد مدنی و داریوش فروهر به رقابت برخاست . او یکی پژوهشگران برجسته فارسی و کردی بود که از وی آثاری زبان های فرانسه، کردی و فارسی به جای مانده است.

مکری ضمن تدریس در دانشگاه سوربن پاریس، ریاست بخش تحقیقات زبان شناسی این دانشگاه را نیز بر عهده داشت.

کتاب های متعددی در زمینه زبان شناسی و به خصوص زبان فارسی توسط انتشارات فرانسوی و یا انتشارات زیگفرید که انتشارات خود او و پسرش هست به چاپ رسیده که از جمله می‌توان از آخرین کتاب او به نام : "نگاهی نو به تاریخ ایران و زبان فارسی"، "خط و زبان فارسی کاملترین خط و زبان جهان"، "فرهنگ نام های پرندگان در غرب ایران"، پنج گفتار (فرانسه) ؛ مرزهای شرقی ایران( فرانسه) و گرامر زبان کردی ( فرانسه) نام برد.

نظرهای خوانندگان

روحش شاد باد. از او کم شنیدیم , شاید از احتیاط زیادش بوده .

-- علی ، Jul 14, 2007 در ساعت 05:48 PM

خدا رحمت کند این دکتر را امده ر...د... به مملکت بعد خودش رفته فرانسه ؟ خب بنده خدا تو می خواستی بری فرانسه درس بدی چی کار داشتی ایت الله را به جان ما بیاندازی؟

-- بدون نام ، Jul 14, 2007 در ساعت 05:48 PM

ای کاش از نظرات ایشان در زمینه تاریخ ایران و اعتقاد ایشان به جعلی بودن برخی از موارد مربوط به تاریخ ایران باستان و همچنین نطرات ایشان در زمینه زبانهای ایرانی چیزی می نوشتید.

-- Ali ، Jul 16, 2007 در ساعت 05:48 PM

زمانی شایع شد که آقای محمد مکری از زمره نیروهای چپ بوده که شناسایی و تیر باران شد پس صحت نداشت؟؟

-- پرویز ، Sep 9, 2007 در ساعت 05:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)