تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وزیر نفت: عرضه بنزین ‌آزاد‌ منتفی ‌است

کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت ایران، عرضه بنزین آزاد را منتفی دانست و اظهار داشت که دولت چنین برنامه در دستور کار خود ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هامانه در برنامه زنده تلویزیونی "بدون حاشیه" گفت: "چون هدف از سهمیه بندی، صرفه جویی است عرضه بنزین به نرخ آزاد ما را از رسیدن به این هدف باز می‌دارد بنابراین فکر می کنم با همین مقدار سهمیه بنزین و مدیریت درست مشکلی پیش نمی‌آید".

به گفته وزیر نفت "عرضه بنزین به نرخ آزاد علاوه بر افزایش مصرف موجب افزایش کاذب قیمتها خواهد شد".

وزیر نفت عرضه بنزین آزاد را تورم‌زا دانست و گفت ‌کسی که برای رفت وآمد شبانه روزی خود قیمت بیشتری برای خرید بنزین آزاد می پردازد به طور واقعی به فکر جبران این افزایش در جاهای دیگر است وازنظر روانی نیزعرضه بنزین به نرخ آزاد موجب افزایش قیمتها خواهد شد.

وزیری هامانه همچنین درپاسخ به این سوال که آینده طرح سهمیه بندی بنزین چه خواهد شد ؟ گفت‌: "طرح سهمیه بندی بنزین براساس محاسبات و نیز هزینه اختصاص داده شده مجلس برای واردات بنزین اجرا شده است و باتوجه به اینکه بخشی از هزینه واردات بنزین درسه ماه اول سال صرف شده است بنابراین سهمیه بندی ادامه پیدا خواهد کرد".

وی درباره برخی اظهارات مبنی بر4 ماهه و 6 ماهه بودن سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: "از شب اول سهمیه بندی درشبکه 2 سیما گفتم انتظار این است که مصرف سوخت خودرومان را در مدت مطرح شده مدیریت کنیم بنابراین هموطنان برای دوره شش ماهه مسافرت ،کارهای روزانه و نیز مواقع اضطراری را برنامه‌ریزی کنند".


یکی از پمپ بنزین های قم پس از جیره بندی بنزین. فارس

وزیری هامانه درباره سهمیه بندی اضافی وتشویقی گفت: "این سهمیه ها هم اکنون محلی از اعراب ندارند چون قیمت جهانی بنزین 130 تا 140 دلار افزایش یافته است واین قابل پیش بینی نبود".

وزیر نفت درباره میزان تولید داخلی بنزین افزود‌: "میزان تولید بنزین در 9 پالایشگاه موجود کشور 42 میلیون لیتر است".

وزیری هامانه درپاسخ به اینکه آیا درست است که پالایشگاه های ما بیش از 30 سال از زمان ساختشان می گذرد، گفت:"نه پالایشگاه اراک درسال 73 و پالایشگاه بندرعباس درسال 76 افتتاح شده‌اند".

وی درباره ساخت پالایشگاه واینکه صرفه اقتصادی دارد یا خیر گفت‌: "از روزنخستی که وزیر نفت شدم جزو برنامه‌های ارایه شده من به رییس جمهور ساخت پالایشگاه بود و معتقدم اینکار هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ راهبردی باید انجام شود".

وزیری هامانه درپاسخ به اینکه کسانی در رده‌های بالای وزارت نفت معتقدند ساخت پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت‌: "اگر ساخت پالایشگاه صرفه اقتصادی نداشت خارجی‌ها مشارکت نمی کردند درصورتیکه درساخت پالایشگاه‌ها مانند پالایشگاه میعانات بندرعباس خارجی‌ها مشارکت داشته‌اند".

وی درباره اینکه چرا تا حالا به فکر افزایش تولید بنزین نبودید افزود: "وزارت نفت باید مکلف می شد تا ازطریق تخصیص اعتبار و بودجه کافیبتواند به این مهم دست یابد".

وزیر نفت درباره مشارکت بخش خصوصی درساخت پالایشگاه گفت‌: "ساخت پالایشگاه هزینه بالایی می خواهد بعنوان مثال برای ساخت پالایشگاهی به ظرفیت صد هزار بشکه در روز7/1میلیارد دلار تا 2 میلیارد دلار هزینه دربردارد که بخش خصوصی توان تامین آن را ندارد".

وزیری هامانه با بیان اینکه تاکنون باسهمیه بندی بنزین 5/3 میلیارد دلار صرفه جویی شده است افزود: "باتوسعه پالایشگاه های اراک ، اصفهان ، بندرعباس و نیز ساخت یک پالایشگاه بامشارکت بخش خصوصی درآبادان در سه سال آینده به طور قطع صادرکننده بنزین خواهیم شد".

سهمیه‌بندی بنزین با تنش همراه شد

قالیباف: از سهمیه‌بندی بنزین خبر نداشتم

نیروی انتظامی از سهمیه‌بندی بنزین مطلع نبود

پاسخ وزیر نفت به فرمانده ناجا

۱۲پمپ بنزین تهران در آتش سوخت

"شلیک" خمپاره به یک پمپ بنزین در تهران و سپس "کشف" آن

در خواست ایران از ونزوئلا برای واردات بنزین

بحران بنزین در خلا عقلانیت

تایید کشته شدن دو نفر در یاسوج

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)